موضوعات مهم و داغ در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي تولید انبوه كاتاليست آروماتيزاسيون تا پايان سال جاری، رکوردشکنی مصرف گاز طی روزهای گذشته،عرضه بنزين يورو 4 در کرج و اصفهان و برگزاري مانور مقابله با افت فشار گاز بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در 6 روز گذشته یعنی از شنبه  14دی ماه تا پنج شنبه  19دی ماه  اخبار  مختلفي در حوزه نفت و گاز منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع مهم و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات می پردازیم.

رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه قیمت 18 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها در حد پیشنهاد بوده و تاکنون تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

طرح آزمايشي پاكسازي خاك هاي آلوده به مواد نفتي در شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با استفاده از روش بيولوژيكي(پودر ميكروبي) با موفقيت انجام شد.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از بازسازي توربين سوم نيروگاه پالايشگاه دوم براي اولين بار در سطح این مجتمع بدون برونسپاري و تنها با بهره گيري از پرسنل تعميرات خبر داد.

خسروجردي از ارزان فروشی مازوت و قیر ایران در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: با وجود آنکه کشورمان جزء 5 کشور توليد کننده قير در جهان است اما قيمت آن در مقايسه با اين کشو.رها بسيار پايين است و اين امر موجب شده تا ايران از اين بازار پرسود سهم کمتري داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر از انعقاد قرارداد پژوهشی طراحی و ساخت عملگر برای مکانیزه کردن شیرهای شبکه توزیع گاز میان این شرکت و دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه را ٢ میلیارد ریال اعتبار اختصاص يافته است.

جذابیت و تنوع سازی می تواند نفت را به عنوان صنعت پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی مبدل ساخته چرا که بازار نفت به عنوان یک بازار رقابتی عاملی موثر برای پاسخگوی به نیاز صنعت کشور است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی گفت: اتحادیه در حال حاضر بابت نفتی که دولت در اختیار آن قرار داده است بدهکار نیست و تمام پول فروش نفت به بانک مرکزی پرداخت شده است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر آمادگی شرکت ملی گاز برای مقابله با وقوع بحران در شبکه سراسری توزیع گاز، گفت: مانور مقابله با افت فشار گاز در همه استان ها برگزار می شود هم اکنون در استان گيلان در حال انجام است.

رئيس سنديکاي جايگاهداران کشور از عرضه بنزين يور4 در کرج و اصفهان از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: طي 10 ماه آينده بنزين يور 4 در اکثر جايگاههاي کشور عرضه مي شود.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران، از اجراي طرح پايلوت پياده سازي استاندارد معاينه فني موتورخانه ها در ساختمان هاي دولتي شهر تهران خبر داد و گفت: شركت ملي گاز ايران در نظر دارد سيستم هاي گرمايشي ساختمان هاي دولتي شهر تهران را به صورت پايلوت مورد معاينه فني قرار دهد.

میانگین مصرف بنزین کشور در هفته منتهی به ١٣ دی ماه امسال به ١٨ میلیون لیتر کاهش نسبت به هفته قبل به ٦٦ میلیون لیتر نزدیک شد.

وضعیت مصرف گاز در کشور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طی تماس تلفنی با استانداران شهرهای پرمصرف گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئيس پژوهشكده كاتاليست و نانو فناوري پژوهشگاه صنعت نفت ارزش بازار جهاني كاتاليست را بيش از 20 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: از اين ميزان 30 درصد در فرآيند‌هاي پالايشي، 39 درصد در حوزه محيط زيست و 31 درصد در فرآيندهاي پليمري و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئول طرح پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري از واگذاری دانش فنی ساخت كاتاليست آروماتيزاسيون به بخش خصوصی خبر داد گفت: تامين كاتاليست ها از سازندگان خارجي مقدور نبوده، بنابراین توليد انبوه آن در داخل كشور گامي مهم در جهت خودكفايي و قطع وابستگي به شركت هاي سازنده خارجي خواهد بود.

معاون وزیر نفت با بيان این که بیشتر مذاکرات با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفتی به در خواست این شرکت‌ها صورت گرفته است گفت: هیچ‌گونه جمع‌بندی در مورد تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی انجام نشده است.

خسروجردی گفت: در حال حاضر واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده امکان تحویل خوراک به نرخ قبل از واگذاری وجود ندارد از طرفی ما بدنبال جذب سرمایه هستیم اگر قیمت ها بالا برود دعوت سرمایه گذار به داخل کشور سخت است.

بيات براي بازنگري مقررات فعال کردن کار گروه فنی استاندارد برای بالا بردن سرعت و ایجاد پایگاه سازمان استاندارد در گمرکات مرزی را از برنامه هاي اجراي براي مبارزه برا قاچاق کالا عنوان کرد.

خسروجردی گفت: در حال حاضر واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده امکان تحویل خوراک به نرخ قبل از واگذاری وجود ندارد از طرفی ما بدنبال جذب سرمایه هستیم اگر قیمت ها بالا برود دعوت سرمایه گذار به داخل کشور سخت است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از ثبت رکورد جدید مصرف گاز در بخش خانگی کشور خبر داد و گفت: در روز دوشنبه 16 دي ماه تنها در بخش خانگی بيش از ۴۸۳ میلیون مترمکعب گاز مصرف شد که اگر مصرف گاز در اين بخش افزايش بيشتري پيدا كند، با افت فشار در بخش های مختلف کشور مواجه خواهیم شد.


انتهاي پيام/

برچسب ها: نفت ، گاز ، صادرات ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار