مشهد/همکاری دولت با بخش خصوصی:

بهترین راه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

نشست تخصصی همایش صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی با عنوان چگونگی حمایت های دولت از بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی در مشهد برگزار شد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دبیر انجمن خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن ایران در این نشست گفت: کل صادرات کشور در 9 ماهه اول سال گذشته 29 میلیارد دلار و کل واردات 32 میلیون دلار بود که یعنی ایران 85 درصد واردات خود صادرات داشته است.

مهندس پورقربان ادامه داد:سال گذشته در مجموع 80 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم درحالی که سنگاپور 500 میلیارد دلار تجارت خارجی داشت. ما برای رسیدن به رونق اقتصادی مناسب و داشتن اشتغال مولد باید این رقم 80 میلیارد دلاری را چند برابر کنیم.

وی بااشاره به افزایش میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از رقم 5/1 میلیارد دلار در سال 84 به 3/2 میلیارد دلار در سال 91 ، افزود:هدف‌گذاری سال گذشته 5/5 میلیارد دلار بود ولی وقتی در رقم 3/2 میلیارد دلار متوقف شدیم کسی مورد سوال قرار نگرفت.

پورقربان تصمیم گیری‌های ناشیانه را علت این افت دانست و گفت: در ایران با یک تصمیم غیرکارشناسی یک شبه صادرات پسته ممنوع شد در حالی که در فرانسه وقتی می‌خواستند سن بازنشستگی را یک سال افزایش دهند از چهار سال قبل به مردم اعلام کردند.

وی ادامه داد: مسوولان اقتصادی باید پاسخ بگویند که چرا جایزه صادرات را قطع کردند. مهندسان ما هشت درصد جایزه بابت صدور خدمات می‌گرفتند که الان خبری از آن نیست.

دبیر انجمن خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به نتایج این همایش گفت:ایران 250 هزار مهندس پروانه دار دارد ولی چون نمی‌توانیم برای پروژه هایمان ضمانت نامه بگیریم 7 تا 8 درصد ترکیه در زمینه خدمات مهندسی صادرات داشته‌ایم.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر ترکیه به منظور ایجاد شرایط در اختیارگرفتن پروژه های عمرانی مغولستان توسط مهندسان کشور مطبوع خود،بهترین راه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را همکاری دولت با بخش خصوصی خواند و گفت: دولت نباید برای صادر کننده با ایجاد بروکراسی مزاحمت ایجاد کند.

پورقربان با انتقاد از اجرا نشدن برخی مصوبات گفت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه، صادرات از پرداخت هرگونه عوارض و مالیاتی معاف شده است اما الان می‌گویند صادر کننده باید مالیات بدهد که البته وزیر درحال تلاش برای حل این مشکل است.

این فعال اقتصادی در پایان کاهش اعزام هیات‌های تجاری به بازار هدف را از جمله عوامل بازدارنده خدمات مهندسی خواند و اظهار کرد: صادرات ما به ونزوئلا بالای 80 تا 90 درصد است و این رابطه باید با دیگر کشورها هم ایجاد شود.

مسوول صندوق ضمانت صادرات ایران هم در این نشست تخصصی درباره عملکرد این صندوق گفت:وظیفه ما پوشش ریسک در کشورهای هدف است و با استفاده از خدمات ما، همه دنیا بازار هدف صادر کنندگان خواهدبود.

مهندس یوسفی نژاد،ضمن اشاره به این مطلب که هر صندوق می‌بایست تا 15 برابر سرمایه خودش ریسک بپذیرد گفت: ما تا 20 برابر هم ریسک پذیرفته و پروژه ها را بیمه کرده ایم. البته صندوق وارد بحث تامین مالی نشده و فقط تامین مالی را بیمه می‌کند.

وی ریسک‌ها را شامل جنگ، سلب مالکیت، محدودیت ارزی و فسخ قرارداد خواند و گفت: کشورهای هدف بر اساس درآمد سرانه، بدهی خارجی و تراز تجاری با دنیا به هفت گروه تقسیم شده اند و ما امکان ارائه مشاوره به همه صادر کنندگان درباره وضعیت کشور هدفشان را داریم.

گفتنی است مهندس حسینیان راد مسوول امور اعتبارات و اعتبار اسنادی و صدور ضمانتنامه، مهندس پژوم نماینده تشکل های فنی و مهندسی و مهندس نور، رییس هیات مدیره شرکت مدیریت صادرات پویا از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بودند./س

 

برچسب ها: همکاری ، دولت ، بخش ، خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.