هر چند به قول معروف دعوا‌های زن وشوهر نمک زندگی است وبروز اختلافات خانوادگی تا حدودی عادی وطبیعی است ، اما اگر این اختلافات به صورت صحیح مدیریت نداشته باشد به تنش و ناسازگاری تبدیل می شود.

ابراهیمی مقدم روانشناس درباره علل اختلافات بین همسران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دلیل اصلی و عمده اختلافات وجر وبحث‌های زناشویی را باید در اختلافات فرهنگی دانست و اینکه تعریف اررزش‌ها از دید هر کدام از زن و شوهر‌ها متفاوت است و بسیار شاهد هستیم که سردرگمی بین سنت و مدرنیته، محل اختلافات در زندگی زناشویی است.
وی همچنین اذعان داشت: ازدیگر عواملی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ نداشتن مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله در زن و شوهر است.

این روانشناس با بیان توضیحات بیشتر افزود: یکی دیگر از علل مشاجره و دعوا بین همسران؛ تلاش برای تغییر دادن رفتار‌های یکدیگر است؛ وقتی یکی از همسران درصدد تغییر رفتار شریک زندگی‌اش برمی‌آید ناخود آگاه باعث می‌شود که شریکش از خود مقاومت نشان دهد که این مقاومت و سپردفاعی در دست گرفتن؛ باعث محرومیت در زندگی می‌شود.

ابراهیمی مقدم در ادامه تصریح کرد: نمیشود یک زمان مشخصی را به عنوان زمان جر وبحث و مشاجره تعیین کرد زیرا این بستگی به نوع سبک زندگی وتفاوت‌های فردی دارد و نمی‌توان برای همه زوج‌ها نسخه واحدی را پیچید.

وی درباره راهکارهای موثر درجهت حل اختلافات بین همسران گفت: عدم درک مقابل و آشنایی باخصوصیات یکدیگر، عدم شناخت روحیات؛ علایق؛ طرز بینش وتفکر یکی از عوامل جدی ناسازگاری است؛ پس بهتر است نخست این مسئله را فراموش نکنیم که درک طرف مقابل، احترام به سلایق بینش و طرز تفکر روحیات واحساسات او؛ می‌توان از ناسازگاری وجرو بحث‌ها جلوگیری کند.
 
این روانشناس همچنین ادامه داد: باید این مسئله را یادآوری کرد که زن و مرد درصورت امکان درحضور والدینشان؛ مهمانی‌های خانوادگی ودوستانه؛ مقابل فرزندانشان و دراماکن عمومی ازمشاجره دوری نمایید واجازه ندهند که مسائل و مشکلات زندگی ازحریم خصوصی‌شان تجاوزکند.

ابراهیمی مقدم درادامه گفت:مناسبت‌ترین شیوه برای‌‌آشتی کردن و پایان دادن به مشاجره‌های زناشویی استفاده از روش دیالکتیک است. پیش فرض این روش آن است که یک فکر یا یک جمله هم می‌تواند هم درست باشد هم غلط به کاربردن قید‌های احتمالی مانند: گاهی؛ برخی اوقات و ... دراین روش بسیاردیده می شود و از قید‌های مطلق مثل همیشه هیچ وقت پرهیزمی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: زندگی ، اختلاف ، همسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار