لاریجانی خطاب به استانداران گفت : وقت خود را صرف امور مهم استان کنید و وارد خط‌بازی نشوید، خط‌بازی‌ها نه مشکلی را از جریان‌های سیاسی و نه از مردم حل کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست استانداران دولت تدبیر و امید ضمن تبریک به قبول مسئولیت به وزیر کشور اظهار امیدواری کرد: این انتصاب مایه خیر و برکت کشور باشد.
 
وی هم چنین از مجاهدت مردم قم در 19 دی ماه سال 56 که نقطه عطفی در انقلاب اسلامی و پیروزی آن محسوب می‌شود یاد کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: از رحمانی فضلی برای برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم، مسئولیت وزارت کشور کار پرزحمتی است، البته نمی‌خواهم با صدای ناهنجاری که پیدا کردم و سرما خوردگی که نمی‌دانم من از آقای روحانی گرفتم یا وی از من که هر دوی‌مان مریض شده‌ایم شما را اذیت کنم.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: نکته اولی که استانداران باید به آن توجه کنند این است که استانداران نماینده عالی قوه مجریه در استان هستند و اختیاراتشان اختیارات نسبتا وسیعی است، توقعات هم از آن‌ها زیاد است البته شاید در یک نگاه بشود اختیارات استانداران را افزایش هم داد، اگر رویکرد این باشد که تمرکز امور در مرکزیت کشور کاسته شود که این کار عقلایی است، منهای این که بخواهیم به قانون اساسی نگاه دیگری داشته باشیم در همین چارچوب هم می‌شود اختیارات استانداران را افزایش داد که کارها تسهیل و سرعت بگیرد. 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اما اگر همین وضع فعلی را در نظر بگیریم اختیارات بسیار خوبی است که از ظرفیت آن خوب استفاده شود.

لاریجانی با بیان این که لازمه توفیق در این زمینه چند نکته است گفت: اول آن که بستر همگرایی را در سطح استان فراهم کنیم و اولین نکته در این زمینه این است که اوقات مسئولان استان صرف سایش با یکدیگر و کشمکش‌های سیاسی نشود، ما این وضع را در سال‌های گذشته داشته‌ایم و ظرفیت سوزی شد، باید از تجربیات استفاده کرد.

وی تاکید کرد: نگاه ایجاد همگرایی بین نیروهای سیاسی، کاردان، متخصص و نخبه امری است که احتیاج به این دارد که انسان خود را مقید بداند وگرنه همیشه اختلاف نظراست اما این اختلاف نظرها نباید به این تبدیل شود که از ظرفیت نخبگان استفاده نشود.

لاریجانی ادامه داد: استاندارهای مختلفی در ادوار گوناگون بودند اما آن چه که نام نیک از یک استاندار باقی می‌گذارد کارهای مهمی است که وی در استان انجام داده است.

لاریجانی خطاب به استانداران اظهار داشت: وقت خود را صرف امور مهم استان کنید و وارد خط‌بازی نشوید، خط بازی‌ها نه مشکلی را از جریان‌های سیاسی حل کرده و نه مشکلی را از مردم حل کرده است، ما باید قبول کنیم هر وقت خیلی شلاقی در سیاست عمل کردیم مردم به طرف دیگر رای دادند و این تجربه کلی در طول 35 سال پس از انقلاب است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: داشتن سعه صدر برای استفاده از نخبگان در سطح استانی و ملی یک قاعده عقلایی است و باعث ارتقای کشور از نظر توان ملی می‌شود.

وی خطاب به استانداران اظهار داشت: ابتدای کار خود اگر ارزیابی دقیقی از امکانات استان داشته باشید می‌توانید صاحب استراتژی درست در کار خود شوید و می‌توانید مستمرا جلو بروید و دچار روزمرگی نشوید.

وی با بیان این که پست‌هایی مانند استانداری و وزارت پست‌های استراتژیک هستند تصریح کرد: گرفتار شدن در امور تاکتیکی خود استانداران و وزرا را از کارهای مهم بازمی‌دارد که این احتیاج به یک نگاه عام، فراگیر دارای برداشت اولویت‌های روشن و پیگیری کردن این موضوع به صورت مستمر دارد که این کار حتما امکان‌پذیر است.

لاریجانی ادامه داد: سطح نخبگی در استان‌های ما خوب است اما گاهی در سطح ملی توجه به درصد رشد نخبگی در استان‌ها نشده اما شما می‌توانید ظرفیت را تکمیل کنید و از حضور نخبگان در بخش‌های مختلف استفاده کنید که این پایه‌ای برای آمایش سرزمین می‌شود.

رئیس مجلس اظهار داشت: نکته سوم بهره جستن هر چه بیشتر از نیروهای مردمی است و سعی کنیم تا آن‌جا که ممکن است کارها را واگذار و تقسیم کار را درست انجام دهیم به نیروها اعتماد کنیم و بگذاریم آن‌ها رشد کنند و اگر اشتباهی سرزد آن‌ها را فوری عزل نکنیم.

وی تصریح کرد: در بخش اقتصاد نیز یکی از مشکلات ما دولتی بودن اقتصاد است که هنوز هم علاجی نشده است.

رئیس قوه مقننه به نکته چهارم اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع دیگری که استانداران باید به آن توجه کنند همکاری با سایر قواست که این خود یک رشد مدیریتی است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط دولت و مجلس اظهار داشت: میان این دو نهاد روابط خوب و تعادل وجود دارد مجلس معتقد به حمایت از دولت است و شروع دولت چه در حوزه دیپلماسی چه مسائل اقتصادی و چه سایر شئون را معقول و سنجیده می‌داند.

لاریجانی تصریح کرد: آقایان دولت خدوم و باتجربه هستند و امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات اقتصادی کشور سامان پیدا کرده و منظم شود.

لاریجانی گفت: ممکن است در مجلس به دلیل آرای مختلف برخی ایرادات و سبک‌ها پسندیده نشود که همیشه هست اما خود عملکرد مجلس و دولت مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دولت به دلیل تقدیم به موقع لایحه بودجه اضافه کرد: بار دیگر از دولت تشکر می‌کنم که توجهی به اجرای قانون دارد، حق نیز همین است کشور بایستی براساس قانون اداره شود.

وی افزود: در مجلس پس از ارائه بودجه کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را بیان کرده و کمیسیون تلفیق نیز بررسی‌های خود را آغاز و سپس کلیات آن را تصویب کرد که نیازمند اصلاحات است و در آینده صورت خواهد گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بهمن ماه سال جاری کار بودجه در مجلس اتمام می‌یابد گفت: فرصتی نیز بایستی برای آیین‌نامه‌ها گذاشت تا یک دستورالعمل روشنی آغاز شود.

لاریجانی در ادامه گریزی به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی زد و در این زمینه اظهار داشت: شرایط امروز در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی پرتحول شده که این مقدار تغییر کلان را شاهد نبوده‌ایم که مقداری از آن براساس داده‌های اطلاعاتی کشور کشف می‌شود.

وی اضافه کرد: فراز و فرودهایی که در منطقه رخ داده نقش آفرینی ایران در آن ممتاز و مقتدرانه بوده است امروز فرصت به موقعی برای به ثمر نشستن استقامت ایران در مسائل منطقه‌ای است و بایستی توجه کرد که استراتژی ایران بسیار درست بوده و ربطی به مسائل مدیریتی دیگر ندارد.

وی با بیان این که صحنه بین‌المللی دچار بعضی گرفتگی‌هاست اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری در کشور فضای مناسبی برای ایران فراهم شد که با استفاده خوب انجام شده دوباره بایستی بهره‌ بیشتری از آن گرفت.

لاریجانی با اشاره به مسائل هسته‌ای شرایط متغیر کشورمان در صحنه بین‌المللی را زمینه خوبی عنوان کرد و افزود: بایستی از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد طرح درست در مذاکرات داشتیم که با رعایت اصول حرکت‌ها مثبت خواهد بود.

وی با بیان این که نگاه من در صحنه بین‌المللی روی هم رفته امیدوارکننده است گریزی به سیاست داخلی زد و پیرامون آن افزود: به نظر می‌رسد ما دو دوره کاملا متفاوت در صحنه سیاست داخلی تجربه کرده‌ایم که از مجموع این تجربه‌ها هم نیروهای سیاسی و هم دولت جدید با شعار اعتدال که اگر درست جلو برود می‌تواند فضای آرایش سیاسی داخل کشور را به سمت آرامشی مستدام برده و آن را حفظ کند.

لاریجانی سمت و سوگیری دولت برای کار و تلاش بیشتر را مناسب ارزیابی کرد و افزود: اعتدال سیاسی بایستی تحقق یابد در این زمینه وضع داخلی را روی هم رفته مثبت می‌بینم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که از نظر امنیتی ایران امن ترین کشور منطقه است ادامه داد: با وجود سرو صدای زیادی که علیه کشورمان راه می‌اندازند اما اقتدار ایران با هوشیاری نیروها باعث شده امنیت قابل قبولی در کشور به وجود بیاید البته امنیت اجتماعی و رفتارهای خاصی که ناهنجاری نامیده می‌شوند از جمله زورگیری، تجاوز به عنف و غیره بایستی جدی گرفته شود چرا که مردم با همین امور سرو کار دارند.

لاریجانی با بیان این که ستادی در زمینه امنیت روانی مردم قوه قضاییه با همکاری پلیس، وزارت کشور ایجاد شده است گفت: بایستی به این موضوعات توجه ویژه‌ای شود و رسانه‌ها نیز باید به آن توجه کنند پدیده‌های اجتماعی که در امنیت اختلال ایجاد می‌کنند از جمله قاچاق مواد مخدر، اشاعه مواد افیونی صنعتی و برخی ناهنجاری‌های فرهنگی که بیکاری و مشکلات اقتصادی آن‌ها را تشدید می‌کنند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی کشور بیان داشت: وضعیت کشور از این لحاظ مناسب نیست حل مسائل اقتصادی نقطه قابل توجهی است که در سطح دیپلماسی و حتی مذاکرات آینده هم تاثیرخواهد گذاشت اگر توان ما از لحاظ اقتصادی بالا رود در رفتار سایر کشورها در حوزه دیپلماسی تاثیرخواهد گذاشت.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بحران اقتصادی در کشور ما در شرایط تحریم سالانه 150 میلیارد دلار از ذخیره‌های نفتی و گازی خود بهره می‌برد و این در حالی است که بعضی کشورها چنین عایداتی ندارند اما شرایط خوب اقتصادی دارند.

لاریجانی با بیان این که ما از ظرفیت‌های خوب کشورمان استفاده نمی‌کنیم و از این لحاظ در رتبه 152 هستیم ادامه داد: ما در آستانه بودجه 93 هستیم پیش‌بینی عملکرد از بودجه عمرانی 140 هزار میلیارد تومان خواهد بود که اگر خوب صورت بگیرد و رشد را هم طبیعی بدانیم به 108 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه کاهش دادن هزینه‌ها و بالا بردن صرفه جویی تصریح کرد: شما استانداران نقش موثری را در تغییر هزینه‌ها دارید که با سخنرانی امکان پذیر نیست بلکه نیازمند عزم ملی است.

وی با بیان این که در بودجه تلاش این است که امکان سرمایه گذاری در بخش خصوصی تسهیل شود به استانداران توصیه کرد: زمینه‌های لازم را کار کنید در این زمینه هم ما در مجلس و هم شما در اجرا بایستی ابتدا ظرفیت‌های خالی را تکمیل کنید.

نماینده مردم قم با اشاره به غیرفعال بودن برخی شهرهای صنعتی تصریح کرد: اولویت این است که این کارخانه‌ها را راه اندازی کنیم تا نیمه کار نکنند در حال حاضرحدود 50 درصد شهرهای صنعتی فعالیت ندارند.

رئیس قوه مقننه با تاکید براینکه در لایحه بودجه بایستی به نحوی سرمایه بانک‌ها افزایش یابد بیان داشت: سخنگوی دولت و مجموعه هیئت دولت گام خوبی را در این زمینه برداشته‌اند آن‌ها قول دادند طرح‌های بالای 80 درصدی را که متوقف شدند تکمیل کنند.

لاریجانی با تاکید براینکه در محصولات استراتژیک گندم، برنج پروتئین و..... به خودکفایی برسیم افزود: با توجه به توطئه‌های بیرونی اگر دست قوی‌تری داشته باشیم می‌توانیم در این حوزه‌ها به خودکفایی برسیم در این زمینه وزیر کشاورزی قول یاری داده‌اند بنابراین بایستی با کمبود منابع استفاده بهینه ای از آن داشته و تسهیلاتی را برای کشاورزی در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی مزیت کشور را در نفت و گاز و معادن آن عنوان کرد و افزود: ما بایستی به محصولات باغبانی، بنادر کشتیرانی و.... که درآمد کشور را بالا می‌برند توجه خاصی کنیم توجه به این موارد سود و درآمد بیشتر را منجر می‌شود.

لاریجانی اظهار داشت: ما در این زمینه پیشنهادی را آماده کردیم که بایستی در بودجه در نظر گرفت در زمینه معادن به اندازه کافی کار نکردیم و هوش و حواسمان همیشه به نفت بود لذا بایستی رویکرد جدیدی را برای استفاده از معادن ارائه کنیم.

وی کنترل آب‌های مرزی در کشور را نقطه قابل توجهی ارزیابی کرد و افزود: ما کشوری داریم که بالا و پایینش آب است اما از آن استفاده صحیح نمی‌کنیم لذا بایستی همکاری خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

لاریجانی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که استانداران در ابتدای کار با شناخت مزیت‌های استان خود شرایطی را فراهم کنند که همایشی در استان برگزار کرده و امکان‌هایی را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.

نماینده مردم قم خطاب به استانداران گفت: شما می‌توانید از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مسئولین صنعت برای حضور در این همایش دعوت کنید تا از استعدادهای آن‌ها استفاده شود و در این زمینه دولت و مجلس هم فکر هستند تسهیلات لازم را فراهم کنند در این صورت و با شناخت مسائل منطقه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری رغبت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها که در لایحه بودجه آورده نشده است افزود: خوشحالیم که دولت این بحث را نیز زودتر می‌خواهد به نتیجه برساند تجربه گذشته نشان می‌داد که در هدفمندی بایستی مسیر دقیقتری داشت در هدفمندی هدف این بود که مشکلات کشور را حل کرده و موتور تولید کشور را به راه بیاندازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی سیاست‌های قانون اصل 44 را در سه موضوع واگذاری‌ها، مقررات گذاری و آزادگذاری ارزیابی کرد و بیان داشت: واگذاری بایستی واقعی صورت گیرد طرح سهام عدالت چیزی است که ما فقط اسم آن را مطرح کردیم اما سیستم‌های غیردولتی آن را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: استانداران می‌توانند در آزادسازی و مقررات گذاری نیز کمک کنند.

لاریجانی ادامه داد: در یکی از استان‌ها شنیدم یک مزایده‌ای انجام شده که 7 تا 8 ماه طول کشیده نتیجه این مزایده را اعلام کنند و لابد سه چهار ماه هم طول می‌کشد تا مزایده انجام شده را واگذار کنند، اگر به این صورت عمل کنیم کارها به سرعت پیش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: در بودجه امسال 85 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده و 37 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه عمرانی که جمع این دو رقم 122 هزار میلیارد تومان می‌شود، این کار جدیدی است، کل واگذاری‌ها در لایحه بودجه 15 هزار میلیارد تومان می‌شود که اگر این رقم را از 122 هزار میلیارد تومان کم کنیم 107 هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی دولت علی‌رغم همه اعتقاد ما به این که اصل 44 باید اجرا شود 107 هزار میلیارد تومان حجیم‌تر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که با این روش‌ها اصل 44 رخ نمی‌دهد گفت: در اجرای اصل 44 باید یک اهتمام جدی داشته باشیم که شما استانداران در این راستا خیلی می‌توانید کمک کنید.

لاریجانی در ادامه به توسعه ملی اشاره کرد و گفت: یکی از منابعی که باید از آن استفاده کرد صندوق توسعه ملی است اما تاکنون از آن استفاده دقیقی نشده است بنابراین باید یک اهتمام‌تان این باشد که اگر می‌خواهید منطقه‌تان آباد باشد از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری تولیدی بیشتر استفاده کنید.

وی به بحث فاینانس اشاره کرد و گفت: فاینانس هم ظرفیت خوبی است که باید از آن استفاده شود لذا اگر بخواهید کارهای مهم آبادانی رخ دهد باید از این ظرفیت‌های سنگین مانند استفاده از صندوق توسعه ملی و فاینانس استفاده کنید.

لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر این است که دخالت دولت‌ها هر چه در حوزه اقتصادی کم‌تر باشد بهتر است چرا که تصمیمات نقطه‌ای و لحظه‌ای در حوزه اقتصاد زلزله ایجاد می‌کند در حالی که اقتصاد همراه با طمانینه و آرامش باشد و زندگی افراد در جامعه قابل پیش بینی باشد، دولت بیشتر باید ناظر این بخش باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که گاهی دخالت دولت در اقتصاد باعث تعطیلی کارها می‌شود به مشکل تولید و افزایش قیمت شیر در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: چند سال پیش مشکل تولید و قیمت گذاری شیر را داشتیم که سبب شد بسیاری از گاوهای شیرده به کشتارگاه بروند، اخیرا هم همین بحران به وجود آمد که خوشبختانه دولت سریع جلسه‌ای گذاشت و مشکل را حل کرد، ‌اگر ما می‌خواهیم شیر ارزان به مردم بدهیم باید به دامداران یارانه بدهیم، دولت هم همین تصمیم را گرفت و مشکل نیز حل شد.

لاریجانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در کاری دخالت کنیم باید عوارض آن را بسنجیم، که به تولید کننده فشار نیاید، فشار به تولید کننده کار را خراب می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به اجرای صحیح قانون اشاره کرد و گفت: کسی که به دنبال اجرای عدالت است باید قانون را اجرا کند و پای آن هم بایستد.

وی با تاکید براینکه باید به اجرای قانون اهتمام کرد گفت: اگر قانون اشتباه دارد باید اصلاح شود ولی پای قانون ایستادن برای پیشرفت کشور مهم است.

لاریجانی در خاتمه خطاب به استانداران گفت: شما را به مشورت و برگزاری جلسات مشترک با مجمع نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی دعوت می‌کنم چرا که تبادل نظر و هم راستایی شما می‌تواند کارها را تسریع کند، ما آماده‌ایم که کمک کنیم کارها برای شما هموارتر شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار