مدیرکل انتقال خون لرستان از وجود 859 گروه خونی نادر در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،امیرحسین تروند، در این باره افزود: 21 دی‎ماه در ایران روز ملی گروه‎های خونی نادر نامگذاری شده و این روز به واسطه شناسایی و تأمین خون کودکی با گروه خون بمبئی به نام «اسرا» نامگذاری شده، عمل جراحی این کودک 18 ماهه با تأمین خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال 1390 با موفقیت انجام شد.

وی بیان کرد:21 دی‎ماه هرسال درایران همه افرادی‎که دارای گروه‎های خونی نادر هستند در همایشی در تهران جمع می‎شوند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه سه گروه نادر خونی در استان وجود دارد، ادامه داد: اگر در بین جمعیت یک هزارنفری جامعه، آنتی ژن خاص خون مشاهده نشود آن فرد دارای گروه خون نادر است و در صورتی که گروه خون فردی در بین 10 هزار نفر جمعیت یک منطقه جغرافیایی آنتی‌ژن یا آنتی‌ژن‎های خاص را نداشته باشد، او دارای گروه خون بسیار نادر خواهد بود.

تروند با بیان اینکه تاکنون تعداد بسیار محدودی از افراد جامعه با گروه خون نادر شناسایی شده‎اند و فقط این گروه کوچک می‌توانند در زمان اورژانس یا جراحی به یکدیگر خون اهداء کنند، اضافه کرد: در حال حاضر در کشور 859 تن دارای گروه خونی نادر و 55 تن نیز بسیار نادر هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با تاکید بر اینکه حدود 600 آنتی‌ژن روی سطح گلبول قرمز وجود دارد که دسته‎بندی‎های گروه خونی بر اساس تعداد این آنتی‎ژن‎ها صورت می‎گیرد، تصریح‌کرد: چنانچه شخصی آنتی‎ژن‌های کمتر و بیشتری روی سطح گلبول قرمز نسبت به چهار گروه خونی رایج داشته باشد و علاوه برآن دارای فاکتورهایی مربوط به گروه‎های خونی فرعی باشند، جزء نادر محسوب می‎شود.

تروند با بیان اینکه اهمیت موضوع و شناسایی افرادی با گروه‎های خونی نادر به حدی است که خون مورد نیاز از این افراد درهنگامی‎که سالم هستند گرفته و به مدت 10سال فریز و نگهداری می‎شود، یادآور شد: چلانو، جونیور، لانگریز، بمبئی، دافی، آنتی‌کور، KPB،RZR2 ازجمله گروه‎های خونی نادر هستند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، خون ، کمیاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.