پايگاه اينترنتي "يورو آبرزرور" در مقاله اي نوشت توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 باعث پيدايش خاورميانه جديدي و پايان يكه تازي‌های رژيم مجعول اسرائيل مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، يورو آبرزرور در مقاله اي به قلم "اندرو رتمن" توافق هسته اي ژنو ميان ايران و گروه 1+5را باعث پيدايش خاورميانه جديد دانسته كه رژيم صهيونيستي ديگر نمي تواند در اين خاورميانه جديد يكه تازي كند.

 اين مقاله مي نويسد :مناقشه هسته اي ايران با در آغوش گرفتن به پایان رسید. اما نقش جدید اتحادیه اروپا در توقف چندين دهه جنگ در خاورميانه تازه آغاز شده است. 

روز 24 نوامبر در ژنو که کاترین اشتون، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا براي انعقاد یک توافق هسته ای بین شش تن از قدرتمند ترین کشورهای جهان و ایران میانجیگری کرد ،جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده او را درآغوش كشيد. 

موفقيت او پس از پنج ماه دیپلماسی ایران و آمریکا، که باعث کاهش تقابل 35 ساله بین واشنگتن و تهران شد، به دست آمد. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزيراسرائیل، به اين توافقنامه لقب "توافق قرن" داد. البته صحبت او طعنه آمیز بود. اسرائیل و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر این ادعا هستند ایران به اين دليل با توافق ژنوموافقت كرد كه به اندازه کافی دانش و فن آوری ساخت سلاح در زمان کوتاه را به دست آورده است. 

اما اظهارات نتانیاهو با اهمیت اين موفقیت همخواني دارد. 

خاورميانه در دو جبهه در جنگ گرفتار شده است : جنگ اعراب و اسرائیل و جنگ فرقه اي، که طي آن کشورهای سنی مذهب مانند عربستان سعودی درمقابل کشورهای شیعه مانند ایران قرار گرفته اند، و ده ها هزار نفر را در عراق و سوریه به كام مرگ كشانده است.

ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، کشورهای سنی مذهب و اتحادیه اروپا عادت كرده اند در برابر آنچه كه آنها آن را "محور شرارت"(!) ناميده اند، باهم متحد شوند.

اما توافق ژنو درها  را به روي خاور میانه جدید باز مي‌كند، خاورميانه‌اي که در آن ایران به پایان دادن جنگ سوریه کمک می کند، جنگ طلبان سر فرود مي آورند، و اسرائیل ديگر براي تضعيف راه حل دو دولتي در مناقشه با فلسطينيان آزاد نيست. 

در شكل‌دهي به حوادث قدرت سخت افزاري اتحادیه اروپا با ایالات متحده همسنگ نيست، اما سياست خارجي اشتون تلاش مي‌كند اين روند را به پيش ببرد.

 اتحاديه اروپا در حال تهیه پیش نویس طرحي برای لغو تحریم های اين اتحادیه علیه ایران است. هدف اتحاديه اروپا آغاز همکاری با ایران در مورد مسائل روز، مانند قاچاق مواد مخدر است. حتی صحبت هايي در مورد تاسيس سفارت اتحادیه اروپا در تهران به گوش مي رسد. 

همچنین اتحادیه اروپا امسال اولین تحریم هاي  خود را عليه شهرک های اسرائیلی( صهيونيست نشين) تحمیل کرده است. 

سه روز بعد از توافق ژنو، اتحادیه اروپا و مذاکره کنندگان اسرائیلی  برسر قوانین جدید مربوط به کمک های مالی علمی  باهم به توافق رسيدند بر اساس اين توافق  اسرائيل نمي تواند پول هاي اهدايي اتحاديه اروپا را در سرزمين هاي اشغالي هزينه كنند.

این توافقنامه  یک الگو برای همه طرح های اتحادیه اروپا - اسرائیل در آینده است. این هم یک زنگ  هشدار براي اشغالگران است. 

اوفر شلاه، يك نماينده برجسته در ائتلاف نتانیاهو، گفت: "جهان غرب  كه  مرجع ما محسوب مي‌شود ... در گفتار و کردار به ما می گوید  اگر ما همچنان به كنترل افراد ديگر ادامه دهيم ، ديگر نمي توانيم به جهان غرب تعلق داشته باشيم".
 
درگیری‌های قدیمی خاور میانه به کنار، بهار عربي، که با خودسوزی در تونس در سال 2010 آغاز شد ، در سه سال گذشته، شاهد شعله ور شدن مصر، لیبی، مالی، سوریه و یمن نیز بوده است. 

با وجود اقدام نظامی در لیبی و مالی و دیپلماسی لرزان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی ایالات متحده، در بیشتر قسمت ها، تلاش كرده اند تا بازيگران دخيل در اين ماجراها را كنترل كنند. 

"دیوید هرست" مورخ انگلیسی در سال 2012 هشدار داد که منطقه در خطر تبدیل شدن به "يك كشور از هم پاشيده غول آسا است." اما صدای سخنگوی اشتون در ساعت سه بامداد 24 اكتبر در ژنو، اين خبر را به رسانه های جهان  مخابره كرد كه يك" آینده ديگر" هم امکان پذیر است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار