2 وزیر دولت تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، به دلیل کم‌کاری در ممانعت از بدرفتاری از سوی نظامیان انگلیسی با زندانیان عراقی مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی میل، بعد از افشا اقدامات نظامیان انگلیسی در شکنجه و آزار زندانیان عراقی در جنگ عراق، روزنامه «دیلی میل» نوشت: 2 وزیر دولت تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس، به دلیل اتهام وارد شده درباره شکنجه و کشتار غیرقانونی صدها تن از عراقی‌ها به دست سربازان انگلیسی با تحقیقات جنایی روبرو می‌شوند.

بر اساس این گزارش، نام "جف هون"، وزیر  سابق دفاع و "آدام اینگرام"، وزیر سابق نیروهای مسلح انگلیس در دادخواست قرار دارد. این دادخواست به دفتر دادستان دادگاه بین‌المللی جنگی ارسال شده تا  ادعای بد رفتاری سربازان انگلیسی در عراق از سال 2003 تا 2008 مورد بررسی قرار بگیرد.

به نوشته این روزنامه، وکلایی قربانیان عراقی پرونده‌ای 250 صفحه‌ای به دادگاه جنایات بین‌المللی ارائه کرده‌اند که این پرونده دست کم  1200 اتهام جنایت جنگی بر مبنای اظهارات شاهدان و مدارک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر سازمان‌های حقوق بشری را شامل می‌شود.

دیلی‌ میل نوشت: این دادخواست خواستار تحقیقات درباره جنایات و نقش مقامات بلندپایه انگلیس خصوصا" جف هون" و" آدام اینگرام" شده است.

 شب گذشته"فیل شینر"، از وکلای منافع عمومی گفت، بیش از هزار مورد شکنجه و حدود 200 پرونده کشتار غیرقانونی در دست داریم که بیشتر  آن‌ها در بازداشتگاه صورت گرفته است.

طبق گزارش این روزنامه، در این دادخواست، جف هون و آدام اینگرام متهم به کم کاری در توقف اقدام نظامیان انگلیسی در بدرفتاری با زندانیان عراقی و استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی در بازجویی، شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار