دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با بین اینکه بخش عمده ای از شناسنامه های فنی- ملکی که تا کنون صادر شده، صوری است و شکل واقعی ندارد.؛گفت : صدورشناسنامه های فنی- ملکی ساختمان ضروری است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی: احمدرضا چابک افزود: : تاثیر شناسنامه فنی ، ملکی در قیمت ساختمان یک نوع تشویق و تنبیه است که موجب می شود تمایل و انگیزه برای ساخت کیفی تر و بهتر افزایش بیابد، زیرا توجه به کیفیت باعث می شود که سازنده و مالک ساختمان در آینده بتواند راحت تر آن را خرید و فروش کند.

وی با تاکید بر اینکه لازمه اجرای شناسنامه فنی – ملکی ساختمان تکمیل آن توسط مجریان ذی صلاح است، تصریح کرد: بنابراین لازمه اجرای صحیح شناسنامه فنی- ملکی ساختمان، وجود مجریان ذی صلاح ساختمان است و به عبارت دیگر حلقه مفقوده اجرای صحیح این شناسنامه مجریان ذی صلاح است و به همین دلیل است که می توان مدعی شد تنها پنج درصد شناسنامه فنی- ملکی اجرایی شده، زیرا در حال حاضر فقط حدود پنج درصد ساختمان ها دارای مجری ذی صلاح واقعی هستند.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران گفت: در گذشته ناظران باید در انتهای ساخت و ساز با تهیه گزارشی مشخص می کردند که آیا ساختمان استحکام دارد یا ندارد؛ یعنی یا صفر یا یک. در صورتی که در ساختمان صفر و یک وجود ندارد و چه بسا که ساختمان ها باید از برخی جهات رده بندی شوند و شناسنامه فنی- ملکی هم به دنبال تحقق این رده بندی است که به نوبه خود در قیمت خرید و فروش ملک تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه هنوز جایگاه واقعی شناسنامه فنی- ملکی به عنوان اصلی ترین سند در ساخت و ساز مشخص نشده است، گفت: مهمترین سند ساخت و ساز در بخش شهری همین شناسنامه فنی- ملکی است اما هیچ یک از جایگاه هایی که برای آن متصور شده، هنوز عملیاتی نشده که دلیل آن هم ضعف در اجرا است و تا زمانی که موضوع مجریان ذی صلاح به درستی مدیریت نشود، شناسنامه فنی- ملکی یک رویا خواهد بود.

چابک در مورد مزایا و معایب شناسنامه فنی- ملکی ساختمان عنوان کرد: معایب شناسنامه فنی- ملکی نسبت به مزایای آن کم است و در این شناسنامه از ابتدای خاکبرداری تا انتهای نصب شیرآلات ساختمان گزارش های لازم درج می شود اما تا زمانی که تمام این گزارش ها به صورت واقعی نباشد و به شکل صوری ارائه شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی با اشاره به اینکه شناسنامه فنی- ملکی نشان دهنده مراحل احداث یک ساختمان است، گفت: متاسفانه اغلب اوقات آنچه که در تنظیم شناسنامه فنی- ملکی لحاظ می شود، با واقعیت فاصله زیادی دارد.

چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی ،روزهای 30 دی و اول بهمن 1392 در مرکز همایش ها و نمایشگاه های بین المللی هتل المپیک برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار