"بیماری کلیه" پلی کستیک اتوزومال غالب یکی از شایع‌ترین اختلالات ارثی کلیوی است و چهارمین علت مرگ و میر بیماری کلیه مرحله ای نهایی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر عطیه مخلوق، نفرولوژیست، در سمپوزیم سلول درمانی در بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری گفت:" پیوند کلیه" درمان انتهایی برای مرحله نهایی بیماری کلیوی است، اما به دلیل تعداد کم اهدا کنندگان، عضو و سر دفاعی بدن، محدود است.
وی گفت: برای غلبه بر این مشکلات، روش‌های جدید درمانی از قبلی پیوند سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت به تازگی پدید آمده است.

مخلوق تصریح کرد: سلول‌های بنیادی، سلول‌های بالغ تمایز نیافته‌ای هستند که از بافت‌های مختلفی مثل استرومای مغز استخوان جدا می‌شود و منجر به تشکیل بافت‌های همبند نظیر استخوان، غضروف و چربی و همچنین ارگان‌های مربوط به محصولات خونی، نظیر عروق و سیستم خونساز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سلول‌های بنیادی قابلیت چسبندگی به سطح پلاستیکی محیط گشت سلول را دارند و قادرند به انواع مختلف سلول تمایز یابند، افزود: سلول‌های بنیادی نه تنها در مغز استخوان بلکه در بافت چربی، عروق و شاید در تمام بافت‌های بالغ از جمله کلیه حضور داشته باشند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۱ دی ۱۳۹۷
سلول درمانی و پیوند کلیه
آخرین اخبار