رئیس‌جمهور گفت: در آغاز این دولت در بخش سلامت و دارو شاهد نوعی شبه بحران بودیم و ناچار بودیم با اقدامات فوری بتوانیم این حالت شبه بحران را در بخش دارو از بین ببریم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه) در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: شرایط جسمی در روح انسان و شرایط روحی در جسم انسان همواره تاثیرگذار است و ما را به اینجا می‌رساند که حتی آرامش، درست فکرکردن و درست اندیشیدن، بدون سلامت و بدون جسم سالم یا امکان‌پذیر نیست یا بسیار سخت و پیچیده است.  
 
وی ادامه داد: نظام سلامت مشکلات خاص خود را دارد، گر چه همه کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته نتوانسته‌اند همه مشکلات این نظام را و همه معضلات آن را از بین ببرند اما در عین حال در دنیای پیشرفته گام‌های بسیار بلندی برداشته شده است. این گام‌ها تنها در مسئله تشخیص یا درمان یا دارو یا خدمات پزشکی نبوده و فراتر از این حرف‌هاست.

رئیس قوه مجریه افزود: ما نیاز به ساختار صحیح داریم، ما نیاز به شبکه قوی داریم، ما نیاز به نهادهایی داریم که بتوانند رابطه بیمار را با درمان به صورت عادلانه و  سالم تسهیل کنند.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: تحقیق برای نظام سلامت تنها منحصر به تحقیق در علوم پزشکی نیست، در رشته‌های مختلف باید در بخش اقتصاد، اقتصاد سلامت در بخش مدیریت، مدیریت سلامت در بخش اخلاق، اخلاق سلامت در بخش فلسفه، فلسفه سلامت همه این تحقیقات باید در کنار هم قرار بگیرد و به صورت میان‌بخشی دیده شود و لذا در کنار موسسات تحقیقاتی مربوط به نظام سلامت و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم باید پا به میدان بگذارد، سایر موسسات تحقیقاتی هم در این زمینه باید وارد شوند، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه باید گام‌های بلندی بردارد و بخش خصوصی هم باید در این زمینه وارد عمل شود.
 
وی تصریح کرد: تحقیقات برای دستیابی به نظام سلامت نسبتا مطلوب، نیاز به همکاری، همدلی، هم‌افزایی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش اصلی سلامت دارد تا ما بتوانیم بیماران را راحت‌تر، آسان‌تر با مخارج کمتر و با آثار جانبی کمتر درمان کنیم، چون بسیاری از درمان‌هایی که انجام می‌شود ممکن است برای از بین بردن آن درد یا بیماری موفق باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: در بخش سلامت بايد به نقطه‌اي برسيم که علاوه بر اينکه بتوانيم درد و بيماري را آسان‌تر و با مخارج کمتر درمان کنيم بلکه آثار جانبي آن را نيز به حداقل برسانيم.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: درمان برخي بيماري‌هاي مهم خود به خود آثار جانبي به دنبال دارد که بايد تلاش کنيم با پژوهش کاربردي، شدت آثار سوء جانبي را کاهش دهيم.

رئیس‌قوه مجریه افزود: در بخش سلامت نیاز به راهی طولانی داریم، دولت در بخش سلامت همین بحث را استرات‍ژیک و بلندمدت می‌بیند و برای بلندمدت ناچار است برنامه‌ریزی کند و هم ناچار است دنبال برنامه‌های کوتاه مدت داشته باشد، در آغاز این دولت در بخش سلامت، در بخش دارو شاهد نوعی شبه بحران بودیم و ناچار بودیم با اقدامات فوری بتوانیم این حالت شبه بحران را در بخش دارو از بین ببریم.

دکتر روحانی در ادامه افزود: دولت ضمن مشکلات مالی که دارد تلاش می‌کند مشکلات را حل کرده و در بخش‌های مختلف قدمهای خوب بردارد.

وي اضافه کرد: دولت به همان نسبتي که براي تأمين کالاهاي اساسي مثل گندم اقدامات فوري انجام داد در بخش دارو نيز با همين فوريت کار را پيگيري کرد.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: در بودجه سال 93 گرچه ارقام بودجه‌ای، حل‌کننده همه مشکلات نیست اما اقدامات قابل توجهی از سوی دولت در حد توان انجام شده است و ما در حیطه بخش سلامت اقدامات خوبی انجام خواهیم داد.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: همه تلاش دولت یازدهم این است که شرایط سلامت را به وضعیت مطلوب برساند.
 
وی تاکید کرد: اینکه کشور برای واکسن نیازمند واردات است بحثی جدی است، از این رو ما از وزیر بهداشت درخواست داریم کشور با برنامه‌ریزی در تولید واکسن به خودکفایی برسد.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک جلسه دولت در هفته گذشته به حیطه سلامت و حل مشکلات آن اختصاص یافته بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم در زمینه تحقیق و پژوهش به دستاوردهای مثمر ثمری دست پیدا کنیم.
 
رئیس‌جمهور  قولي به فعالان حوزه علم و سلامت داد و گفت: دولت در زمينه تحقيقات منابع بيشتري در اختيار اين حوزه قرار خواهد داد.

دکتر روحاني افزود: اگر هر تحقيقي کاربردي و مبتني بر ضرورت روز جامعه باشد ، به محصول تبديل شود و بتواند به عنوان محصول دانش بنيان در اقتصاد ملي حضور يابد ، دولت منابع مالي آن را به هر صورت که باشد تامين خواهد کرد .

وی افزود: اصل تحقیقات یعنی طی کردن مسیر شکوفایی که تنها در بخش سلامت محدود نیست، بلکه مسیر علم از مسیر پژوهش گذر می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر پژوهش نباشد علم ما را به پیشرفت نمی‌رساند، جامعه ما نیاز به شک و پرسش دارد و بنده براین باورم تحقیق از شک مقدس آغاز می‌شود.  
 
دکتر روحانی تصریح کرد: شک آغازی است که اگر درست حرکت کنیم ما را به علم و یقین می‌رساند.
 
وی با اشاره به اینکه اساس رشد یک انسان پرسش است، اظهار داشت: انسان موجودی پرسشگر، جستجوگر و انتخاب‌گر است لذا نباید بگذاریم فضای جامعه ما به گونه‌ای باشد که اندیشه‌، پرسش و نقدی زیرزمینی درکشور ایجاد شود.


رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر نگذاریم اندیشه‌ای ظهور پیدا کند، به طور حتم زیرزمینی می‌شود و اين به نفع جامعه و کشور نيست؛ لذا باید بگذاریم فضا باز شود و هر کس سوالی دارد بیان کند.  
 
وی افزود: دانشگاه باید مرکز اندیشه‌ورزی، پرسش‌گری، نقادی و حقیقت‌جویی باشد، اگر این فضا در دانشگاه شروع شود به طور حتم ما می‌توانیم محققانی را تربیت کنیم.  
 
وی اظهار داشت: پژوهش و تحقیقی که محصولش بهبود زندگی مردم باشد به طور حتم موفقیت‌‌آمیز خواهد بود.  
 
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: من به عنوان کسی که 30 سال در مرکز پژوهش بوده‌ام، می‌گویم که منابع ما در بحث پژوهش زیاد نیست و ما باید آن را افزایش دهیم اما باید به این موضوع نیز توجه کنیم که آیا منابعی که در سال‌های گذشته به حوزه پژوهش اختصاص یافته است به درستی در این حوزه خرج شده است؟
 
دکتر روحانی با بیان اینکه باید اولویت‌ها در نظام سلامت و مقوله پژوهش مشخص شود، یادآور شد: دولت باید منابع خود را به پژوهش‌های اولویت‌دار اختصاص دهد.
 
وی اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش ما باید بهداشتی قوی‌تر، درمانی کوتاه مدت و دارویی موثر را ایجاد کنند و اگر این موضوع در کشورما محقق شود دولت آماده است به شرطی که این پژوهش‌ها به بازار بیایند منابع مالی آن‌ها را فراهم کند.  
 
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه امروز نظام تشخیصی به زمان زکریای رازی برنمی‌گردد، تصریح کرد: امروزه وسایل فناوری برای تحقیق و درمان به کمک ما آمده است.
 
وی تاکید کرد: ما شخصیت‌های بزرگی را در حوزه سلامت مانند رازی داشتیم که نه تحصیلات داشتند، نه منابع مالی و نه پارک علم و فناوری، رازی خودش بود که توانست به این جا برسد.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: اگر درد ما در حوزه‌های مختلف تنها ارتقای امتیازات خودمان باشد به طور حتم به دستاوردهای خوبی دست پیدا نمی‌کنیم.  
 
وی اظهار داشت: محققین باید از همه ابزار استفاده کنند که درد مردم را از بین ببرند.
 
دکتر روحانی یادآور شد: امروز کشور اگر می‌خواهد به قدرت برسد راهی جز پژوهش وجود ندارد لذا باید تحقیق کنیم.  
 
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه دولت باید به بخش پژوهش کمک کند، تاکید کرد: ما در زمینه نظام سلامت در رشته‌های مختلف اولویت‌بندی کرده‌ایم، جانبازان، معلولین و بیماران خاص و صعب العلاج در کشور ما وجود دارند که زندگی خود و خانواده‌شان وضعیتی دارد که قابل تحمل نیست.  
رئیس‌ قوه مجریه تاکید کرد: اگر یک قدم برای حل مشکلات این مجموعه برداریم و پژوهش‌های لازم را در این زمینه صورت دهیم به طورحتم به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا خواهیم کرد.  
 
دکتر روحانی اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد باید بر اخلاق پزشکی استوار باشد.
 
وی افزود: ما باید به جایی برسیم که پزشکی با شهامت برای خوشایند بیمار صفحه نسخه را پر نکند و آن چه برای بیمار ضروری است، بنویسد.
 
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه من می‌فهمم کار پزشکی کار سختی است، افزود: نظام سلامت و ما نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه داریم.
 
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در کشور ما نیاز به شهامت در پزشکی داریم، تصریح کرد: الگوی ما باید رازی باشد، رازی گفت پزشکی حق دارد بیمار را درمان کند که علم و اخلاق لازم را داشته باشد.  
 
دکتر روحانی یادآور شد: ما باید کل سلامت را بهبود ببخشیم و تجهیزات اتاق عمل را ارتقا دهیم و از ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید راه رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور به کشورمان راحت شود، اظهار داشت: بگذارید فرهیختگان، پژوهشگران و متخصصان خارج از کشور در ایران حضور پیدا کرده و به دولت و مردم کمک کنند.  
 
وی تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را در راستای ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل خواهد کرد زیرا این حق هر ایرانی است که به کشور خود بیاید.
 
رئیس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم از سرمایه علمی و پژوهشی ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم زیرا آن‌ها هم مثل هموطنان داخل دلسوز ایران هستند.  
 
دکتر روحانی در پایان تاکید کرد: تحقیق و پژوهش ما در گرو آشتی است پس باید همه با هم آشتی کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار