بسیاری از افراد با انگیزه‌های مختلف تصمیم‌ می‌گیرند تکلیف اموالشان بعد از موت را در زمان حیاتشان مشخص کنند. روش‌های حقوقی مختلفی برای این کار وجود دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برخی از این روش‌ها هم برای صاحب مال و هم برای دیگران مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مثلا حتما شنیده‌اید که پدری در انتهای عمر، بعد از انتقال اموالش به فرزندان با نامهربانی آنها روبه‌رو می‌شود. در ادامه قصد داریم در گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی به بررسی بهترین روش برای تعیین تکلیف اموال برای بعد از فوت بپردازیم.

در فرضی که شخصی قصد دارد ملک خود را به فرزندان خود ببخشد در حالی که هنوز از آن استفاده می‌کند باید به دنبال راهی بود که بتوان این عمل را با حفظ حقوق خود تا پایان عمر انجام داد.

یک وکیل دادگستری در این خصوص به «حمایت» می‌گوید: در مورد بخشیدن یک مال اولا باید به درستی تبیین شود که مال در چه زمانی بخشیده می‌شود در زمان حیات یا ممات؛ یعنی در زمان زندگی فرد و یا در زمان بعد از فوت وی.

قطعا می‌دانید که اگر فرد ملکی را بخواهد در زمان حیات به مالکیت دیگری درآورد باید در قالب عقودی باشد که فوت منتقل‌کننده در آن تاثیری نداشته باشد.

محمد الهی یادآور می‌شود: اما در صورتی که در دوره بعد از حیات وی، یعنی در دوران ممات، تملیک صورت پذیرد، قالب حقوقی تملیکی که معلق به فوت است، وصیت است.

به عبارت دیگر، صورت‌های تملیک مال متنوع است و تملیک می‌تواند در زمان حیات، یا در زمان ممات باشد که در زمان ممات قالب آن وصیت است. انتقال مالکیت در زمان حیات قالبی غیر از وصیت دارد؛ این تملیک می‌تواند مجانی مثل هبه یا معوض (غیر مجانی) مثل بیع باشد. همچنین تملیک می‌تواند تملیک عین مال یا تملیک منفعت مال باشد یا می‌تواند تملیک حقوقی که بر مال متصور است باشد، مثلا زمانی شما می‌خواهید عین یک خانه یا یک اتومبیل را به دیگری واگذار کنید.

در زمانی دیگر می‌خواهید منفعت اتومبیل را واگذار کنید و زمانی می‌خواهید حقی را که بر اتومبیل وجود دارد به دیگری واگذار کنید. این مثال را در مورد مال غیرمنقول هم می‌توان بیان کرد، فرض کنید کسی قصد دارد منزل خود را به دیگری واگذار کند، زمانی می‌خواهد عین خانه را یعنی شش دانگ آن را واگذار کند این تملیک عین است و قالب آن عقد بیع است.

این کارشناس حقوقی اضافه می‌کند: اگر واگذاری رایگان باشد هبه است و در قالب عقد صلح هم می‌تواند صورت بگیرد. زمانی که تملیک منفعت صورت می‌گیرد، منفعت خانه سکونت است و منفعت اتومبیل، سوار شدن و استفاده کردن از اتومبیل است. همچنین ممکن است منفعت حقوقی که بر خانه متصور است تملیک شود مثل حق انتفاع (حق سکنی). بنابراین تملیک هم می‌تواند سه صورت را داشته باشد.

انتقال ملک با حفظ حقوق انتقال دهنده

وی در پاسخ به این سوال که اگر کسی قصد داشته باشد ملک خود را یعنی عین مال غیرمنقول خود را به شخصی ببخشد در حالی که هنوز از آن استفاده می‌کند، چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ می‌گوید: اگر تملیک مجانی عین باشد در قالب وصیت انجام می‌پذیرد و به این نوع وصیت، وصیت تملیکی می‌گویند، مثل اینکه فرد «الف» به فرزند خود می‌گوید من خانه‌ام را به تو بخشیدم اما حالا قبل از فوت تا زمانی که زنده‌ام تصمیم دارم که خودم از آن استفاده کنم، شما بعد از فوت من مالک آن می‌شوید.

این تملیک مجانی عین مال بعد از فوت در قالب عقد وصیت تملیکی است. بنابراین باید گفت که راهکار قانونی برای تملیک مجانی عین یک مال بعد از ممات قالب وصیت تملیکی است که این موضوع در ماده ۸۴۶ قانون مدنی آمده است.

صلح عمری و فرق آن با وصیت

یک وکیل دادگستری با اشاره به تفاوت میان صلح عمری و وصیت می‌گوید: اگر کسی بخواهد مال خود را بعد از فوت تملیک کند، به طوری که تملیک شونده بعد از فوت استفاده کند قالب آن وصیت تملیکی است اما قالب دیگری نیز وجود دارد که این قالب صلح عمری نام دارد.

محمد نوری خاطرنشان می‌کند: صلح عمری عقدی مرکب از دو چیز است: اول عقد صلح است که عقد لازم است و به موجب آن در موارد مالی، عین یا منفعت آن تملیک می‌شود.

ولی عمری یک نوع حق انتفاع است که در قالب عمر صورت می‌گیرد. بهترین مثال برای اینکه بخواهیم صلح عمری را شناسایی کنیم این است که ببینیم اگر زنی بعد از فوت همسر خود از منافع خانه زوج استفاده کند و در آن سکونت گزیند، چگونه باید عمل کرد که بچه‌ها او را بعد از فوت پدر بیرون نکنند.

جواب این است که باید در زمان حیات همسر با وی قرارداد صلح عمری برقرار کند به این مضمون که زوج بگوید که من بعد از فوت به شما اجازه می‌دهم که از منفعت خانه‌ای که در آن سکونت داری تا زمانی که زنده هستی، استفاده کنی.

زنی که شوهر دارد ابتدا از خانه شوهر به عنوان نفقه استفاده می‌کند، چون یکی از عناصر نفقه زن شوهردار سکونت در مسکن زوج است. بنابراین فرق صلح عمری با وصیت در این است که در وصیت موضوع بعد از فوت است، ولی در صلح عمری تملیک حق انتفاع (سکنی) از منزل شخص موصی (وصیت کننده) به نفع موصی‌له (کسی که به سود وی وصیت شده است) تا پایان عمر منتفع است که صلح به نفع او صورت گرفته است (تا پایان عمر موصی‌له).

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که از میان وصیت و صلح عمری کدام قالب بهتر حقوق دو طرف را تامین می‌کند؟ خاطرنشان می‌کند: این دو قالب هر دو ناظر به وضعیت خاصی هستند به این صورت که اگر شما بعد از فوت می‌خواهید مال را به شخص موصی‌له (کسی که به نفع وی وصیت شده است) تملیک کنید، وصیت می‌کنید اما اگر بخواهید حق انتفاع (سکنی) برای وی در نظر بگیرید که تا پایان عمر در آن خانه ساکن باشد در قالب صلح عمری است.

نوری معتقد است: فرق صلح عمری و وصیت در این است که وصیت تملیک عین یا منفعت است و صلح عمری تملیک حق انتفاع است. وصیت معلق به فوت موصی و تملیک کننده است و صلح عمری معلق به فوت نیست. همچنین یکی از موارد اختلاف این دو در مدت زمان آنهاست.

نقل‌ و انتقال در زمان حیات

اما سوال دیگری که در این خصوص ممکن است پیش آید این است که اگر شخصی ملک خود را در زمان حیات به یکی از فرزندان خود بخشیده باشد دیگران بعد از مرگ می‌توانند با این ادعا که میراث آنان بوده است این انتقال را قبول نکنند؟

نوری در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: اگر بخشیدن به طریق قانونی اثبات شود امکان آن وجود ندارد چون می‌دانید که هبه مال غیرمنقول مستلزم تنظیم سند رسمی است و به‌موجب سند عادی نمی‌توان مال غیرمنقول یعنی منزل و ملک را تملیک کرد.

اگر یک سند رسمی غیرقابل منازعه‌ای وجود داشته باشد مطمئنا وراث دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که ما این انتقال را قبول نداریم، چون هر کسی می‌تواند در زمان حیات خود بر اساس اراده حقوقی و آزاد مالش را به دیگران ببخشد.

اما اگر این بخشش در قالب وصیت یعنی بعد از فوت باشد، تا یک سوم محدودیت دارد و وصیت مازاد بر ثلث نیاز به تایید ورثه دارد.

موضوع دیگری که سبب اختلاف میان وارثان می‌شود این است که گاهی ادعا می‌شود که یکی از فرزندان با فریب یکی از والدین، او را به انتقال مثلا ملکی که سهم همه وراث است در سال‌های آخر حیات مورث وادار می‌کند؛ آیا این ادعا محکمه‌پسند است؟ این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: فریب و تدلیس جرم‌انگاری نشده است و تدلیس تنها موجب خیار و ضمان است.

در اصطلاحات حقوقی یک ضمان غرور (فریب) داریم یعنی هر کس، دیگری را فریب دهد که موجب خسارت شود حق مطالبه خسارت به استناد فریب را پیدا می‌کند. یکی از اسباب مسئولیت مدنی ضمان غرور فریفتن و گول زدن است.

بنابراین اگر عمل در این قالب باشد و گفته شود که فرد فریب داده است ضامن است و خسارت را می‌توان مطالبه کرد. در معامله‌ها هم اگر فریب رخ دهد، خیار تدلیس (حق فسخ) وجود دارد. البته باید در نظر داشت که تدلیس به صورت کلی جرم‌انگاری نشده است.

جرم‌انگاری تدلیس در دو امر صورت گرفته است یکی در امر ازدواج و دیگری در معامله‌هایی که یک طرف آن دولت است. بنابراین اگر فرزندی پدر و مادر خود را فریب دهد، گول بزند یا تدلیس کند که او مال خود را ببخشد، اگر این بخشش در راستای خیار تدلیس تفسیر شود، با شرایطی که گفته شد می‌تواند قابل فسخ باشد ولی صرف فریفتن حق خیار تدلیس را ایجاد نمی‌کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
پدرشوهر ومادرشوهرم درحق همسرم ظلم کردن.کمک برادر شوهر وسطی کردن نصف خرید خونه درتهرانو بهش دادن.برادر شوهر کوچکم راهم درطبقه پایین منزلشان سکونت دادن وخونه رابرایشان بازسازی کردن.به خواهرشوهرم هم جهزیه وبعدا باغی را به او دادند ولی هیچ کمکی به همسر من نکردن.وتا9 بار ما اسباب کشی کردیم وبا کلی قسط صاحب خانه شدیم.ایا این عدالت است.
Iran (Islamic Republic of)
رباب
۱۲:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
چهار دانگ از ششدانگ به اسم من است ایا میتوانم چهار دانگ از ششدانگ به اسم برادرم در زمان حیات خود با وجود پنج فرزند به اسم برادرم بزنم ممنون از راهنمای تان
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۱:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام شوهرمن چهاربرادروسه خواهردارد که یکی ازخواهرامریض بامادرزندگی می کنه تمام داری پدرشوهرم به اسم مادرشوهرم است حالا سندنزدیک ده ساله دوتاازبرادرشوهرام بامادردرخانه پدری زندگی می کنن ولی دوتابرادرامستجراند که یکی شوهرمن می خوام بدونم شوهرم وبرادرشوهرم چگونه ازحق خوددفاع کنن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Pari
۲۲:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام اگر پدری خانه اش را به نام همسرش بزند و همسرش هم خانه را به نام دختر معلولش بزند و اعلام کنند تا زمانی که در قید حیات هستن حق فروش ندارد
ایا پدر و مادر میتوانند خانه را بفروشن؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۱۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
با سلام.
اگر کسی در زمان حیات ملک خود را به نام فرزندانش بکند و شرط کند تا زمانی که زنده است خود از آن استفاده کند، آیا بعد از مدتی می تواند این انتقال را فسخ کرده و از فرزندانش پس بگیرد؟
با تشکر از شما.
Germany
علی
۰۵:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام پدر من پیر شده وداری نه فرزند چهار پسر پنج دختر میباشد ایا میتوند برای فروختن از اموال خود یک نفر از بچه هایش را نماینده قرار دهد که فقط بااجازه فرزندش خرید وفروش آنجام شود
Iran (Islamic Republic of)
مریم محمدی
۰۵:۵۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
پدرم در بستر بیماری هس و میخواد ۵ دانگ خونشو بزنه به اسم برادرم ...آیا بعد از فوت پدر ...همسرش میتونه ادعایی بکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۲۱:۰۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
ملکی دارم که هنوز تعاونی است سند ندارود میخواهم عمره به نام دو فرزند پسرم بزنم تا زنه هستم در اختیار خودم باشد بعد از قید حیاط به دوفرزندم برسد چکار باید بکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
پدر بزرگم من زمینی به پدرم هبه کرده است و پدرم زمین راقبض کرده و چند سالی است که از زمین استفاده میکنه و پدر بزرگم فوت کرده الان وارثین خواهان فسخ هبه هستند
هبه امکان فسخ در این شرایط دارد.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۱۲:۴۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پدرم ۸۰ سال سن دارد ملک آن به قیمت یک میلیارد تومن هست دو نفر از آشناهامون اومدن ازش گرفتن آیا ما فزندان میتوانیم ازشون شکایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۲:۳۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سلام.اگه ممکنه حتما جواب سوالم رو بهم بگید.پدربزرگ ۹۰ساله ای دارم که پدرم بزرگترین پسرشه،الان که حالوروز خوشی نداره و در حال مرگه،۶دانگ خانه ای رو که درش زندگی میکنه ب اسم آخرین فرزندش که دخترم هست کرده،خانواده پدرم متشکل از ۵خواهر و چهار برادره،پول قابل توجهی هم در بانک داشته که گویا برایه اونهم به دخترش مدرکی داده،مادرجریان دقیق هیچی نیستیم،الان پدر من باید چیکارکنه؟آیا کاری میشه کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر مجیدی
۰۷:۱۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام بر همگان حدود یکسال پیش سه دانگ سند منزل مسکونیم را بشرط فوت خودم بنام یکی از فرزندانم کردم و سند رسمی در دفتر خانه برایش گرفتم و عین سند تک برگی را تحویلش دادم ولی در حال حاضر پشیمان هستم آیا امکان دارد سند را یکطرفه باطل کنم و دیگر اینکه اگر فرزندم خدای نکرده قبل از من فوت کند آیا این سند رسمی باطل خواهد شد یا بنام وراث او منتقل می شود
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر مجیدی
۰۷:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
حدود یکسال پیش سه دانگ سند منزل مسکونیم را بشرط فوت خودم بنام یکی از فرزندانم کردم و سند رسمی در دفتر خانه برایش گرفتم و عین سند تک برگی را تحویلش دادم ولی در حال حاضر پشیمان هستم آیا امکان دارد سند را یکطرفه باطل کنم
Iran (Islamic Republic of)
سما
۰۳:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
پدرم پسردوست شدیده...بیشتریا تمام اموال وتمام مشورت هاشو با پسرش میکنه که مبادا بعدها به دختر جماعت وبقول خودشان داماد بخوره ..درحالیکه دختر مردم بخوره حلاله...من پدرم رو دوست دارم خدا به اوعمر بلندتر ازمن بده ....ولی سالهاست ازین حرکت ادامه دارش قلبم به درد میاد ومیشکنه ...میخوام بگم من هیچی ازت نخواستم ونمیخوام حاصرم تمام هستی ام روهم بدم ولی سایت بلندتر از من باشه ...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام من چند خواهر دارم و پدر و مادرم پیری دارم میخواهم با زور تهدید به مرگ پدر مادرم را مجبور کنم خانه را به نامم کنند آیا بروم محضر با پدر مادر آیا باید خواهرانم هم باشند
Iran (Islamic Republic of)
گل
۱۳:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
سلام من پدرم هشتم ماه هست فوت کرده مادرم داخل خانه پدری میشینه وازانجامی خوادبرودخانه پدرم یک جادیگه انجاهم مال پدرمه میشه امضا بدین برم توش بشینم این اجازه روداره
Iran (Islamic Republic of)
بی پول
۰۵:۰۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
من سوالم اینه میخوام از پدر بزرگم که زنده است ارث بگیرم با وجود عمو ها و عمه هام و فرزندانشان چیکار باید بکنم وکالت تام یا بلاعذل بدردم میخوره و یا میتونم ازش اثر انگشت بگیرم که بعد فوتش هرچی داره به من برسه نه به کسی دیگه حتی به پدرم.خواهشا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
Arezoo
۱۱:۱۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
قانون یک ششم ارث که بعد از فوت فرزند باید به مادربرسه رو کسی میدونه؟لطفا پاسخ بدید
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۹:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
پدرم هنوز در قید حیات می باشد و من زمینی را از پدرم خریداری کردم و طبق توافق با پدرم و در قالب چک بانکی به پدرم جهت پرداخت پولش مقداری را نقد و ما بقی را چک دادم و در دفتر خانه اسناد رسمی هم ثبت شده و به همه برادران و خواهران هم اطلاع دادم که من این زمین را از پدرم خریداری کردم . آیا بعد از فوت پدر فرزندان دیگر می توانند ادعای ارث کنند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
payam
۱۵:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
شما با پدرتون عقد بیع انجام داده اید و این زمین ب مالکیت شما در اومده و اگر معامله ی شما طبق مواد عقد بیع بلا منازع بشد ، دیگر وراث حق مطالبه ی زمین را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام ..بابت خانه ای که برای مادرم ساختم او قصد دارد جهت جبران مشقات وکارکری هایم وزمان تلف شده ام مقدار یک دانگ از آنرابنام بنده کند ولی بوروکراسی شهرداری وزیاده خواهی های غیر قانونی مانع انتقال رسمی است چکار کنم ؟ سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
پدر ها و مادر ها
بین فرزندانتان فرق نگذارید .
همین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
پدر ها و مادر ها
بین فرزندانتان فرق نگذارید .
همین .
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۱۱:۵۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام من میخوام با به نوشته و امضا گرفتن از دو شاهد نامه ای از همسرم بگیرم که بعد از فوت کاشینی که خریدیم برای من و فرزندم هست و خانوادش از من نگیرن ایا بدون رفتن به محضر و سند رسمی با گرفتن برگه و امضا از همسرم و با رضایت کاملش این برگه در دادگاه قابل قبول واقع میشود؟؟
France
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۴ تير ۱۳۹۷
سلام.پدرم میخواهد ملکش به نام برادرم کنه سن پدرم ۷۵ سالشه ایا میتونه سند ب اسم برادرم کنه یانه
France
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۴ تير ۱۳۹۷
سلام.پدرم میخواهد ملکش به نام برادرم کنه سن پدرم ۷۵ سالشه ایا میتونه سند ب اسم برادرم کنه یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
با سلام واحترام آیا خانه ای دز یک شهر هست میتوانددر شهر دیگری از قانون صلح عمری استفاده کند وبه نام دختراش بزنه
2ایا بعد از مرگ باطل میشود
3احتیاجی به رفتن دارای و شهرداری دارد
Iran (Islamic Republic of)
فتح اله
۱۴:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پدرم مقداری زمین کشاورزی درزمان حیاتش به برادرش فروخته امابه صورت قولنامه دستی حالا ورثه اعتراض دارند راه حلی وجوددارد ممنوم اگرراهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
طیبه خیرخواه
۱۷:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید من پدرم یک سال ونیم پیش فوت کرده از اون زمان خانم پدرم خونه پدرم زندگی میکرده الان که بهش میگیم خونه رو خالی کن تا بفروشیم رفته از ما شکایت کرده و میگه تا حقم رو تدین خونه رو خالی نمیکنم ایا حرفش به جایی میرسه یا نه ومیگه حق ندارین بیان اینجا
Iran (Islamic Republic of)
نصرت
۰۲:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ا سلام
خانم و ۳نفر از خواهر اش برای زمین کشاورزی روستا مهر موم ترکه گرفتن و زمین ها را که پدر مرحومشان بزره گندم کاشته بود را توقیف کردن چون پدرشان تنها وبا خانوم در روستا زندگی میکرد الان برادر ها مدی شداند که زمین های کشاورزی را از پدرمان خریدم انهم که پدرشان هدود یک سال ونیم مریض بود و شیمی درمانی و میشد بخاطر سرتان حنجره و حنجره اش را برق میدادن در بیمارستان تبریز هفته ای دو بار در تول درمان ۴۳بار حنجره پدرشان را برق دادن و دکتر بهش گفته بود خیلی مراقب خودت یاش از گردو قبار ایشان چون دست تنها بود بتهایی زمين ها را گندم کاری میکنه حالش بد میشه بعداز کاشت گندم حدود.در تاریخ ۱۵ ۸٫ ۹۶٫ حالش خیلی بد میشه با پسرش میره بیمارستان در همان موقه دکتر به پسرش میگه که حال پدرت وخیمه از همان موقه که میفهمن که بزودز پدرشان میمیره با برادرها به پدرشان فشار میارن که زمین کشاورزی را بزن به نام ما که ما تورا ببریم بیمارستان تا معالجه کنیم با قصد فریب و بعداز قولنامه زمین های کشاورزی پیش همه میگفتن که اگر ۲۰۰میلیون هم خرجش باشه براش خرج میکنیم در حالی که همش فریب بود با داشتن ماشین های مدل بالا ایشان را با اتوبوس میبردن از میاندواب به تهران یکی از پسرهاش میگفت اگر المان هم بخواد میبرم حنجره ای مسنویی براش میزارم نگو اینها همه برای فریب پدر بیمارشان بوده بخاطر ایکه کسی نفهمه که زمین های کشاورزی را بنامه خودشون ا سلام
خانم و ۳نفر از خواهر اش برای زمین کشاورزی روستا مهر موم ترکه گرفتن و زمین ها را که پدر مرحومشان بزره گندم کاشته بود را توقیف کردن چون پدرشان تنها وبا خانوم در روستا زندگی میکرد الان برادر ها مدی شداند که زمین های کشاورزی را از پدرمان خریدم انهم که پدرشان هدود یک سال ونیم مریض بود و شیمی درمانی و میشد بخاطر سرتان حنجره و حنجره اش را برق میدادن در بیمارستان تبریز هفته ای دو بار در تول درمان ۴۳بار حنجره پدرشان را برق دادن و دکتر بهش گفته بود خیلی مراقب خودت یاش از گردو قبار ایشان چون دست تنها بود بتهایی زمين ها را گندم کاری میکنه حالش بد میشه بعداز کاشت گندم حدود. ۱۵ ۸٫ ۹۶٫ قولنامه کردن
اگر میشه راهنمای کنید
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
سلام پدرم میخواد یک ملک رو به من واگذار کنه که سند نداره اون ملک. لطفا متن قرداد داد رو بزارید. سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
وای از فرق پدر بخاطر ذکور بودن وناحقی واسه فرزند دختر...که درقید حیات تمام وبیشتر اموالشو بریزه حلق دختر مردم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۲:۱۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام پدرمن30سال فوت کرده وچند هکتارزمین داشت وبرادرم ان راگرفته است ایاراهی است برای پس گرفتن حق خود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۶
پدرم در زمان زنده بودن تمام اموال خود را به برادرم از قبیل اب و زمین و باغ خود را به برادرم صلح کرده ایا ما برادر دیگر و خواهرم می توانیم از طریق شکایت ارث خود را بگیریم
United States of America
مرتص زارعی
۱۳:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۶
یگ حیاط مسگونی هست مالگ مادرم میخواهد ان را به من بفروشد وبه جزع من پنچ فرزند دارد واین خانه مادرم قولنامه است صنعت ندارد شرایط خریدن قانونی را ارسال کنید به طور واصح تر تا برای من فهم جملات خوب باشد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۶:۰۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
با سلام
میخواستم بدون ، پدرم فوت کرده زمینی که به من رسیده آیا میتوانم قبل از سند زدن به نام خودم آن را به شخص دیگری بفروشم یا وکالت بدم تا خودش دنبال کارهای سند برودوبه نام خودش سند را بزند.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۲۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
سلام مادربزرگم قصد دارد یک سوم ملکش رو بمن ببخشد اما از خانه اش مدرکی ندارد چون دخترش دارد وقصد دارد کسی اطلاعی نداشته باشد ک ملکش رو ببخشد الان چجوری و در کجا باید وصیت بکند ک بعد از مرگش بتوان ثابت کرد و ملک بحششی رو گرفت فقط دفترچه بیمه اش رو دارد هیچ مدارک شناسایی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۲۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
سلام مادربزرگم قصد دارد یک سوم ملکش رو بمن ببخشد اما از خانه اش مدرکی ندارد چون دخترش دارد وقصد دارد کسی اطلاعی نداشته باشد ک ملکش رو ببخشد الان چجوری و در کجا باید وصیت بکند ک بعد از مرگش بتوان ثابت کرد و ملک بحششی رو گرفت فقط دفترچه بیمه اش رو دارد هیچ مدارک شناسایی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
آزاد
۲۳:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
سلام. پدر من در زمان حیات منزل و تمامی دارایی خودش محضری را به مادرم صلح کرده .وهمزمان طبق وصیت با صدای ظبط شده و کتبی خاطرش نشان کرده تا زمانی که مادرتان در قید حیات میباشد هیچکدام از فرزندانم حق تصرف در این اموال را ندارند ولی بعد از فوت مادرتان این اجازه داده شده. ولی مادرم ملک را فروخته و منزل جدیدی با سند ی ثبت شده بنام خودش خریده و مقداری از مانده پول از فروش ملک را بین بچها تقسیم کرده .. میخواهم بدانم آیا اقدام مادرم قانونی بوده ؟ وضما ما میتوانیم از بقیه اموال که باقی مانده سهم برده ؟ ممنون میشم اگر پاسخ بنده را بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
نه نمیتونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
نه نمیتونی
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
پدرم تمام اموالش مثل پول وخانه اش را به نام مادر ناتنیم کرده من هم درحال حاضر جایی برای زندگی ندارم ایا میتوانم ان اموال را پس بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
برو پیگیر مشکلت باش دلم به حالت میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۹:۲۰ ۲۸ تير ۱۳۹۶
باسلا اینجانب قصد دارم منزل مسکونی خودم را به نام پسر یک ساله ام دراورم ایا این امکان وجود دارد با دارا بودن سن کم پسرم و اختلافی که با همسرم دارم .همسرم بعد از طلاق خانه راصاحب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۵ تير ۱۳۹۷
یک هشتم میرسه به زنت . اشکال نداره
Iran (Islamic Republic of)
ندا آرمان
۱۷:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۶
سلام میخاستم راهنماییم کنید که پدرشوهرم فوت کرده یه پنج ماهی میشه بعد قبل فوت یه وکالت فروش از ملکش به شوهرم داده و به خود شوهرم هم گفته که این ملک مال خودت ولی شوهرم دیگه انتقال نداده ب اسم خودش ملکو الان برادرا و خواهراش میخان در صورتی ک پدرشون قبل مرگش ارث اونارو داده ولی قبول ندارن و این ملکو هم میخان الان ب اسم پدشوهرمه و خود شوهرم یه وکالت نامه فروش داره فقط و شاهدی ب جز خونواده خودمون نیست که این ملک و پد شوهرم ب همسرم داده ...ایا این وکالت نامه فروش ارزشی داره ک مال همسرم بشه لطفا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
وای بر پدر و مادر ها که بین فرزندان فرق میگذارند و باعث میشوند که بین خواهر ها و برادرها اختلاف بیافتد .
واااااای
Iran (Islamic Republic of)
ندا آرمان
۱۷:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۶
سلام میخاستم راهنماییم کنید که پدرشوهرم فوت کرده یه پنج ماهی میشه بعد قبل فوت یه وکالت فروش از ملکش به شوهرم داده و به خود شوهرم هم گفته که این ملک مال خودت ولی شوهرم دیگه انتقال نداده ب اسم خودش ملکو الان برادرا و خواهراش میخان در صورتی ک پدرشون قبل مرگش ارث اونارو داده ولی قبول ندارن و این ملکو هم میخان الان ب اسم پدشوهرمه و خود شوهرم یه وکالت نامه فروش داره فقط و شاهدی ب جز خونواده خودمون نیست که این ملک و پد شوهرم ب همسرم داده ...ایا این وکالت نامه فروش ارزشی داره ک مال همسرم بشه لطفا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا علمدار
۰۸:۱۰ ۱۴ تير ۱۳۹۶
با سلام پدر چند سال پیش فوت کرده قرار شد مادر بعد فوت پدر پول سهم مرا پرداخت کند و گفت وکالت بابت خانه بده تا بهت پول بدم وقتی وکالت دادم آنقدر امروز فردا کرد وگفت ندارم ونمیدم حالا من میتوانم حقم را بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام
شوهر من ی قطعه زمین مسکونی را با قرارداد صلح بیع ب من واگذار کرده یعنی در ازای قیمت ناچیز
ضمن اینکه هنوز سند نزده تو قول نامه نوشته تا دو هفته باید سند بزنه
حالا من مبخواستم بدونم این معامله قابل فسخ هست یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
آنا
۱۵:۲۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
ضمنا در اصل صلحنامه اي كه مادرم داره، جمله ي: "اسقاط كافه خيارات هصوصا خيار غبن" قيد شده و و اين برگه صلحنامخ توسط همه اعم از مادر و هر ٤ خواهر به امضا و تاييد رسيده..
Iran (Islamic Republic of)
آنا
۱۴:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر شما..
مادربزرگ من در زمان حيات، خانه خود رو بين ٤ دخترش كه يكي از آنها مادر من هست صلح كرده..
بنابر اختلافات خانوادگي كه بين مادرم و سه خواهر ديگه بوجود اومده، احتمال اين ميره كه اونها از بيماري آلزايمر مادربزگم سواستفاده كرده و تصميم به از ميدان بدر كردن مادرم داشته باشن...
لازم به ذكره كه از زمان فوت پدربزرگم، حق وكاله تمام خانواده به عهده مادر من بوده و از مادر و خواهرانش وكالت تام الاختيار داشت كه اموال و ارثيه رو تقسيم كنه.. و اين مسئوليت بزرگ رو در نهايت وجدان و انسانيت به پايان برد.. بعد ازون خواهراني كه هميشه بدليل اختلاف سني كمتر باهم اتحاد بيشتر داشتن بعد از اتمام زحمتهاي مادرم، براي آزار روحي مادرم، او رو از وكالت عزل كردن..
حالا تنها سندي كه مادرم داره، وكالت تام الاختياري هست كه مادربزرگ من سالها پيش حتي قبل از صلح اين خانه به مادرم داده بوده...
سوالم اينه كه ايا راهي هست كه اين سه خواهر بتونن مادرم رو از رده بيرون كنن و صلح مادربزرگم رو از ٤ نفر به ٣ نفر تبديل كنن؟
ايا با گرفتن امضا ار مادربزرگم ميتونن اينكارو انجام بدن؟
ايا وكالتنامه تام الاختياري كه مادرم در اختيار داره ميتونه كمكي باشه؟
قبلا از پاسخگويي و زحماتتون سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
قانون نقل و انتقال املاک تا چه سنی مجاز است