دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: با کمک بانک رسالت مشکل سپرد‌ه‌گذاران صندوق پشتیبان آینده برطرف شده و سپرده گذاران این بانک بزودی برای وصول یا انتقال حساب فراخوان می شوند.

یدالله موحد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان؛با اشاره به اینکه مشکلات صندوق پشتیبان آینده از مرداد امسال به دلیل کمبود نقدینگی آغاز شد ، افزود: به دنبال این امر صندوق پشتیبان آینده مجبور شد، برای پاسخگویی به مراجعان و سپرده‌گذاران خود چک‌هایی را صادر کند که اغلب بی‌محل بودند و وجهی به مشتریان پرداخت نشد.

وی خاطرنشان کرد: همین امر سبب شد شاهد حضور تعداد قابل توجهی از سپرده گذاران در دادسرای کرمان باشیم.

پیگیری دادسرا برای حل مشکل آغاز شد

موحد تصریح کرد: با پیگیری‌های دادسرا و مکاتبات با بانک مرکزی و جلسه با مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده توافق اولیه‌ای در تهران انجام شد و در نهایت مقرر شد در فرآیند زمانی 15 روزه‌ ، کار حسابرسی این صندوق صورت گرفت تا منابع و مصارف صندوق و کسری‌های احتمالی آن مشخص شود و براساس نتیجه حسابرسی ، توافق نهایی صورت گیرد.

توافقات به سختی صورت می گرفت

این مقام قضایی با اشاره به اینکه این مرحله‌ از کار به دلیل پیچیدگی‌های آن بسیار دشوار بود ، گفت: توافقات به سختی صورت می گرفت ، چرا که طرفین به راحتی زیر بار توافقات نمی‌رفتند.

سرانجام مدیران صندوق پشتیبان آینده ، بانک قرض‌الحسنه رسالت و بانک مرکزی به توافق رسیدند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان افزود: با پیگیری‌های انجام شده در نهایت مدیران صندوق پشتیبان آینده ، بانک قرض‌الحسنه رسالت و بانک مرکزی با هم به توافق رسیدند.

حسابرسی صندوق پشتیبان آینده آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تعیین تکلیف و احراز شرایط حاکم حسابرسی صندوق پشتیبان آینده از آذر با ترکیب دو هیئت مشترک از طرف بانک قرض الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده با نظارت یکی از کارشناسان حسابرسی رسمی دادگستری به عنوان ناظر دادسرای کرمان آغاز شد.

موحد با اعلام اینکه با توجه به آشفتگی کارکرد صندوق پشتیبان آینده در سه ماه اخیر‌ حسابرسی به نتیجه نهایی نرسید ، تصریح کرد: این فرآیند از آغاز با اختلافاتی بین مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده همراه شد که با جلسات و مذاکراتی که صورت می‌گرفت، این موضوعات رفع ‌شد و هم اکنون کار در روال طبیعی خود قرار گرفته است.

ناتوانی مدیران صندوق پشتیبان آینده در سپردن تضمین های کافی کار تفاهم نامه را به سختی پیش می برد

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ، مشکل عمده در فرآیند این تفاهم نامه را عجز و ناتوانی مدیران صندوق پشتیبان آینده برای سپردن تضمین‌های کافی برای جبران کسری‌های احتمالی این صندوق ذکر کرد و گفت: در نهایت تفاهم نامه ، با حسن نیت بانک قرض‌الحسنه رسالت و چشم‌پوشی این بانک از حقوق خود ، به امضای طرفین رسید.

پول سپرد‌ه‌گذاران برمی گردد.

موحد افزود: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد، طی مدت حداکثر دو ماه سپرده‌گذاران عادی صندوق پشتیبان آینده به بانک رسالت مراجعه کنند تا وجوه آنها تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه یا وجوه افراد به آنها مسترد می‌شود و یا در صورت تمایل آنها، این وجوه به حساب‌هایی در بانک قرض‌الحسنه رسالت واریز می‌شود.

از 17 دی سپرده گذاران عادی صندوق پشتیبان آینده برای تعیین تکلیف حساب خود فراخوان می شوند

موحد تصریح کرد: از 17 دی به مرور زمان بانک قرض‌الحسنه رسالت به سپرده‌گذاران عاد‌ی خود فراخوان می‌دهد و تعیین تکلیف نهایی انجام می‌شود.

دادستان کرمان یادآور شد: مشتریانی که در دادسرا شکایت کرده‌اند، باید به دادسرا مراجعه کنند و پس از اعلام گذشت خود‌ ، به بانک قرض‌الحسنه رسالت معرفی شوند و افرادی که شکایت نکرده‌اند نیز می‌توانند پس از فراخوان به طور مستقیم به این بانک مراجعه کنند.

وی با اشاره به حساب‌های "وجوه اداره شده" و یا " ویژه" گفت: براساس تفاهم نامه مقرر شد ، پرونده‌های این سپرده‌گذاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و بعد از قطعیت موضوع، همانند سپرده‌گذاران عادی، پول آنها پرداخت شود.

اتهام مطرح شده در پرونده صندوق پشتیبان آینده ، سوء‌مدیریت است.

موحد تعداد سپرده گذاران صندوق پشتیبان آینده را 18 هزار سپرده گذار عنوان کرد و افزود: مجموع وجوه سپرده‌گذاری شده در این صندوق حدود 30 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اتهام مطرح شده در این پرونده، سوء‌مدیریت است و تا زمانی که حسابرسی تمام نشود، نمی‌توان اتهام سوء‌استفاده مالی را به آن زد.

افرادی که از صندوق پشتیبان آینده تسهیلات دریافت کرده‌اند، نسبت به بازپرداخت اقساط وام خود اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که از صندوق پشتیبان آینده تسهیلاتی دریافت کرده‌اند، باید نسبت به بازپرداخت اقساط وام خود اقدام کنند ، تصریح کرد: دادسرا درباره وصول اقساط تسهیلات از مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت پشتیبانی می‌کند.

بانک رسالت در وضعیت بحرانی صندوق پشتیبان آینده به کمکش آمد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان از مدیران بانک رسالت تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: صندوق پشتیبان آینده در وضعیتی بحرانی با 18 هزار سپرده‌گذار ، دچار مشکلاتی شد که این امر نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرد.

موحد افزود: در این اوضاع و احوال بانک رسالت به کمک صندوق پشتیبان آینده آمد و با همکاری و هماهنگی مدیران استان ، بویژه استانداران سابق و جدید کرمان، فرماندار و سایر مسئولان مربوطه و همچنین صبر و تحمل مشتریان و سپرده گذاران ، سرانجام مشکل این صندوق حل شد.


انتها پيام/ ش ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.