بزودی همایش اقتصاد جنوب شرق کشور با حضور یک تیم بزرگ اقتصادی از دولت و نهادهای مختلف به سرپرستی معاون اول رییس جمهوری در زاهدان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، استاندار سیستان و بلوچستان در نشستی با تشکل های مردم نهاد کشاورزی و دبیران خانه های کشاورز شهرستانهای مختلف سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: در نشستی که روز گذشته با شماری از وزرای دولت داشتم اعلام کردم که باید نگاه مسوولان به این استان اورژانسی باشد زیرا نمی توان یک منطقه زلزله زده، توفان زده و سیل زده را با نگاه عادی بازسازی و مرمت کرد و سیستان و بلوچستان نیز این گونه است.

هاشمی خاطرنشان کرد : با نگاه توسعه اقتصادی دولتمردان را جذب این استان می کنیم همانگونه که حاصل سفر وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان 27 مصوبه از جمله مهار آبهای روان، افزایش ظرفیت سدها، اجرای شبکه های پایین دست سدها، تامین آب کشاورزی و آشامیدنی بود.

وی گفت: دانشگاههای استان به تربیت نیروهای متخصص رشته های مورد نیاز استان مانند کشاورزی، دامداری و شیلات و نیرویی که دانش او عامل به پویایی این جغرافیا شود، همت گمارند.

وی ادامه داد: کشاورزان، صیادان و دامداران سیستان و بلوچستان نیز باید به سمتی سوق پیدا کنند که تجربه و علم را پشتیبان تولید خود کنند زیرا بی سوادی مانند حرکت کردن در تاریکی بدون چراغ است.

هاشمی تاکید کرد: هم اینک 13 سد در سیستان و بلوچستان در دست مطالعه و سه سد در دست ساخت است و اولویت دولت در سال 93 جمع آوری آبهای روان مرزی است.

وی با تاکید بر این ضرورت که تولیدات مهم کشاورزی سیستان و بلوچستان مانند خرما و میوه های گرمسیری باید با برند خاص همین استان به سراسر ایران و سایر کشورها صادر شود، ادامه داد: سکونت 51 درصد مردم این استان در روستاها فرصت بسیار مغتنم و خوبی است که باید تثبیت شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هشت سال عمر دولت قبلی را به مثابه هشت سال خشکسالی تلقی کنید، هشت سالی که پول فراوان بود اما خشکسالی و آسیب وارد شد.

وی بیان کرد: همانگونه که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند از فقدان تدبیر نگرانم نه از فقر حاکم، ما یک مقطع آسیب دیدیم و تدبیر را خوردیم همانطور که کشاورزان سیستانی از سوء تدبیر و عدم برآورد صحیح از شرایط اقلیمی آسیب فراوان دیدند.

وی گفت: ما در این استان بودجه های فراوانی داریم چرا باید از کمبودها و نبودها حرف بزنیم، استانی که آن همه توانمندی و ظرفیت و قابلیت دارد نباید از محرومیت بنالد، از محرومیت سخن نگویید از بی تفاوتی حرف بزنید، محرومیت یعنی اینکه از دانش و داشته های خود بخوبی بهره نبرده ایم، این همه نیروی انسانی تحصیل کرده و توانمند، آن همه منابع و معادن و غیره همه و همه سرمایه های عظیم استان هستند.

وی همچنین افزود: باید ثروت تولید کنیم زیرا سیستان و بلوچستان این امکان را دارد به همین سبب هدف نخست ما تولید ثروت است که حوزه کشاورزی در اولویت و نگاه نخست این هدف قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باید به هر قیمتی به حداقل نیاز غذایی از طریق کشاورزی، دامداری و شیلات دسترسی پبدا کنیم یعنی پایداری در تامین غذا بدون محتاج بودن به غیر.

وی اضافه کرد: قناعت و صرفه جویی بی نیازی به دیگران را محقق می سازد این در حالیست که ما می توانیم بیش از نیاز خودمان تولید کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بی تدبیری های گذشته آسیب های زیادی به اقتصاد مردم وارد کرده است.

هاشمی در ادامه با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت، افزود: ملت ایران با وحدت و همدلی خود در 24 خرداد و صحنه های پس از آن در صحنه های جهانی نقش آفرینی کرد.

وی اظهار داشت: وحدت و انسجام ملت ایران موجب شد که کشورهای غربی و آمریکا بدنبال ضرورت نشست با ایران و برگزاری مذاکرات ژنو باشند و آقای اوباما نیز اعلام کرد که چنانچه تحریم جدیدی اعمال شود آن را وتو می کند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وحدت برکات بسیار زیادی دارد که امنیت پایدار یکی از نتایج آن است، اظهار داشت: اگر می خواهیم استان ما در مسیر جهش و توسعه قرار گیرد و تغییر و تحول را با اطمینان بهتر در پیش رو ببینیم باید وحدت و با هم بودن را تعمیق بخشیم.

وی خطاب به افراد شرور و مخلان امنیت تاکید کرد: افرادی که به خرده شرارت ها روی آورده اند بدانند که در مقابل این ملت و کشور حتی آمریکا سر تعظیم فرود آورد و خرده شرارتهای شما فقط منجر به محرومیت و فقر بیشتر مردم منطقه می شود.

استاندار خطاب به کشاورزان و مردم سیستان و بلوچستان گفت: باید در یک مسیر آرام با زیست جمعی حرکتی نو را برای فردایی روشن و مترقی با پیشرفت و توسعه آغاز کنیم.

در این دیدار شماری از دبیران خانه های کشاورز استان نیز به بیان توانمندیها، مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی منطقه پرداختند و از استاندار حمایت بیشتر دولت را خواستار شدند.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور و با اقلیم متنوع علاوه بر تولیدات مختلف زراعی و باغی بخش زیادی از میوه های نوبرانه و استوایی کشور نظیر چیکو، انبه، گواوا، پاپایا، موز و انواع مرکبات را تولید می کند./س

زاهدان//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.