رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامسر از اقدام برای ثبت ملی ـ معنوی مراسم آیینی طبخ آش نذری در روستاهای پتک و گاورمک رامسر خبر داد.

حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛ گفت: مراسم آیینی طبخ آش نذری در جوار امامزادگان(ع) روستای گاو رمک رامسر ثبت ملی می‌شوند.

وی افزود: هر ساله با فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم آیینی طبخ آش نذری در جوار امام زادگان (آقا سیدمحمد و سیده فاطمه خانم) همراه با ایراد سخنرانی و عزاداری و اقامه نماز جماعت و توزیع آش نذری در بین اجتماع عظیمی از زائران دور و نزدیک گرد هم آمده برگزار می‌شود.

حسینی افزود: با توجه به شانیت متمایز این مراسم در روستاهای پتک و گاو رمک رامسر، مدارک و مستندات این مراسم به همراه دفاعیات آن در مرحله ارسال به شورای عالی سازمان ثبت مرکزی است.

این مسئول بیان کرد: ارسال مستندات و مدارک این مراسم آیینی به منظور راهیابی برای ثبت در فهرست آثار ملی - معنوی صورت می‌گیرد تا در آینده نزدیک رو نمایی از لوح ثبتی این مراسم نیز انجام شود.

رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامسر گفت: در مراسم امسال به طور دقیق 93 دیگ آش طبخ و در بین عزاداران و زائران که جمعیتی بین 1500 تا 2000 نفر را تشکیل می‌دادند توزیع شد./س
/انتهای پیام
برچسب ها: ثبت ، ملی ، نذری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.