برای افرادی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند زمان بهتری وجود دارد که ریزش موهایتان را به حداقل برسانند.

دکتر اعظم شیخی متخصص آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده وقتی بعد از ظهر رادیوتراپی بر روی اشخاصی که بیماری سرطان دارند انجام می‌گیرد عوارض بر روی موهایشان بسیار کم است یعنی کمتر دچار ریزش مو می‌شوند.

وی در ادامه افزود: بعد از پیدا کردن نواحی مهم فولیکول مو به این نتیجه می‌رسیم که در زمان‌های معین این نواحی در هنگام صبح زیاد رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که سلو‌ل‌ها بیشترین حساسیت را در برابر آسیب dna در طی تقسیم سلولی دارند، همین عامل منجر به صدمه پذیری در رشد کیسه‌های مویی در برابر فشارهای عامل شیمیایی منجر به سرطان در زمان خاصی از روز می‌شود به عبارتی دیگر، فولیکول‌های مو در ساعت مشخصی از روز بیشتر تحت تأثیر فشار عوامل سرطان‌زا قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: بر اساس این تحقیقات، موش‌ها هنگام پرتودرمانی در صبح 85درصد از موهای خود را از دست می‌دهند اما هنگام پرتودرمانی در عصر این مقدار 17درصد است.

وی گفت: البته برای تعیین میزان تأثیر این یافته‌ها در درمان سرطان انسان‌ها، نیاز به مطالعه‌های بیشتری است و این تحقیقات جهت به حداقل یا حداکثر رساندن عوارض دارویی در انواع پرتودرمانی‌ با روش تنظیم زمان درمان در شبانه روز مؤثر باشند. تا زمانی‌که اعضای مورد تابش بیشترین یا کمترین فعالیت را داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، انسان ، درمان ، پرتو ، رشد ، مو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار