"رجب طيب اردوغان"، نخست وزير ترکيه امروز در توکيو گفت: کنفرانس صلح سوريه بايد براي برکناري بشار اسد، رئيس جمهور سوريه از قدرت تلاش کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، "رجب طيب اردوغان"، نخست وزير ترکيه با اشاره به مذاکرات صلحي که قرار است اواخر اين ماه در سوئيس برگزار شود، گفت:« ما بايد اطمينان حاصل کنيم که در کنفرانس ژنو2 اقدامات به شکست منجر نمي‌شود و ما مي‌توانيم شاهد آغاز دوره‌اي جديد در سوريه بدون حضور بشار اسد باشيم.»


اردوغان گفت :« نمي‌توان پذيرفت فردي که عامل همه اين اتقاقات اخیر در سوریه است همچنان بر سر قدرت بماند.» 

"فرهان حق"، سخنگوي دبير کل سازمان ملل گفت بان کي مون دعوت از کشورهايي را که قرار است در مذاکرات ژنو2 شرکت کنند آغاز کرده است، اما ايران، متحد اصلي سوريه در فهرست نخست مدعوين قرار ندارد. 

عربستان- حامي اصلي مخالفان سوري- ، پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل ، و ترکيه، عراق و اردن که همسايگان سوريه هستند، از جمله 30 کشوري هستند که براي شرکت در نشست ژنو2 دعوت شده اند. 

احتمال مي رود "فوميو کيشيدا"، وزير امور خارجه ژاپن نيز در اين نشست شرکت کند. 

اردوغان گفت: «در نشست ژنو1 چند موضوع مطرح شد. ما بايد اطمينان حاصل کنيم که در نشست ژنو2 اين موضوع ها به شکست منجر نخواهد شد. شرکت ژاپن در اين نشست از اهميت زيادي برخوردار است.» 

ائتلاف ملي مخالفان سوريه که يکشنبه احمد جربا را بار ديگر به سمت رياست خود انتخاب کرد ، امروز درباره اينکه در نشست ژنو2 شرکت بکند يا خير تصميم گيري خواهد کرد. اين در حالي است که يکي از گروههاي اصلي مخالفان موسوم به شوراي ملي سوريه شرکت در نشست را تحريم کرده است. 

"فرهان حق" گفت: جان کري، وزير امور خارجه آمريکا و سرگئي لاوروف، همتاي روس وي سيزدهم ژانويه براي تصميم گيري درباره نقش ايران در پايان دادن به جنگ داخلي تقريباً سه ساله در سوريه با يکديگر ديدار خواهند کرد. 

اردوغان به همراه بيش از 100 تن از مقامات تجاري کشورش در ژاپن به سر مي‌برد. هدف از اين سفر تقويت روابط اقتصادي ترکيه و ژاپن است. وي پس از سفر به ژاپن که سه روز به طول خواهد انجاميد به مالزي و سنگاپور سفر خواهد کرد. 

وي سخنان درباره نشست ژنو2 را در سخنراني خود در مراسمي که روزنامه نيکي و سفارت ترکيه در توکيو ميزبان آن بود بيان کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ح ی
۱۰:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۲
اردوغان تو خود اول کلاه خودت را سفت بچسب بعد برای بقیه نظر بده .
آخرین اخبار