سازمان ملل متحد دست کم اسامی 20 کشوری را برشمرد که از رژیم اسرائیل سلاح خریداری کرده‌اند اما به نام آنها در گزارش وزارت جنگ این رژیم اشاره نشده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی فهرست بسیار جزئی از مشتریان سلاح های اسرائیل در دو سال گذشته منتشر و اعلام کرد سلاح های اسرائیل در سال 2011 و 2012 به اسپانیا، آمریکا، کنیا، کره جنوبی و انگلیس فروخته شده است.

این فهرست شامل بسیاری از کشورهای دیگری نیست که به صورت مستقل مدعی شده اند از اسرائیل تجهیزات دفاعی خریداری کرده‌اند.

این اطلاعات در پاسخ به دستور دادگاه برای افشای اطلاعات مربوط به فروش سلاح در اسرائیل پس از درخواست یک وکیل اسرائیلی منتشر شد. رژیم صهیونیستی معمولا اسامی کشورهایی را که به آنها سلاح می‌فروشد اعلام نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی بعد از شش ماه طفره رفتن های حقوقی، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری وزارت جنگ این اطلاعات را افشا کرد.

بر اساس جزئیات منتشر شده درباره صادرات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، اسرائیل در سال 2012 قراردادهای تسلیحاتی به ارزش سه میلیارد و 830 میلیون دلار با کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام، قراردادهایی به ارزش یک میلیارد و 730 میلیون دلار با کشورهای اروپایی و قراردادی به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار با آمریکا و قراردادهایی به ارزش 604 میلیون و 107 هزار  دلار با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین داشته است.

رژیم صهیونیستی اعلام کرد این اطلاعات مبتنی بر گزارش سالانه این رژیم به دفتر ثبت تسلیحات متعارف سازمان ملل متحد است که گزارش های داوطلبانه کشورهای مختلف را درباره واردات و صادرات سلاح های متعارف شان دریافت می کند.

پنج کشوری که رژیم صهیونیستی اسامی آنها را ذکر کرده است معاملات تسلیحاتی خود را با اسرائیل به اطلاع سازمان ملل متحد رسانده اند از این رو رژیم صهیونیستی اسامی آنها را اعلام کرد.

وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرد:« کشورهای دیگری که از اسرائیل تجهیزات امنیتی خریداری کرده اند گزارشی به این دفتر ثبت نداده یا اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر نکرده اند از این رو وزارت جنگ اسرائیل بر اساس سیاست خارجی و نگرانی های امنیت ملی خود نمی تواند اسامی آنها را اعلام کند.»

با این حال تحقیق هاآرتص از معاملات متعددی پرده برداشت که گزارش آنها به سازمان ملل متحد ارائه شده است اما وزارت دفاع اسرائیل به آنها اشاره ای نکرده است. 

به طور مثال اسرائیل در سال 2012 چندین موشک ضد تانک «اسپایک» به شیلی فروخته است اما به تعداد این موشک های فروخته شده اشاره ای نکرده است. 

اسرائیل همچنین در همین سال 47 قبضه سلاح نه میلیمتری و پنج هزار و هفتصد اسلحه جنگی به مکزیک فروخته است.

اسرائیل در سال های 1992 تا 2009 گزارش هایی بسیار مختصر را درباره صادرات تسلیحاتی خود ارائه کرده است. اسرائیل در سال 2009 گزارش داد 18 خمپاره صد و بیست میلیمتری و سه سامانه تسلیحاتی که بر روی تریلر نصب می شود به اوگاندا فروخته است. 

اسرائیل در همین سال 12 خمپاره هشتاد و یک میلیمتری به بوتسوانا و 33 خمپاره به کلمبیا فروخته است. 

اسرائیل همچنین 30 سامانه خمپاره ای صد و بیست میلیمتری کاردوم به پرتغال و 57 سامانه خمپاره ای صد و بیست میلیمتری به آمریکا فروخته است.

ارزش صادرات تسلیحاتی اسرائیل در این سال ها بسیار بیشتر از میزانی است که به سازمان ملل متحد گزارش شده است که این امر نشان می دهد بخش اعظم این معاملات گزارش نشده است.

در بسیاری از موارد، کشورهایی که از اسرائیل سلاح خریداری کرده اند از جمله پرو و نه اسرائیل گزارش معاملات خود را به سازمان ملل متحد داده اند. 

شیلی در سال 2009، پانصد و شانزده موشک اسپایک و 48 موشک انداز از اسرائیل دریافت کرده است.

دفتر ثبت واردات و صادرات تسلیحاتی سازمان ملل متحد در دو دهه اخیر اطلاعات درباره صادرات تسلیحاتی اسرائیل را اعلام کرده است. اسرائیل در بیست سال گذشته 17 تانک، 74 خودروی زرهی، بیش از هشت هزار و 600 سامانه توپخانه ای، سی و هفت فروند هواپیما ، ده ناو و حدود دو هزار و پانصد موشک و موشک انداز فروخته است. 

این آمار تنها بخش کوچکی از صادرات های تسلیحاتی اسرائیل است که بر اساس گزارش های داوطلبانه کشورهای مختلف از جمله چاد، رواندا، سوتو، قزاقستان، رومانی، شیلی، برزیل، ایتالیا، آمریکا، ویتنام، کامرون، اوگاندا، هند، مکزیک، اسپانیا و ترکیه به دست آمده است.

بر اساس گزارش واحد نظارت صادراتی وزارت دفاع اسرائیل به کنست، سالانه حدود هشت هزار مجوز صادرات اعطا می‌شود که این امر به معنای صادرات حدود هشت هزار سلاح از اسرائیل در سال است.

"ایتای ماک وکیلی" که دادخواستش در دادگاه به انتشار این گزارش از جانب وزارت جنگ رژیم صهیونیستی منتهی شد معتقد است عموم مردم باید از صادرات های دفاعی مطلع باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار