مجارستان به زودی قراردادی در زمینه توسعه یک نیروگاه هسته ای در نزدیکی پایتخت این کشور با روسیه امضا می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛  رئیس دفتر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان ماه گذشته از برقراری مذاکراتی با شرکت «روس اتم Rosatom» برای توسعه نیروگاه هسته ای پاکس Paks در نزدیکی بوداپست خبر داد. چهار رئاکتور روسی این نیروگاه مجموعا دو گیگاوات برق تولید می کنند.
مطبوعات مجارستان گزارش کردند ویکتور اوربان به زودی برای امضای یک قرارداد در زمینه همکاری های هسته ای و نیز دو برابر کردن ظرفیت نیروگاه پاکس به مسکو سفر خواهد کرد.
 دولت مجارستان پیش از این اعلام کرده بود در نظر دارد در مورد افزایش ظرفیت های نیروگاه پاکس که تنها 40 درصد از نیاز کشور به برق را برطرف می کند، مناقصه ای بین المللی برگزار کند.
اما یکی از روزنامه های مجارستان نوشت شرکت روس اتم تنها داوطلب بالقوه ای است که می تواند پیش پرداخت هزینه های اجرای طرح افزایش ظرفیت این نیروگاه را که حدود سیزده میلیارد و چهارصد میلیون یورو برآورد شده است، پرداخت کند.
چنانچه مناقصه ای بین المللی برای توسعه این نیروگاه برگزار شود، احتمال می رود شرکت های آروای فرانسه Areva، کپکوی کره جنوبی KEPCO و وستینگهاوس که از شاخه های شرکت ژاپنی توشیباست، در آن شرکت کنند.
اما سوزانا نمت Zsuzsanna Nemeth وزیر توسعه مجارستان هفته گذشته اعلام کرد «منطقی است که هیچ مناقصه ای به این منظور برگزار نشود بلکه خود شرکت روس اتم رئاکتوری جدید بر اساس همان فناوری هایی که رئاکتورهای قبلی این نیروگاه ساخته شده اند، بسازد و تحویل مجارستان بدهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار