اندیشکده امریکایی "دفاع از دموکراسی" در یادداشتی نوشت: ایران از توافق ژنو امتیازات فراوانی گرفته و در مقابل امتیاز ناچیزی داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "یو اس ای تودی"  در یادداشتی تحت عنوان "ایران بسیار می گیرد و کم از دست می دهد" به قلم "کیلفورد دی می" رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی  معتقد است در جریان توافقنامه هسته ای ژنو، ایران امتیازات فراوانی به دست آورده و امتیاز کمی به طرف مقابل داده است.

رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی  می نویسد، اول، ما باید روشن و صریح صحبت کنیم : در حال حاضر هیچ کس از اعمال تحریم‌ها صحبت نمی‌کند. آن چه که اکثریت نمایندگان کنگره، حزب دموکرات و جمهوری خواه ، از آن  دفاع می کنند،لایحه ای است که تصریح می کند که  اگر حاکمان ایران از توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 پیروی نکنند، تحریم های اضافی بعد ها تحمیل خواهد شد.

رئیس این اندیشکده طرفدار صهیونست ها با طرح این ادعا که تحریم های شدید ،ایران را به پای میز مذاکره آورد، نوشت  کنگره می گوید که  اگرایرانی ها در مورد یک توافق هسته ای، جدی باشند چشم‌انداز تحریم های اضافی می تواند آنها  را در پای میز مذاکره حفظ کند.

این یادداشت می افزاید،به خاطر داشته باشید که طرح اقدام مشترک ، که در ژنو در ماه نوامبرحاصل شد، هنوز اجرا نشده است . حتی پس از اعلام اخیر که اجرای این طرح از روز دوشنبه آغاز خواهد شد،  ما در مورد آنچه حاکمان ایران پذیرفته اند انجام دهند و یا انجام ندهند چیز بسیار کمی می‌دانیم.

در واقع، مقامات آمریکایی توافق کرده اند که ایران اجازه خواهد داشت به غنی سازی اورانیوم و همچنین فعالیت های موجود مربوط به تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته ادامه دهد. به طور خلاصه، به نظر می رسد ایران  چیز بسیار کمی داده است.

اما یک مطالعه ی انجام شده توسط بنیاد دفاع از دموکراسی و اقتصاد جهانی روبینی(                          Roubini Global Economics) نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به دنبال توافق موقت رونق زیادی داشته است.

 رئیس اندیشکده نو محافظه کار دفاع از دموکراسی می افزاید، دوم، ما باید واقع بین باشیم . هدف این است که ایران را از توسعه سلاح‌های هسته‌ای(!) بازداریم. 

نویسنده مواضع انقلابی دکتر حسن روحانی را نیز مورد انتقاد قرار داده و می نویسد،در سال 1995(1383)، حسن روحانی رئيس جمهور فعلی ایران گفت:  فریاد  زیبای " مرگ بر امریکا » ملت ما را متحد می کند. " سال گذشته، او افزود: " گفتن " مرگ بر امریکا » آسان است ما باید « مرگ بر امریکا » درعمل نشان دهیم.

 وی در پایان بار دیگر بر تلاش نمایندگان تندرو کنگره صحه می گذارد و می گوید: دیپلمات های آمریکایی باید به  مذاکرات نرم ادامه دهند. اما کنگره حق دارد که به آنها چماق بزرگی بدهد- و امیدوارم که نیازی به استفاده  از آن نباشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار