این ماده معدنی مبارزی برای "ضایعات پوستی"

افرادی که دچار ضایعات پوستی و همچنین بی‌اشتهایی عصبی هستند باید در رژیم غذایی خود "روی" را فراموش نکنند.

محمدحسن قمی کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ‌ روی یک عنصر معدنی است که در ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن شرکت می‌کند، باید گفت که مصرف آن در ورزشکاران و حتی افرادی هم که ورزش نمی‌کنند مهم و حائز اهیمت است. 

حسن قمی افزود: همچنین افرادی که به ضایعات پوستی مبتلا هستند و یا مشکلات اشتهایی دارند هم استفاده می‌شود. چون در خاک ایران این عنصر کم است افزایش قد بعضی از بچه‌ها هم تجویز می‌شود. روی به علت تأثیر زیاد آن بر سیستم سنتز DNA و RNA سلولی و هورمونهای رشد مثل هورمونهای تیروئیدی، ‌ تستسترون و انسولین و... مهم است. 

حسن قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ‌ مبنی براینکه آیا می‌توان از این ماده معدنی بدون تجویز پزشک هم استفاده کرد، ‌گفت: به هیچ عنوان تأئید نمی‌شود زیرا "روی" از موادی است که در گوشت قرمز، ‌ تخم‌مرغ، ‌ حبوبات، لوبیا، ‌ غلات سبوس‌دار یافت می‌شود ولی چون خاک ایران عنی از این ماده نیست بنابراین غلات‌ها هم سرشار از «روی» نیستند. 

وی اظهار داشت: دربعضی از بیماری‌ها مثل اسهال مزمن، ‌ سندرم‌های سوء جذب چربی، ‌ اختلالات کبدی و یا مشکلات کلیوی دفع «روی» صورت می‌گیرد. 
کسانی که از غلات پرفیبر و غلات سبوس‌دار و یا حبوبات پوست نگرفته استفاده می‌کنند به علت وجود سیتات، «روی» بهتری را جذب می‌کنند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، روی ، سندرم ، کبد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.