یکی از رهبران سابق جهادی گفت: در 12 سال حضور نیروهای خارجی در کشور افغانستان ، دولتی مصرفی و متکی به دیگران، به بار آمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "قاری احمد‌علی غوردروازی" رهبرحزب‌الله افغانستان گفت:در 12 سال گذشته با توجه به سیل امکاناتی که در افغانستان سرازیر بود،حتی یک طرح خود‌کفایی مشاهده نکردیم فقط دولت و نیروهایش مصرفی شدند. 

غوردروازی ادامه داد: حزب‌الله افغانستان یکی از احزاب جهادی است که از ابتدای شروع جهاد در افغانستان آغاز به کار  کرده و در سال 1384در وزارت عدلیه رسما در کنار دیگر احزاب افغانستان آغاز به فعالیت کرده است.

به گفته‌ وی، این حزب در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در جهت پیشبرد اهداف اسلامی و ملی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به کارکرد احزاب سیاسی در افغانستان، گفت: دو نوع حزب در افغانستان فعالیت دارند که یک نوع آن با استفاده از توان و اعتبار دولت فعالیت نموده و توانایی جابجایی وزیر، وکیل و والی را دارا می‌باشند و دیگری احزاب مردمی است.

به باور وی، سرعت عمل احزاب دولتی بیشتر از احزابی است که به توان مردم و خودشان کار می‌کنند و نوع دیگر، احزابی می‌باشد که با توانایی خود و حمایت مردمی کار می‌کنند.

رهبر حزب‌الله افغانستان در ادامه تصریح کرد: دولت فعلی افغانستان در انحصار یک رشته از احزابی است که از موقعیت بالای دولتی برخوردارند و در رابطه با اهداف حزبی خود کار می‌کنند.

وی افزود: حزب‌الله افغانستان از آن دسته از احزابی است که با توان دولت کار نمی‌کند، بلکه با توان مردم و خود کار می‌کند و توانسته  موقعیت اجتماعی خود را در جامعه حفظ کند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی فعالیت احزاب و موقعیت فعلی آن در جامعه ، گفت: در حال حاضر شرایط و زمان فرق کرده و شرایط سال 92 را نمی‌توانیم با سال 62 که اوج جنگ‌ها ، جهاد و مبارزه مردم افغانستان علیه تجاوز روس‌ها بود، مقایسه کنیم و اکثر احزابی که فعلا در افغانستان وجود دارند احزابی‌اند که در گذشته در مقابل روس‌ها جنگیدند، تا انقلاب اسلامی افغانستان  به پیروزی رسید.


غوردروازی در ادامه گفت: زمان امروز، دیگر آن زمان دیروز نیست و نسل امروز نسل آن زمان نیست، کسانی که آن‌زمان در مقابل روس‌ها می‌جنگیدند با یک روحیه دینی و اسلامی می‌جنگیدند و نسل امروزی با تفکر و اندیشه جدید کار می‌کنند و با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.  
وی تصریح کرد: احزاب جهادی با تغییر شرایط سیاسی افغانستان و با آمدن نسل جدید در افغانستان سرعت عمل فعالیتشان نسبت به گذشته پایین آمده و افکار و اندیشه‌های جدیدی که به افغانستان آمده با افکاری که در دوران جهاد وجود داشت، ازنظر ذهنی، فکری و جهان‌بینی متفاوت است.


رهبر حزب‌الله افغانستان با اشاره به افزایش خشونت علیه زنان و نوع عملکرد نیروهای امنیتی در هرات، گفت: خشونت‌هایی که امروزه علیه زنان صورت می‌گیرد نسبت به سال‌های گذشته به مراتب بیشتر شده و فضای سیاسی  در افغانستان باز شده و اندیشه‌های جدید پدید آمده است.

وی ادامه داد: اگر از یک طرف خشونت را علیه زنان می‌بینیم از طرف دیگر تمرد زنان را هم باید ببینیم! چرا که زمانی که در داخل یک خانواده تمرد پیدا می‌شود، حتما در مقابل آن برخوردهایی هم صورت می‌گیرد.

غوردروازی افزود: باید عوامل این خشونت‌ها و مشکلات به درستی بررسی شود و به مردم راه‌حل درست زندگی کردن نشان داده شود تا از این طریق دیگر شاهد تمرد زنان و خشونت مردان علیه زنان نباشیم.

وی با اشاره به موقعیت هرات در افغانستان، گفت: ولایت‌های این کشور هرکدام از موقعیت خاص برخوردار هستند اما هرات به تناسب دیگر ولایات از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی از امتیازات و موقعیت بهتری برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به حضور و عدم حضور نیروهای خارجی در افغانستان، گفت: هم‌اکنون حدود 120 هزار سرباز خارجی در داخل افغانستان وجود دارد که باید بدانیم که این افراد در حال حاضر برای برآورده ساختن امنیت افغانستان چه نقشی دارند؟ امکان دارد که در قطعات نظامی حالت مشورتی و آموزشی داشته باشد، اما در عملیات‌های نظامی، تصفیوی و در امنیت شاهراه‌ها و حفظ امنیت شهرها چه نقشی دارند؟

غوردروازی با اشاره به نقش نیروهای داخلی در تامین امنیت کشور گفت: در حال حاضر نقش اساسی و کلی تامین امنیت را نیروهای داخلی افغانستان دارند و این نیروها هستند که امروز امنیت شاهراه‌ها را تامین می‌کنند و مناطق را از حضور مخالفین تصفیه کرده و برای تامین امنیت کار و تلاش می‌کنند، لذا ورود و حضور سربازان خارجی در حال حاضر چه تاثیری در وضعیت افغانستان دارد؟ که رفتن آنها داشته باشد.

وی در ادامه گفت: نیروهای خارجی در افغانستان تا حدی توانسته‌اند فقط معادله را حفظ کنند، یعنی همین ثبات نسبی که توسط رهبری دولت افغانستان در کادر مرکزی افغانستان وجود دارد را نسبتا توانسته‌اند حفظ کنند و جلوی هرج ومرج ، بحران و اختلافات ذات‌البینی کسانی که در ترکیب دولت سهم دارند را بگیرند.

این شخصیت جهادی افغانستان با اشاره به حضور سربازان آمریکایی، گفت: در  "لویه جرگه" مشورتی نیز درباره حضور آنان تا 10 سال آینده  در افغانستان بحث شد ، اما بحث و پرسش مهم اینجاست که تا 10 سال آینده آمریکا برای بقای خودش چه تضمینی در سطح جهان دارد که ما نسبت به بودن آنها تا 10 سال آینده تشویش داشته باشیم؟


غوردروازی در ادامه با تاکید گفت: اگر ما تدابیر سیاسی و امنیتی درستی داشته باشیم، به حضور هیچ نیروی خارجی نه امروز و نه فردا ضرورت داریم.

وی گفت: در سیستمی که طی 12 سال گذشته در کشور عملی شده ، مسئولین تمام ناتوانی‌ها و ضعف‌ها را به گردن خارجی‌ها انداخته و می‌گویند که ما تمام کارها را کردیم و اگر قرار باشد که این 10 سال آینده هم به همین منوال حکومت و نظام اداره شود، مطمئنا تغییری در افغانستان به وجود نمی‌آید.


وی تاکید کرد: در 12 سال گذشته با توجه به سیل امکاناتی که در افغانستان سرازیر بود ما حتی یک طرح خود‌کفایی ندیدیم فقط دولت تبدیل به نیروهای مصرفی شده است.

غوردروازی افزود: دولت اگر بخواهد پایدار و با ثبات باقی بماند، باید طرح اقتصادی خودکفایی داشته باشد، کشوری که اقتصاد آن مستقل نباشد نظام ، اردو و سیاست مستقل ندارد و زمانی که دولت در بخش اقتصادی خودکفا باشد می‌تواند امنیت و ثبات خود را تضمین کند.

این رهبر جهادی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه باید ضرورت‌های اولیه خود را بدانیم و دیگر قربانی سلیقه‌ها، خواسته‌ها و نظریات شخصی اشخاص نشویم و ببینیم کشورهای همسایه با چه توانایی و استعدادی توانستند از بحران عبور کنند و در اقتصاد خودکفا  و استقلال و امنیت خود را تامین کنند.

انتهای پیام/

منبع: آوای افغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار