یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که جناح ارتجاع غربی عربی قطعا در "ژنو 2‌" شکست خواهند خورد، گفت: آمریکا به دنبال تحمیل اراده خود در ژنو 2 است بنابراین باید گفت ژنو 2 هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ دیپلماسی وحدت‌گرایانه ایران در غرب آسیا شب گذشته 24 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین رویوران کارشناس ارشد امور غرب آسیا و "محمد ریاض الاخرس" تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه دمشق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
رویوران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا جناح ارتجاع عرب به دنبال گسترش خشونت در منطقه است گفت: منطقه درگیر قطب‌بندی سیاسی شده است.
 
وی با اشاره به این که غرب در سال 2005 این سناریوها را مورد طراحی قرار داده است افزود: با ترور حریری این قطب‌بندی سیاسی کاملا خود را نشان داده است به گونه‌ای که آن‌ها  با جنگ 33 روزه وارد فاز عملیات یعنی در جنگ 33 روزه به راحتی عربستان در کنار اسرائیل قرار گرفت.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به گفته مفتی عربستان مبنی براینکه دعا برای حزب الله حرام است، ادامه داد: مفتی‌های عربستان مدعی هستند که دعا برای پیروزی حزب الله جایز نیست.
 
رویوران با بیان این که رویکردها و سیاست‌های هر یک از طرفین کاملا در مقابل هم قرار دارد، افزود: حزب الله در جنگ 33 روزه پیروز شد، این در حالی بود که اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که در این دوره هم می‌توانند پیروز واقع شوند اما مخالف این قضیه صورت گرفت.  
 
وی با اشاره به این که پس از آتش بس و صدور قطع نامه 701 بسیاری از رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی مدعی بودند که عربستان بازنده جنگ است خاطر نشان ساخت: اسرائیل مستقیما اعلام کرد که در جنگ 33 روزه شکست خورده است به طوری که گروهی را برای بررسی علل شکست نظامی خود تعیین کرد.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر به دنبال این شکست احساس سرخوردگی کردند گفت: از زمان شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه این توطئه‌ها آغاز شد که چگونه در مرحله بعد خود را ظاهر کنند و در نهایت جبهه مقاومت را دچار مشکل سازند.   
 
رویوران با بیان این که بیش از 700 هزار سوری در عربستان مشغول به کار و فعالیت هستند، خاطر نشان ساخت: این جمعیت در اختیار سازمان امنیت عربستان سعودی قرار داشت به طوری که تحت تاثیر شرایط فرهنگی و حاکمیت وهابی این جامعه قرار گرفتند.  
 
وی گفت: عربستان سعودی بسیاری از این افراد سوری را مورد جذب قرار داد به طوری که به آن‌ها آموزش قرار داد.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که این گروه‌های سوری با آغاز موج بیداری اسلامی و قیام جوامع در تونس، لیبی از عربستان به سوریه بازگردانده شدند افزود: بسیاری از این افراد در نقش‌هایی که از قبل تعریف شده بود مشغول به ایفای نقش خود شدند.  
 
رویوران با اشاره به این که اسرائیل دنبال تضعیف دولت و ارتش سوریه است گفت: اسرائیل به دلیل جنگ 1973 به دنبال تضعیف دولت سوریه برآمده است به طوری که باید گفت جنگ 1973 یک مقطع تاریخی بسیار مهم به حساب می‌آید زیرا سوریه و مصر به اسرائیل حمله کردند و پیروزی‌هایی را در این جنگ به دست آوردند.

وی با اشاره به این که در مقطعی اسرائیل به جبهه مصر پاتک زد به طوری که مصر به سرعت آتش بس را پذیرفت گفت: در این وضعیت سوریه تنها ماند به گونه‌ای که سوریه به تنهایی 90 روز در مقابل ارتش اسرائیل ایستادگی کرد و خوشبختانه توانست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که عربستان و قطر اقدام به تامین مالی و تسلیحاتی اسرائیل کرده‌اند خاطر نشان ساخت: این کشورها به آمریکا اطمینان دادند که نظام بشار اسد ظرف دو سه ماه آینده سرنگون خواهد شد.  
 
رویوران با اشاره به این که عربستان و قطر با سازماندهی‌های خود به دنبال تحقق اهداف تعیین شده‌شان بودند ادامه داد: سه سال از زمان بحران سوریه می‌گذرد، این در حالی است که همواره شاهد ایستادگی و برتری میدانی دولت سوریه هستیم و در آن دولت بشار اسد مورد فروپاشی قرار نگرفت.
 
وی با اشاره به این که نیروهای معارض سوریه دچار بحران جدی شده‌اند، ادامه داد: نیروهای معارض در این پرونده دچار شکست شده‌اند ولی دنیا منتظر است که در ژنو 2 جناح ارتجاع غربی عربی شکست خود را به طور رسمی اعلام کند.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که این پروژه قطعا شکست خواهد خورد، گفت: گروه‌های داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد در زمره گروه‌های تروریست القاعده به حساب می‌آیند.  
 
رویوران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا امکان موفقیت در ژنو 2 وجود دارد، گفت: گروه‌های تروریستی اکنون با هم درگیر شده‌اند به طوری که ظرف یک هفته نزدیک به 800 نفر را مورد کشتار یکدیگر قرار داده‌اند.  
 
*گروه‌های تروریستی از آرمان مشترکی برخوردار نیستند

وی با اشاره به این که درگیری گروه‌های تروریستی نشان دهنده این است که میان آن‌ها آرمانی مبنی بر تغییر نظام سوریه و ایجاد نظام دمکراتیک وجود ندارد، ادامه داد: هدف اصلی گروه‌های تروریستی اقتدارگرایی و کسب قدرت است و همین موضوع سبب درگیری آن‌ها شده است.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به ادبیات سخیف، غیرانسانی و وحشیانه گروه‌های تروریستی خاطر نشان ساخت: گروه‌های تروریستی هیچ ارتباطی با آرمان تحول سیاسی و دمکراتیک در سوریه ندارند.
 
رویوران با اشاره به این که گروه‌های تروریستی هیچ ارتباطی با فرآیند ژنو 2 ندارند، افزود: معارضین سوری باید در ژنو 2 صحبت کنند زیرا آن‌ها به دنبال دولت امارت اسلامی در شام و عراق هستند.
 
وی با اشاره به این که جبهه النصره به دنبال امارت و خلافت اسلامی در سوریه است اظهار داشت: این گروه‌ها شیوه‌های دمکراتیک را رد می‌کنند و معتقد هستند که از طریق جهاد باید به هدف خود برسند.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با بیان این که جبهه الاسلامی از لحاظ فکری فرقی با سایر گروه‌های نمی‌کند گفت: در سوریه پروژه براندازی مورد طراحی قرار گرفته است.
 
رویوران با اشاره به این که ژنو آغاز پروژه راه حل سیاسی بود افزود: ژنو سقوط کامل پروژه براندازی به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که در ژنو 2، 30 کشور در یک اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای نزدیک یکدیگر حضور می‌یابند تا از این فرآیند حمایت نمایند اضافه کرد: در این رابطه مشکل معارضه است زیرا معارضه خارج عمدتا افرادی هستند که برخی از آن‌ها حدود 30، 40، 50 سال در بیرون از سوریه به سر برده‌اند و از هیچ جایگاهی در داخل برخوردار نیستند.  
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این افراد به عنوان معارضان غیرمسلحانه شناخته شده‌اند، گفت: نظام تا حدودی به این افراد امنیت و آزادی بیان داده زیرا آن‌ها به دنبال تغییر نظام سوریه نیستند اما چون آن‌ها سلاح به دست نگرفته‌اند نظام به آن‌ها کاری ندارد.

رویوران با اشاره به برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در تهران افزود: این افراد در تهران شعارهای تغییر نظام با آزادی کامل مطرح کردند.
 
وی با اشاره به این که در فرآیند انتقال، مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند افزود: آمریکا بیش از پیش ژنو 2 را تفسیر می‌کند به طوری که مدعی است که ژنو 2 دوره انتقالی بشار اسد به حساب می‌آید.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که آمریکا عملا به جای جامعه سوریه تصمیم می‌گیرد گفت: کسی نمی‌تواند در سرنوشت مردم کشوری دیگر دخالت کند.  
 
رویوران با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران شروط آمریکا را مورد رد قرار داده است ادامه داد: ایران نه به خود و نه به آمریکا اجازه نمی‌دهد که به جای مردم سوریه کسی تصمیم بگیرد زیرا این تصمیم انحصارا در اختیار مردم سوریه قرار دارد.
 
*آمریکا به دنبال تحمیل اراده خود در ژنو 2 است

وی با بیان این که مردم سوریه باید آینده خود را رقم بزنند افزود: آمریکا به دنبال تحمیل اراده خود در ژنو 2 است.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به این که ژنو 2 در آینده نیازمند برگزاری ژنو 3 خواهد بود اظهار داشت: موضوع ژنو 3 باید ایجاد جبهه متحد منطقه‌ای علیه تروریسم تکفیری در سطح منطقه باشد.  
 
رویوران با اشاره به این که ژنو 2 به هیچ جایی نخواهد رسید افزود: جنایت‌های افراد خرابکار تکفیری و مزدور راه به هیچ جایی نخواهد برد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دیپلماسی فعال ایران چگونه می‌تواند همگرایی را در منطقه برای مقابله با دسیسه‌های قدرت‌های بزرگ ایجاد کند، گفت: دشمن متاسفانه از ابزار نادرستی برای مقابله استفاده کرده است به طوری که باید گفت این جنایت‌ها که افراد خرابکار تکفیری و مزدوران دست به انجام آن می‌زنند نادرست و غیرانسانی است.
 
رویوران با اشاره به این که آبروی مزدورانی که از خارج به سوریه آمده‌اند رفته است افزود: این افراد خرابکار تکفیری راهی جز تسلیم ندارند به طوری که آن‌ها باید در روند سیاسی مشارکت کنند.
 
کارشناس ارشد امور غرب آسیا با بیان این که آن‌ها باید به میز مذاکره سیاسی بازگردند اظهار داشت: جهانیان دیگر از ادبیات قرون وسطایی برخی از این افراد به ظاهر مسلمان نمی‌ترسند پس باید به گونه‌ای عمل کرد که بتوانیم به خوبی در جلوی آن‌ها بایستیم.  
 
وی با اشاره به این که مردم مظلوم عراق مورد کشتار گروه‌های خرابکار قرار گرفته‌اند خاطر نشان ساخت: متاسفانه در لبنان هم کشتارهایی صورت گرفته به گونه‌ای که سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان درگیر تروریست شده است و این موضوع نشان دهنده آغاز زنگ خطر در منطقه است.  
 
*باید در مقابل تروریسم چند ملیتی ایستادگی کنیم


کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که باید کشورهای منطقه در مقابل تروریسم چند ملیتی ایستادگی کنند اظهار داشت: تبعه 70 کشور در نیروهای القاعده حضور پیدا کردند به گونه‌ای که تمام تروریست‌های دنیا با سازمان‌دهی خاصی در منطقه حضور یافتند.
 
رویوران با اشاره به این که گروه‌های تروریستی، امنیت ملی و منطقه‌ای را مورد تهدید قرار داده‌اند، گفت: کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال ایجاد جبهه متحد بر علیه تروریسم باشند.
 
الاخرس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص وضعیت میدانی سوریه گفت: اوضاع سوریه به لحاظ انسانی و قانونی قابل تحمل نیست.
 
تحلیلگر سیاسی با اشاره به این که کاخ سفید و غربی‌ها به شاهزاده‌های سعودی گفته‌اند که باید در ژنو 2 مشارکت کنند افزود: این اقدام به نوعی برون رفت از بحران به حساب می‌آید.
 
وی با بیان این که بحران سوریه توسط غرب و شاهزاده‌های سعودی صورت گرفته است، خاطر نشان ساخت: در خصوص موضوع سوریه، قطر و ترکیه دچار اختلاف درونی و آشکار شدند به گونه‌ای که میان آن‌ها اختلافات شدیدی وجود دارد.
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به این که آل سعود با همکاری غربی‌ها درصدد بود تا از این بحران خود را بیرون بکشاند اظهار داشت: آل سعود داعش را بر روی صحنه آورد به گونه‌ای که ارتش آزاد، ظاهر لیبرال را به خود گرفته بود.
 
الاخرس با بیان این که گروه‌های تروریستی زیر نظر گروه داعش قرار گرفت گفت: گروه‌های تروریستی به دنبال کسب آبرو در میان سرویس‌های اطلاعاتی بود به طوری که این گروه‌ها با قربانی کردن داعش درصدد بودند تا آبروی از دست رفته خود را بازیابند.
 
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به این که کسی نمی‌تواند داعش را مورد قربانی قرار دهد زیرا داعش از منافع خاصی برخوردار است افزود: داعش برای خود دارای منافع مادی است.
 
وی با بیان این که گروه‌های تروریستی وارد باتلاقی شده‌اند که نمی‌توانند به راحتی خود را از آن بیرون بکشانند افزود: بحران بدلی سوریه از سه سال پیش کلید خورده است به طوری که دولت سوریه از همان ابتدا اتفاقاتی که در این کشور رخ داده بود منتسب به مردم نمی‌دانست و معتقد بود که اقدامات صورت گرفته به گروه‌های تروریستی ارتباط دارد.
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به این که گروه‌های تروریستی دست به تخریب، قتل عام مردم بی‌گناه می‌زدند گفت: دولت سوریه این اتفاقات را منتسب به القاعده می‌داند.
 
الاخرس با اشاره به این که اکنون غرب به این نتیجه رسیده است که این اتفاقات منتسب به القاعده است خاطر نشان ساخت: جان کری هم نیز مدعی شده بود که جبهه النصره جز القاعده است.
 
تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در طی سه سال گذشته گروه‌هایی که جز القاعده بودند اقدام به کمک‌های نظامی می‌کردند گفت: غرب با دادن سلاح به گروه‌هایی که جز القاعده بودند از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد.
 
وی با اشاره به این که غربی‌ها از سال‌های گذشته به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، افزود: همه اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است مورد کارشناسی قرار گرفته بود.
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به این که کشورهای غربی به لحاظ فکری، اعتقادی و ایدئولوژی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند گفت: گروه‌های تروریستی در سوریه زیرساخت‌ها را مورد هدف قرار دادند.  
 
الاخرس با اشاره به این که گروه‌های تروریستی نه تنها مطالبات خاص سیاسی اجتماعی داشتند بلکه بافت‌های جغرافیایی و اجتماعی این کشور را مورد هدف قرار دادند، ادامه داد: در سوریه فجایع بسیار بدی رخ داده است.
 
تحلیلگر سیاسی با بیان این که آل سعود و برخی از شیوخ عرب نگران اوضاع هستند بنابراین می‌خواهند هرچه سریعتر حکومت بشار اسد را سرنگون کنند افزود: گروه‌های تروریستی مرتکب جنایت‌های جنگی شدند و پول‌های زیادی را در سوریه خرج کردند تا حکومت بشار اسد ساقط شود.
 
*مقاومت مردم سوریه در طی سه سال گذشته به یادماندنی است

وی با بیان این که مقاومت اسطوره‌ای مردم سوریه در طی سه سال گذشته به یادآمدنی است افزود: مقاومت این نظام مردم سالار در برابر تهاجم نظام سیاسی و رسانه‌ای بی‌نظیر است.
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به این که آل سعود و شاهزاده‌های سوری به دنبال کشتن مسلمانان هستند تا آتش فتنه را گسترده‌تر کنند افزود: باید با هوشیاری و آگاهی با این گروه‌های تروریستی برخورد کنیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار