يکي از دلايل اصلي هدف قرار دادن دولت ترکيه اين است که اين کشور ديگر غرب، امريکا و رژيم صهيونيستي را در خصوص مسايل منطقه اي همراهي نمي‌کند...

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد،‌ بدون ترديد تحولات اخير ترکيه به خصوص فساد مالي و رشوه خواري برخي از مقامات دولتي و وابستگان آنان جار و جنجال زيادي در عرصه داخلي و خارجي اين کشور ايجاد کرده است و برخي پيش بيني‌ها حاکي از آن است که ارتش به رغم صدور بيانيه مبني بر اين که در تنش داخلي جاري مداخله نمي کند ولي احتمال دخالت آن در آينده زياد است.


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه از طريق دستگاه نظامي و يا به فضل برخورداري از ثروت زياد بر مسند قدرت در اين کشور تکيه نزده است که جايگاه آن بسيار متزلزل باشد و با کمترين تغيير و تحولي از قدرت عزل شود بلکه يک شخصيت سياسي برآمده از دل مردم است. اردوغان در يک انتخابات آزاد و شفاف در ترکيه به قدرت رسيد. وي مراحل سياسي مختلف را يکي بعد از ديگري با موفقيت و تلاشي خستگي ناپذير پشت سر گذاشت و توانست از شهرداري استانبول به سمت نخست وزيري برسد. وي در دوران رياست خود بر ترکيه تاکنون توانسته است دستاوردهاي مهم اقتصادي و سياسي براي کشورش کسب کند و به ترکيه در منطقه و عرصه بين المللي به خصوص در جهان اسلام جايگاه رفيعي ببخشد.

اردوغان ترکيه را از يک کشور مغبون و بدهکار به کشوري توسعه يافته، پر سود و صنعتي تبديل کرد. طرح هاي موفق سياسي و اقتصادي اردوغان باعث شد تا ترکيه خيلي زود در ميان کشورهاي پيشرفته جهان عرض اندام و عضويتش در گروه بيست را به عنوان يکي از کشورهاي بزرگ اقتصادي جهان تثبيت کند.

درست است که ترکيه اشتباهات فاحش، بچگانه و ناشيانه‌اي را قبال برخي از تحولات منطقه و در راس آن سوريه مرتکب شده ولي توطئه‌اي که اکنون دولت اردوغان به رهبري حزب عدالت و توسعه با آن دست و پنجه نرم مي کند نتيجه برخي از سياست‌هاي مستقلانه اين کشور در عرصه منطقه‌اي و بين المللي است.

*** چرا ترکیه هدف قرار گرفت؟
يکي از دلايل اصلي هدف قرار دادن دولت ترکيه اين است که اين کشور  ديگر غرب ، امريکا و رژيم صهيونيستي را در خصوص مسايل منطقه اي همراهي نمي‌کند. ترکيه همچنان از مرسي حمايت مي کند. در قبال سوريه چرخش موضع ملموسي داشته است. به رغم هم فشارها و حتي تيرگي روابط با ايران، مبادلات تجاري و بازرگاني با تهران را قطع نکرد. بارها و بارها رژيم صهيونيستي را به چالش کشيد و از مقاومت فلسطين حمايت کرد. اين‌ها و چندين مورد ديگر باعث شد تا غربي‌ها اردوغان و دولت وي را مايه زحمت خود در منطقه بدانند و به اين باور برسند که تاريخ مصرف اردوغان براي غرب تمام شده است.


اردوغان و دولت وي تاکنون بارها هدف توطئه هاي زياد داخلي ، خارجي و داخلي تحت حمايت خارجي قرار گرفته است ولي از پس همه آن ها برآمده است. 


*** آيا ارتش ترکيه براي سرنگوني دولت اردوغان دخالت مي‌کند 
حال به اين پرسش که آيا ارتش ترکيه براي سرنگوني دولت اردوغان دخالت مي‌کند يا خير مي‌توان با توجه به آن چه که ذکر شد پاسخ روشنتر و شفاف تري داد. برخي بر اين تصورند که ارتش ترکيه نيز مانند ارتش مصر که  دولت مرسي را سرنگون کرد مي‌تواند دولت اردوغان را سرنگون کند ولي زهي خيال باطل. در مرحله نخست بايد گفت که نمي‌توان ترکيه را با مصر مقايسه کرد زيرا اردوغان و حزب عدالت و توسعه ، دولتي ريشه‌دار است و بيش از يک دهه است بر ترکيه حکومت مي کند. اردوغان بر خلاف مرسي که در اين مدت نتوانسته بود هيچ نفوذي در ارتش ، پليس ، دستگاه قضايي و نيروهاي امنيتي داشته باشد،‌ از نفوذ و قدرت تاثير گذاري بالايي در ميان مقامات بالايي و پايين نيروهاي مسلح ترکيه برخوردار است.


حزب عدالت و توسعه همچنين از قدرت اقتصادي و رسانه اي قوي براي مقابله با توطئه هاي داخلي و خارجي برخوردار است. بنابراين همين نفوذ و قدرت تا حد زيادي از مداخله کودتاگرانه ارتش عليه دولت اردوغان جلوگيري مي‌کند.

 نکته دوم اين است که اردوغان هنوز از جايگاه مردمي و محبوبيت نسبتا بالايي برخوردار است درست است که قضيه فساد و رشوه خواري ريزش هايي در صف طرفداران اردوغان داشت ولي باور اکثر مردم ترکيه بر اين است که ترکيه هدف يک توطئه داخلي تحت حمايت خارجي قرار گرفته است.  درصد زيادي از مردم ترکيه هنوز اردوغان را منجي کشورشان از شدت فقر و بديختي مي دانند و معتقدند که وي به ترکيه  و شهروندان ترک در عرصه جهاني منزلت داد. پس ارتش تا زماني که احساس کند حمايت و پشتيباني مردم از دولت زياد است دست به هيچ ريسکي عليه دولت کنوني نمي‌زند.
 
 نکته سوم اينکه تقريبا در ترکيه حالتي از توازن ايجاد شده است. در ترکيه مردم معتقدند که ارمغان واقعي اردوغان براي آنان آزادي و دموکراسي است. يقينا ارتش ترکيه نيز در پس تحولات اخير عليه دولت اردوغان دست دارد ولي به طور کاملا محرمانه. ارتش مي داند که از طريق فيزيکي و توسل به خشونت نمي تواند کاري بکند به همين علت به قدرت نرم متوسل شده است. مخالفان دولت اردوغان امروز در صدد مشوه کردن و مخدوش کردن جايگاه و وجهه حزب عدالت و توسعه و در راس آن شخص اردوغان هستند. طبعا يکي از ابزارهاي موجود ضربه زدن به اقتصاد ترکيه ، دلسرد کردن و بي اعتماد کردن مردم از دولت کنوني و متهم کردن مقامات دولتي و بستگان آنان به فساد مالي و رشوه خواري در آستانه انتخابات حساس اين کشور است.

با اين وجود بايد منتظر ماند زيرا نتايج انتخابات آتي ترکيه به بسياري از سوالات مطرح شده و ابهامات موجود پاسخ خواهد داد و درستي يا نادرستي بسياري از فرضيه ها و پيش بيني ها را مشخص خواهد کرد.


گزارشي از سيد محمد مسعودي علوي


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار