در حالی که تمام کشور‌ها یک گایدلاین مشخص برای تشخیص و درمان سرطان دارند در کشور ما این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر علی مطلق دبیر علمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان امروز ۲۱ دی ماه در نشست خبری این کنگره گفت: میزان مبتلایان به سرطان در سال ۲۰۰۰، ۱۰ میلیون نفر در جهان بود که سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرد که این آمار تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر می‌رسد به طوریکه در سال ۲۰۰۸ میزان بروز سرطان 12.4 نفر و در سال ۲۰۱۲ به 14.1 میلیون نفر رسید.

وی با بیان اینکه میزان بروز سرطان در حال افزایش است، افزود: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان نیز اهمیت به خصوصی دارد به طوریکه این میزان در سال ۲۰۰۸، 6.7 نفر و در سال ۲۰۱۲، 8.2 میلیون نفر در جهان رسیده است و به طور کلی سرطان ۱۲ درصد کل مرگ و میر‌ها را در جهان به خود اختصاص داده است.

مطلق به شیوع سرطان اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر 6.32 میلیون نفر در جهان با تشخیص سرطان در حال زندگی کردن هستند که آمار غیر رسمی باید بیش از این باشد اگر مقایسه‌ای بین میزان بروز سرطان در ایران و جهان انجام دهیم طبق این شاخص میزان بروز سرطان در مردان ۷۹ و ۳۶۵ نفر در هر صد هزار نفر در جهان است و همین آمار در زنان از ۱۰۳ تا ۲۹۵ نفر در صد هزار نفر است در ایران هم این آمار ۱۲۲ در صد هزار نفر زن و ۱۳۲ در صد هزار نفر مرد مبتلا به سرطان می‌شوند.

*عقب ماندگی ایران در نبود کمیته ملی سرطان
 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهم‌ترین علت سرطان افزایش سن است، تصریح کرد: هر چقدر میزان سن جمیعت افزایش یابد میزان بروز سرطان هم افزایش پیدا می‌کند که در این میزان بروز عوامل مختلفی مثل عوامل محیطی، شیوه زندگی، بسیار تاثیر گذار است.

وی ادامه: باید توجه داشت که ۵ شاخص اثر گذار در بحث سلامت سیگار، مصرف تعداد کم وعده‌های میوه و سبزی، فعالیت بدنی کم، وزن بالا و فشار خون است که وجود هر کدام از این عوامل می‌توان احتمال بروز سرطان را در فرد افزایش دهد طبق آمار میزان مصرف سیگار در آقایان ۲۰ درصد است همچنین تنها ۱۲ درصد مردم کشور ۵ وعده در روز میوه و سبزی می‌خورند ۴۰ درصد مردم فعالیت بدنی کمی دارند ۴۴ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان اضافه وزن دارند که در حال حاضر افرادی که در رنج سنی ۴۴ تا ۶۴ سال باشند بیش از سه عامل بروز سرطان در جامعه دارند.

مطلق با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: هر چه قدر سرطان در مراحل اولیه زود‌تر تشخیص داده شود بهتر درمان و کنترل خواهد شد که در همین راستا سازمان جهانی بهداشت ۲۰۰۵ برنامه جامع کنترل سرطان را در قالب کمیته ملی سرطان در هر کشوری ابلاغ کرد که هنوز ما در ایران این کمیته را اجرایی نکرده‌ایم.

*سرطان سینه، معده از سرطان‌های شایع در هر دو جنس
 دبیر کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان در خصوص کنگره گفت: این کنگره دارای پنل‌های مختلفی همچون پیشگیری از سرطان، آلودگی هوا و سرطان، تشخیص زود هنگام سرطان سینه، پژوهش در خصوص سرطان و ملاحظات حقوقی سرطان است.

وی افزود: درمان سرطان نیاز به گایدلاین مشخصی دارد که براساس یک مبنای علمی هر نوع سرطانی تشخیص و درمان می‌شود که ما هنوز در کشورمان گایدلاین مشخصی برای درمان سرطان نداریم البته برای یک سری از سرطان‌ها گایدلاین‌هایی تدوین شده که هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید براینکه در درمان سرطان تنها پزشک نقش ندارد، عنوان کرد: در طی ۳ روز کنگره یکسری کارگاه‌هایی برای روانشناسان، روانپزشکان و پرستاران دیده شده تا به صورت عملی آْموزش‌های لازم به این گروه داده شود.

مطلق در خصوص سرطان‌های شایع اظهار کرد: سرطان‌های شایع در ایران و جهان در هر دو جنس شامل سرطان سینه، معده، روده بزرگ، مری و مثانه است همچنین سرطان‌های شایع در زنان کشور، سینه، روده بزرگ، مری و در آقایان پروستات و روده بزرگ است.

*تشخیص اکثر تومورهای سرطانی در مرحله دو و سه
 علی مطلق در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که برخی از محصولات کشاورزی به کودهای شیمیایی آلوده هستند آیا در بروز سرطان تاثیر دارند، عنوان کرد: تولید محصولات کشاورزی آلوده به کودهای شیمیایی دارای نیترات نقش مهمی در بروز سرطان دارند و تحقیقات اثر مخرب نیترات را در سرطان به اثبات رسانده‌اند، همچنین وجود نیترات در آب به خصوص در برخی از مناطق تهران بیشتر از حد استاندارد طبق تحقیقات سال‌ها پیش بوده است.

وی در ادامه در حال حاضر اکثر تومورهای سرطانی به خصوص سینه در مرحله دو و سه تشخیص داده می‌شود در حالی در کشورهای پیشرفته اکثر تومور‌ها در مرحله یک تشخیص داده می‌شود و همین تشخیص زود هنگام باعث درمان بهتر و هزینه کمتر می‌شود.

وی در پایان به تفکیک آمار ابتلا اشاره و خاطر نشان کرد: از میان مبتلایان مرد به سرطان، سرطان پوست ۱۴ درصد، معده 11.9، پورستات 4.1 درصد، مثانه، 9.1 و روده بزرگ 8.3 درصد و در زمان سینه ۲۳ درصد، پوست ۱۰ درصد، روده بزرگ 8.5، معده 6.1 و مری 4.4 درصد است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار