پرداخت تسهيلات بدون در نظر‌گرفتن تأثير ورود پول پرقدرت بانک مرکزي منجر به ايجاد آسيب‌هاي اقتصادي جبران‌ناپذير به اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ولي‌الله سيف در سومين همايش سياست هاي پولي و چالش‌هاي بانکداري توليد گفت: در حالي که تأمين منابع مالي بخش توليد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است شبکه بانکي تاکنون به بخش توليد يک هزار و 227 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت کرده که 9.6 درصد آن مربوط به بخش کشاورزي و مابقي آن مربوط به بخش صنعت بوده ضمن آنکه نظام بانکي 123 هزار ميليارد ريال تسهيلات مربوطه را پرداخت کرده است.

وي درباره نرخ سود رقابتي در شرايط فعلي گفت: در شرايط فعلي نرخ سود بين 25 تا 26 درصد که اين نرخ توسط بانک‌ها گرفته مي‌شود به همين علت برخي از دريافت‌کنندگان تسهيلات اقدام به دريافت تسهيلات از بانک‌ها به منظور واريز اين منابع به بخش مسکن به علت وجود سود بالا در بخش مسکن مي‌کند.

وي در رابطه با آخرين آمار نرخ تورم در پايان آذرماه سال جاري گفت: هم اکنون براساس آخرين آمار نرخ تورم در آذرماه با روند کاهشي نسبت به ماه‌هاي گذشته به 39.2 درصد رسيده که با توجه به شرايط رکود تورمي نيازمند اجراي الزامات سياست‌هاي پولي و جلوگيري از رشد نقدينگي و مديريت منابع مالي هستيم که در گذشته يکي از عوامل کمبود منابع مالي بخش توليد همان کمبود تزريق توليد بوده است.

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: در بخش سياست‌هاي پولي آمار مربوطه نشان‌دهنده کاهش منفي 5.4 درصد رشد اقتصادي کشور بوده که اين رقم رشد در سال 90 بالغ بر سه درصد و در مجموع اين رقم کاهش 8.8 درصدي را در رابطه با بخش توليد نشان مي‌دهد. 

وي ادامه داد: در اين رابطه اجراي ناقص طرح هدفمندي يارانه‌ها و بروز مشکلات متعدد در رابطه با افزايش نقدينگي نقش مهمي در اين رابطه داشته است. 

وي درباره کاهش نرخ تورم عنوان کرد: کاهش نرخ تورم نهايتا منجر به کاهش نرخ سود بانکي در کشور مي‌شود در کنار اين موضوع اجراي سياست‌هاي پولي تنها با استفاده از رويکرد هاي مناسب سياستي روند کاهش نرخ تورم و در نهايت کاهش نرخ سود تسهيلات بانکي امکان پذير است. 

***کاهش شتاب نرخ تورم  

سيف ادامه داد: طبق آمارهاي بانک مرکزي از زمان روي کار آمدن دولت يازدهم شتاب نرخ تورم که در خرداد ماه سال جاري 45.1 درصد بوده در آبان ماه به 29.6 درصد رسيده که اين موضوع نشان‌دهنده کاهش سرعت افزايش نرخ تورم در کشور است.

وي در رابطه با تغييرات بهاي کالاها و خدمات گفت: اين تغييرات بها در آذرماه سال جاري طبق آخرين آمار بانک مرکزي 39.3 درصد بوده که در مهرماه امسال با 1.1 درصد افزايش بالغ بر 40.4 درصد را به خود اختصاص داده است. 

وي در مورد کاهش نوسانات نرخ ارز گفت: در اين زمينه جلسه‌اي را در رابطه با اولويت‌بندي برنامه‌هاي کاري بانک مرکزي در اين حوزه برگزار کرديم و بانک مرکزي به مشکلات کسب و کار براي توليد کنندگان کاملا واقف است. ضمن آنکه در اين رابطه اقدامات لازم را در خصوص بازنگري بخشنامه‌هاي اخير در رابطه با مشتريان بانک‌ها و رابطه آنها با بانک‌ها به مرحله اجرا گذاشتيم.
 
***مسکن مهر باعث افزايش 43 هزار ميليارد توماني پايه پولي 

ولي‌الله سيف درباره اثرات مخرب ورود پول پرقدرت بانک مرکزي گفت: نمونه بارز اين اثر مخرب مربوط به بهره‌گيري از پول پرقدرت بانک مرکزي در رابطه با مسکن مهر است که باعث افزايش پايه پولي کشور به ميزان 43 هزار ميليارد تومان بود.

وي در پايان در خصوص بالا بودن مطالبات غيرجاري به سپرده‌ها گفت: در برخي موارد رقم نسبت مطالبات غيرجاري به سپرده‌ها بالاي صد درصد بوده که منجر به افزايش نقدينگي در ساير مسائل مربوط به آن مي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صیف ، مسکن ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار