رئیس کنگره برنامه جامع کنترل سرطان عنوان کرد

"سرطان" در دو دهه آینده دومین عامل مرگ و میر/ هزینه 25 میلیون تومانی درمان سرطان در یک سال

طبق آمار با گسترش سرطان در کشور تا دو دهه آینده سرطان به دومین عامل مرگ و میر در کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، عباس‌ پور نصاری رئیس کنگره ملی جامع کنترل سرطان امروز ۱۴ دی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ۳ دلیل عمده برگزار این کنگره تحقق منویات مقام معظم رهبری، وظیفه و رسالت رسانه ملی و گسترش بیماری سرطان و ضرورت کنترل آن است، در واقع مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها تکلیف کرده که به این مقوله توجه ویژه داشته باشند و سلامت را جزو اولویت‌های درجه یک کشور قرار دهند. 

وی افزود: طبق آمار در دنیا دو سوم مرگ و میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است، در ایران نیز سه بیماری اول مرگ و میر، بیماری‌های قلبی و عروقی حوادث و سرطان است. طبق آخرین آمار که مربوط به سال ۹۰ است در این سال ۹۰ هزار بروز سرطان یعنی مورد جدید ابتلا به سرطان داشتیم که اگر بر جمعیت تقسیم شود در هر هزار نفر1.2 نفر خواهد بود. 

پور نصاری با بیان اینکه ۱۴ درصد کل مرگ‌های کشور مربوط به بیماری سرطان است، ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که در حال زندگی کردن هستند و باید توجه داشت که به خاطر کنترلی که در کاهش حوادث جاده‌ای وجود دارد احتمالا در دو دهه آینده سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور خواهد شد. 

وی به علل و عوامل رشد سرطان در کشور اشاره و عنوان کرد: تغییر در سبک زندگی و عدم توجه عوامل خطر زا، مثل دخانیات، تغذیه بد و چاقی، ‌آلودگی محیطی مثل آلودگی هوا آب خاک و غذا، ژنتیک و عفونت‌های مزمن از عوامل رشد سرطان محسوب می‌شود. 

*۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سرطان‌های شایع در کشور تصریح کرد: ۹ سرطان شایع در مردان معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و غدد لنفاوی و ۹ سرطان شایع در زنان شامل سرطان سینه، روده بزرگ، معده، مری، خون، تخمدان، رحم و مغز است. 

پور نصاری اظهار کرد: بار مالی و خسارت اقتصادی سرطان در کشور بسیار بالا است در ایران طبق آخرین آمار سالانه ۴۵ هزار سال عمر از دست رفته که با GDP ضرب شود چیزی حدود ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت بابت عمر از دست رفته بیمارانی که دچار سرطان می‌شوند است، همچنین هزینه درمان دو هزار یکصد میلیارد تومان است به طوری که هر بیمار سرطانی سالانه ۹۵ میلیون تومان خسارت عمر از دست رفته و ۲۵ میلیون تومان سالانه هزینه درمان خود می‌کند. 

پورنصاری در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: باید توجه داشت که ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند، مشروط به اینکه عوامل خطر حذف شوند و ۴۰ درصد نیز قابل درمان هستند. خوشبختانه در کشور ما امروز رشد عملی تجهیزات دارو و متخصص در وضعیت بسیار خوبی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.