امام حسن عسکری(ع) از چنان هیبت و عظمتی برخوردار است که با بزرگی فعالیت‌ها و اقداماتش هیمنه دشمنان را در هم شکست و در حقیقت اکثر اقدامات این امام بزرگوار در راستای پذیرش بانگ اناالمهدی صورت ‌گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، امام حسن عسکری(ع) همچون خورشیدی درخشان 29 سال بر مردم نورافشانی کرد و در واقع دوران عمر با برکت این امام بزرگوار را می‌توان به سه دوره در قالب دوره 13 ساله در مدینه، دوره 10 ساله در سامرا و دوران 6 سال امامت ایشان تقسیم کرد.


بیان جذاب از ویژگی‌های امام حسن عسکری(ع) است که در واقع نشان‌دهنده شخصیت الهی و با شکوه و وقار آن حضرت است و در حقیقت این امام بزرگوار در عمر کوتاه خود مسیر مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را به طور واضح برای شیعیان تبیین کرد./ش

تشکیلات امام حسن عسکری(ع) عامل ورشکستگی سیاسی خلیفه عباسی بود

به حق امام حسن عسکری(ع) رادمرد تاریخی است که هیبت او هیمنه کاذب دشمنان را فرو ریخت و زمینه رشد، ترقی و علمیت جهان تشیع را رقم زد.

به گفته جلال رضوی مهر، مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و استاد حوزه علمیه قم امام حسن عسکری(ع) از جمله ائمه‌ای است که دائما ایشان تحت تعقیب دستگاه خلیفه غاصب عباسی زمان بود.

معنویت، احتجاجات، براهین و ادله عقلی این امام بزرگوار بر محور قرآن و سیره نبوی سبب خشنودی دوستان و خشم دشمنان بود.

این امام بزرگوار شیعیان را در بلاد اسلامی مانند بند تسبیح به هم متصل کرد و نسبت به گسترش و ارتقای علمی و دینی آنها تاثیر فراوانی داشت.

رضوی‌مهر با بیان اینکه شبکه اتصال لایه لایه‌های شیعه در قالب خواص و عوام از ناحیه وکلای امام حسن عسکری(ع) از برجستگی‌های فعالیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و ‌علمی امام حسن عسکری(ع) است می‌گوید: فعالیت تشکیلاتی امام حسن عسکری(ع)، نیروهای امنیتی خلیفه عباسی را دچار بهت‌زدگی و اعلام ورشکستگی سیاسی کرد.

وی عنوان کرد: امام بر اساس سیاست اجداد گرامیش حفظ بنیه اعتقادی شیعیان، احکام، اخلاق و اعتقادات ایشان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده بود و شیوه عالمانه و مدبرانه امام سبب بصیرت‌افزایی و معرفت‌اندوزی در بین دوستداران و دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) بود.

امامت امام حسن عسکری(ع) و جهاد سیاسی

دوره امامت حضرت عسکری (ع) با قدرت ظاهری بنی عباس و خلفایی که به تقلید هارون در نشان دادن نیروی خود بلندپروازی‌هایی داشتند مصادف بود.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) در جهاد سیاسی با استفاده از اصل مقاومت، پایداری و حفظ حیات جامعه مسلمانان را با خویشتن‌داری و ابتکار عمل متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مکان و عدم وابستگی فکری به دشمنان دنبال کرد.

امام حسن عسکری(ع) سه سال از دوران امامت خود را در زندان گذرانید و غلامانی که برای اذیت حضرت قرار داده بودند، تحت تأثیر آن امام بزرگوار قرار گرفتند و به صلاح و خوشرفتاری روی آوردند و زندان‌ نتوانست جلوی اقدامات و روشنگری‌های امام را بگیرد.

رضوی‌مهر تصریح می‌کند: امام حسن عسکری(ع) اجازه نداد که زور، زر و تزویر متوکل سبب از هم گسستگی شیعیان، یکپارچگی و اتحاد مسلمین شود.

وی می‌گوید: اگر امام حسن عسکری(ع) از نظر فیزیکی در محاصره دشمن بود، ولی اندیشه امام مانند اکسیژنی حیات علمی شیعیان را به صورت مستمر، با دوام و پایدار زندگی بخشید.

وضعیت فرهنگی دوران امام حسن عسکری(ع)

پیشوای یازدهم شیعیان با تربیت شاگردانی به ترویج معارف اسلامی اهتمام داشت که در این زمینه بیان مباحث علمی، پاسخ به پرسش‌ها و تبلیغ چهره به چهره و ایجاد جلسات و حلقه‌های معرفت را می‌توان از فعالیت‌های شاگردان و وکلای امام حسن عسکری(ع) ذکر کرد.

استاد حوزه  علمیه قم با بیان اینکه دشمنان در دوران پیشوای یازدهم شیعیان سعی داشتند که وضعیت فرهنگی جامعه اسلامی را از مسیر اصلی خارج کنند تصریح می‌کند: امام شاگردان و نخبگانی را تربیت کردند و با ترویج معارف در بین مسلمانان اسباب دلگرمی را در جامعه اسلامی به وجود آوردند.

وی خاطرنشان کرد: استقلال فرهنگی و علمی جامعه اسلامی به زعامت امام حسن عسکری(ع) حفظ و حراست شد.

امام حسن عسکری(ع) و زمینه‌سازی غیبت

آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت مسئله بسیار مهم و حیاتی دوران امام حسن عسکری(ع) بود و آثار فراوانی برای آینده شیعیان داشت.

در آن دوران دستگاه بنی عباس می‌دانستند حضرت مهدی(عج) از نسل امام حسن عسکری(ع) است و مراقبت‌های فراوانی نسبت به آن امام به عمل می‌آوردند و پیوسته زندگی ایشان را تحت نظر داشتند تا فرزند آن امام همام را به شهادت برسانند و در آینده بر شیعیان پیروز شوند ولی امام حسن عسکری(ع) چنان شیعیان را برای دوران غیبت آماده کرده بودند که دشمنان اسلام و بنی عباس به خواسته‌های خود نرسیدند.

رضوی‌مهر ضمن بیان تشابه دوران حیات امام حسن عسکری با والدین حضرت موسی می‌گوید: دشمنان از تولد حضرت موسی(ع) در هراس بودند و موسی هراسی برای فرعون دغدغه جدی و نگرانی اصلی محسوب می‌شد، همین طور متوکل و خلفای عباسی از ادامه حیات امام حسن عسکری(ع) که حیات منجی بشریت را رقم می‌زد، در خوف و هراس بودند.

وی می‌گوید: امام حسن عسکری(ع) با حفظ احساسات پاک جهان اسلام با محور بصیرت، معرفت و برهان بر اساس فطرت و منطق زمینه‌سازی درک غیبت امام عصر(عج) را به وجود آوردند و در حقیقت ارجاع شیعیان به فقها را می‌توان نمونه بارز این مقدمه‌سازی بیان کرد.

امروز از برکت فرمایشات امام حسن عسکری(ع) است که فقیهی بزرگوار مانند امام راحل(ره)، بنیان‌گذار نهضتی است که این نهضت زمینه‌ساز ظهور آخرین ذخیره الهی حضرت بقیه الله(عج) است.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح می‌کند: اگرچه حزن غم فقدان امام قلوب جهان اسلام را جریحه‌دار کرد، ولی بانگ رسای انا المهدی نقطه امیدی است که قرن‌ها جامعه اسلام و جهان تشیع را حیاتی جاویدان بخشیده است.

سینه تنگ من و بار غم عظمایت

مورخان شهادت آن حضرت را روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری مطرح کرده‌اند و خلیفه عباسی  برای اینکه شهادت حضرت را طبیعی جلوه دهد و زهری که به آن حضرت داده بودند بر مردم معلوم نشود، اطبای مسیحی و یهودی را برای حضرت تعیین کرده بود و مردم با این ظاهرسازی تصور کنند آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) را باید به خلف صالح او مهدی آل محمد خورشیدی که طلوعش را به انتظار نشسته‌ایم تسلیت بگوییم و این را بدانیم که خورشید وجود مشعل‌دار هدایت در سامرا تا ابدیت در آسمان اسلام می‌درخشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.