معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند رابطه مردم و روحانیت را مورد تاثیر قرار دهد بر لزوم احیای موقوفات حوزوی به عنوان یکی از منابع درآمدی حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری‌شاهرودی با تاکید بر لزوم تلاش برای استقلال حوزه‌های علمیه و عدم وابستگی به منابع دولتی گفت: موقوفات حوزوی باید شناسایی و احیا شوند و نباید وضعیت بودجه‌ای حوزه به منابع دولتی و درآمدهای نفتی وابسته باشد.

وی به نقش مهم مبلغان حوزوی در راستای ترویج فرهنگ وقف به ویژه موقوفات حوزوی اشاره کرد و افزود: طلاب و روحانیونی که در مناسبت‌های تبلیغی همچون محرم و صفر، ایام فاطمیه و یا ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند، می‌توانند به خوبی اهمیت و ضرورت توجه به وقف و موقوفات را برای مردم تبیین کنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: به لطف الهی مردم به روحانیون و مبلغان اعتماد دارند و از آن‌ها تاثیر پذیرفته و از کلام آنان پیروی می‌کنند و هیچ چیزی نمی‌تواند این ارتباط را مورد تاثیر قرار دهد.

وی عنوان کرد: هیچ جایگزین و بدیلی برای ارتباط روحانیت و عالمان شناخته شده با مردم وجود ندارد ولذا واقفین می‌توانند بخشی از وقف‌هایشان را وقف حوزه کنند که شامل نیازهایی مانند تحصیل طلاب، تالیف، تحقیق، ساختن مدارس، کتابخانه‌ها و ... می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم ایجاد ساختار جدید و کارآمد در ارتباط با ساماندهی موقوفات حوزوی تاکید کرد و گفت: ما باید ساختار جدیدی برای وقف حوزوی ایجاد کنیم و در این زمینه، سازمان موقوفات آستان قدس رضوی می‌تواند الگوی خوبی باشد.

وی یادآور شد: اگر 20 سال قبل در زمینه احیا و فعال کردن موقوفات حوزوی تلاش می‌کردیم، می‌توانستیم موفقیت‌های بسیاری کسب کنیم./س

برچسب ها: قم ، ساختار ، جدید ، موقوفات ، حوزوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.