گاهی نارسایی کلیه به حدی شدید می‌شود که فرد برای ادامه زندگی خود باید دیالیز شود که پزشکان توصیه‌هایی برای این افراد دارند.

دکتر عباس بصیری جراح کلیه و مجاری ادار در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افراد مبتلا به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند، باید توجه ویژه‌ای به رژیم‌غذایی خود داشته باشند زیرا عدم رعایت رژیم غذایی مناسب باعث آسیب بیشتر به کلیه‌ها می‌شود. 

وی گفت: در رژیم غذایی افراد مبتلا به نارسایی کلیه، هم پروتئین جانوری (شیر، گوشت، تخم‌مرغ) و هم پروتئین گیاهی (غلات) باید وجود داشته باشد، اما در مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی شود. 

بصیری افزود: مصرف زیاد نمک، باعث تشنگی می‌شود و فرد آب زیادی می‌نوشد و چون کلیه‌ها در افراد مبتلا به نارسایی کلیه توانایی دفع آب را ندارند، در نتیجه آب در بدن جمع می‌شود و منجر به ورم دست و پا‌ها و همچنین افزایش فشارخون می‌شود، پس مصرف سدیم و حتی پتاسیم که در بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد باید کنترل شود. 

این متخصص کلیه و مجاری ادرار در پایان توصیه کرد: افرادی که دیالیز می‌شوند، حتماً باید با پزشک خود و متخصص تغذیه برای انتخاب بهترین رژیم غذایی، مشورت کنند تا عوارض ناشی از بیماری در آن‌ها به حداقل برسد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: چاشنی ، کلیه ، تغذیه ، دیالیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار