با ورود گیتی‌نوردان اروپایی بویژه از روزگار صفویان به این‌ سو و توجه آنان به زندگی مردمان ایرانی، اطلاعاتی از چگونگی گذران زندگی آنان در سفرنامه‌های گیتی‌نوردان اروپایی جای گرفت. این اطلاعات ارزشمند می‌تواند روشنگر بخشی از تاریخ اجتماعی ایران باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از دیرباز، قهوه‌خانه‌ها در شمار نهادهای اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذاری بودند که در ادامة فعالیت‌های خود به جایگاهی ثابت برای اجرای نمایش‌های سنتی، مذهبی ایرانی و برخی خرده نمایش‌ها تبدیل شدند. به تعبیر دهخدا، واژه قهوه‌خانه مرکب از دو کلمه قهوه و خانه است و به مکانی گفته می‌شود که در آن قهوه و بعدها چای تهیه و نوشیده می‌شد.

این واژه در فرهنگ معین چنین تعریف شده است: «جایی که قهوه و چای دم کنند و فروشند.» واژه مذکور در فرهنگ لغت آکسفورد معادل کافی‌شاپ بوده و به رستورانی کوچک که مردم برای صحبت، نوشیدن قهوه، چای و خوردن غذاهایی همچون دیزی می‌روند، توصیف شده است. از این رو با تکیه بر اسناد، مدارک و کتاب‌های تاریخی مربوط به سیاحان خارجی می‌توان قهوه‌خانه‌ها را از آغاز پیدایش تاکنون براساس کار و وظیفه به شش گروه تقسیم کرد.

1 ـ قهوه‌خانه‌های کوچه و بازار: شاردن، سیاح فرانسوی در دوره‌های شاه عباس دوم صفوی و شاه سلیمان صفوی سه بار به ایران سفر کرده است. او از قهوه‌خانه‌های کوچه و بازار یاد می‌کند که به نظر می‌رسد همانند اکثر فضاهای فرهنگی و اجتماعی در یک شهر مانند مسجد جامع، مدارس علمیه، خانقاه‌ها و زورخانه‌ها، اولین قهوه‌خانه‌ها هم کنار بازارها و بازارچه‌ها شکل گرفته‌اند و بعدها هر کدام از این قهوه‌خانه‌ها به عنوان پاتوق‌هایی برای مشاغل و گروه‌های خاصی درآمد و حتی مشتری‌های ثابتی داشتند. همچنین این نوع قهوه‌خانه‌ها جزو اولین مکان‌های اجرای نمایش‌های سنتی و مذهبی بودند.

2 ـ قهوه‌خانه‌های خصوصی (آبدارخانه‌ها): آدام اولئاریوس، سیاح آلمانی که در زمان شاه صفی به ایران آمده است، از قهوه‌خانه‌های خصوصی (آبدارخانه‌ها) یاد می‌کند که قهوه‌خانه‌هایی بودند که اشخاص از مهمانان خود با چای، قهوه و در خانه خود پذیرایی می‌کردند.

3 ـ قهوه‌خانه‌های سرراهی (چایخانه‌ها): دکتر پولاک اتریشی ـ که سال 1851 میلادی ‏از طرف امیرکبیر و دولت ایران برای جذب معلمین اتریشی به استخدام درآمد و در 1851 میلادی به تدریس علم طب مشغول شد ـ در سفرنامه خود به قهوه‌خانه‌های سرراهی (چایخانه‌ها) اشاره می‌کند. این نوع قهوه‌خانه‌ها در سر راه‌ها و میان جاده‌ها قرار داشتند که بیشتر سر پناهی برای استراحت و رفع خستگی مسافران بین‌راهی بودند و به قشر و صنف خاصی تعلق نداشتند. هم‌‌اکنون هم نمونه‌های مدرن آن با نام کافه ترانزیت موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4 ـ قهوه‌خانه‌های موقت: جملی کارری، سیاح ایتالیایی ـ که در زمان شاه سلطان حسین صفوی به ایران آمده است ـ از قهوه‌خانه‌های موقت صحبت کرده است. این قهوه‌خانه‌ها هنگام عزاداری‌ها و روضه‌خوانی‌های بزرگ بخصوص عزاداری‌های امام حسین(ع) در دهه محرم و اربعین در ماه‌های صفر و رمضان، مجالس عروسی، مهمانی‌های بزرگ مانند بازگشت حجاج از سفر حج و اجتماعات صنفی و سیاسی، قهوه‌خانه‌هایی در آن ایام بر‌پا می‌شد که به قهوه‌خانه‌های موقت معروف بودند. محل برپایی این قهوه‌خانه‌ها، مساجد و خانه‌ها بود.

5 ـ قهوه‌خانه‌های موجود در حمام‌های معتبر: انگلبرت کمپفر، سیاح آلمانی ـ که در زمان شاه سلیمان به‌عنوان پزشک در ایران بوده ـ به قهوه‌خانه‌های موجود در حمام‌های معتبر اشاره می‌کند. هر یک از حمام‌های عمومی، آبدارخانه‌ای در خور وضع و موقعیت خود داشتند. در آبدارخانه حمام، بساط قهوه، چای، چپق و قلیان دایر بود و تا وقتی مشتری‌ها در بینه حمام مشغول گفت‌وگو بودند، به فراخور وضع و شأن اجتماعی، منزلت محلی، خوی و عادت در زمستان با قهوه و چای و در تابستان با عرق بید مشک، شربت و هندوانه، همراه قلیان یا چپق پذیرایی می‌شدند. گاسپار دروویل، جهانگرد اسپانیایی در کتاب خود با عنوان «سفر به ایران» درباره نقش اجتماعی حمام‌ها و ارتباط آن با قهوه‌خانه چنین می‌نویسد: «حمام‌های عمومی محلی برای ملاقات طبقات پایین ایرانی است و بیگانگان و سوداگران معمولا برای آشنایی با یکدیگر یا مذاکره درباره معاملات به حمام می‌روند و با کشیدن چپق و قلیان و نوشیدن قهوه، ساعتی را در آنجا می‌گذرانند و در این مدت اخباری را بین خود رد و بدل می‌کنند».

6 ـ قهوه‌خانه‌های سیار (قهوه‌چیان دوره‌گرد): سیاحانی همچون کاری و کمپفر به شکل دیگری از قهوه‌خانه به نام قهوه‌خانه‌های سیار (قهوه‌چیان دوره‌‌گرد) اشاره کرده‌اند. عده‌ای از قهوه‌چیان که فاقد سرمایه و محل کسب برای دایر کردن قهوه‌خانه بودند، به‌طور سیار چای یا قهوه را به کوچه و بازارها می‌بردند و در محل تجمع کارگران و کسبه بساط می‌افکندند و از این راه زندگی می‌گذراندند.

با گذار زندگی از سنت به مدرنیسم، قهوه‌خانه‌ها نیز اندک اندک در لابه‌لای کتب تاریخی جای خواهند گرفت و جای خود را به کافی‌شاپ‌های امروزی می‌دهند، اما گفت‌وگو درباره آنها و آنچه بوده‌اند، فقط به‌ آن جهت با اقبال مواجه می‌شوند که روشنگر گوشه‌هایی از تاریخ این مرز و بوم بویژه تاریخ اجتماعی باشد. زمانی قهوه‌خانه‌ها با کاربردهای متفاوت، یکی از مراکز مورد توجه و از ضروریات زندگی مردم ایران و به جهت مسائل پیرامون مورد توجه و استقبال بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار