یکی از آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای، تکدی‌گری است که با ساختار اجتماعی و اقتصادی آن در ارتباط است و در شهرها عوارض و مخاطرات زیادی را در پی دارد. این موضوع سبب شده تا در گوشه و کنار خیابان‌های شهر، افرادی با عناوین مختلف مانند بیماری و بیکاری از شهروندان طلب پول کنند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛


 پدیده تکدی‌گری در شهرها، عواقبی جدی به دنبال دارد که ازجمله آنها می‌توان به گسترش این صفت در میان گروهی از مردم مانند معتادان و افرادی که دچار بزه اجتماعی هستند، اشاره کرد. همچنین بارها مشاهده شده است که افراد از این کار شروع کرده و کم کم به دزدی پرداخته‌اند! وجود این افراد در معابر شهر نیز سبب ایجاد صحنه‌های نامطلوب در منظر شهری می‌شود. علاوه بر این، حضور چنین افرادی در شهر، بر جذب گردشگر تاثیر منفی می‌گذارد و در صورتی که گردشگران با چنین افرادی مواجه شوند، تصور ذهنی مطلوبی از آن شهر در ذهن آنها باقی نمی‌ماند.

با توجه به این مسایل، نهادهای مدیریتی در شهرها تلاش می‌کنند تا از بروز چنین صحنه‌هایی جلوگیری کنند؛ به عنوان مثال، طرح‌هایی برای جمع‌آوری متکدیان از سطح معابر اجرا می‌شود. در واقع، ایجاد بسترهای مناسب برای کاهش این آسیب بر رضایت شهروندان از مدیریت شهری می‌افزاید و سبب بهبود منظر معابر و حضورپذیری فضاهای شهری و رونق گردشگری در شهر می‌شود.

در روزهای اخیر، بنرهایی با عناوین مختلف در‌خصوص فرهنگ‌سازی در مبارزه با این پدیده نامطلوب اجتماعی به صورت گسترده و در بخش‌های مختلف شهر دیده می‌شود؛ اقدامی شایسته از سوی مدیریت شهری که موضع این نهاد را در برابر موضوع تکدی‌گری به روشنی مشخص و زمینه‌های ایجاد فرهنگ مقابله با این آسیب را در بین شهروندان فراهم می‌کند. انجام این گونه اقدامات فرهنگی به شهروندان یادآوری می‌کند که چنین پدیده‌ای در شهرها چه عواقبی به دنبال دارد، برای ریشه‌کن کردن آنها چه اقداماتی باید صورت گیرد و شهروندان در چه زمینه‌هایی باید مشارکت داشته باشند.

انتظار می‌رود که برای کامل‌تر شدن این طرح فرهنگی در شهر، جلساتی مشترک با نهادهای اجتماعی و افراد فعال در موضوعات و معضلات اجتماعی برگزار شود تا نظرات کارشناسی آنها نیز به کمک حل این مشکل بیاید. همچنین شایسته است از راه‌های دیگر اطلاع‌رسانی نیز به مردم در این باره و پیامدهای منفی ناشی از آن آگاهی داده شود تا مشارکت در حل این مشکل در بین آنها نهادینه شود و خود را در برابر رفع چنین معضلات اجتماعی مسئول بدانند.

علاوه بر این، باید از نظر مدیریتی زیرساخت‌هایی در شهرها فراهم شود که چنین آسیب‌های اجتماعی ساماندهی و در مراحل بعد، ریشه‌کن شوند. تامین اقتصادی خانواده‌های آسیب دیده مانند خانوارهای بد سرپرست یا بی‌سرپرست، کمک به درمان افراد معتاد که از نظر مالی در مضیقه هستند، تعریف مشاغلی متناسب با شرایط این افراد در جامعه توسط نهادهای خدمات‌رسان و... از جمله مسایلی است که باید در سطح کلان مورد توجه مدیران قرار گیرد./س


 









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.