کریستین ساینس مانیتور:

مهمترين نکته توافق هسته‌ای اخير کنار زدن مخالفت کنگره آمريکاست

"کریستین ساینس مانیتور" نوشت: توافقنامه این هفته بین ایران و قدرتهای جهانی جنبه قانونی به توافقنامه هسته‌ای ژنو در ماه نوامبر داد اما جالب اینجاست که آنها با این توافق، مخالفت شدید کنگره آمریکا را رد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" در مقاله ای به قلم "اسکات پترسون" نوشت: به رغم مخالفت‌های تندروها، مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی دومین مانع در مسیر دستیابی به توافقنامه هسته‌ای دائمی را برداشتند.

این توافق با تعیین تاریخ بیستم ژانویه به عنوان آغاز زمان اجرای توافقنامه هسته ای ژنو که در بیست و چهارم نوامبر حاصل شده است به این توافق اولیه که اولین مانع به شمار می‌آمد وجهه قانونی می‌دهد. آنچه دستاوردی بزرگ به حساب می آید این است که توافق بر سر این چارچوب زمانی با وجود مخالفت شدید آمریکا و اسرائیل حاصل شده است.

مقامات ایران و گروه موسوم به پنج بعلاوه یک (انگلیس، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین بعلاوه آلمان) تاکید کرده اند همه اقدامات آنها برگشت پذیر است.

با این حال 59سناتور آمریکایی طرح جدیدی را امضا کرده اند که درصورت نقض توافقنامه ژنو، محدودیت های بیشتری را بر صادرات نفت ایران اعمال می کند. این طرح اختلاف شدیدی را بین سنا و کاخ سفید به دنبال داشته و کاخ سفید این استدلال را مطرح کرده است که ایران هم اکنون در پای میز مذاکرات است و اعمال تحریم های بیشتر این فرآیند را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند و ما را به گزینه های بسیار پرهزینه تر رهنمون می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار