جریان سازترین اخبار حوزه نفت در هفته گذشته در چند بخش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی برای سال آینده ، واگذاری شرکت ملی حفاري ايران به صورت هلدينگ، احتمال و جود منابع شل گس در لرستان و بازديد خبرنگاران از پروژه هاي پارس جنوبي بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در 6 روز گذشته یعنی از شنبه سی ام آبان ماه تا پنج شنبه  5دی ماه  اخبار  مختلفي در حوزه نفت و گاز منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع مهم و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات می پردازیم.

یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه نفت در یک هفته گذشته بحث قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها بود، به طوری که اظهار نظر مسئولان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در این زمینه موجب شد تا حتی شاخص واحدهای پتروشیمی در بورس نیز با نوسان روبه رو شود. 

اظهار نظر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درخصوص افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها از سال آیندهموجب شد تا بخش خصوصی به دنبال کم کردن نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها از 13 سنت برای سال آینده باشند اماموضوع دیگریدر رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط نمایندگان مجلس مطرح شد که بحث سوال از وزیر نفت است به طوری که نمایندگان قصد دارند تا این سئوال را که چرا مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که از مهرماه سال 91 لازم الاجرا است تاکنون اجرا نشده است؟ را از بیژن زنگنه، وزیر نفت بپرسند.

رئيس کميته پتروشيمي گفت: هماهنگی ها لازم با دولت انجام شده و به احتمال بسیار زیاد شاهد افزایش قیمت خوراک به میزان 13 سنت برای سال آینده خواهیم بود.

موضوعات مهم و كليدي كه در پژوهشگاه نفت مورد بررسي قرار گرفت.

کاتوزيان با اشاره به اينکه در مناطقی از ایران، پتانسیل وجود منابع شیل های گازی و نفتی(ماسه نفتی و گازی) وجود دارد گفت: احتمال وجود منابع شیل های گازی در استان لرستان جدی است.

ترکي گفت: استفاده از حسگر‌ها با استفاده از تکنولوژی نانو و بایو نیز از جمله برنامه‌های است که در حذف آلودگی محیطی و موثر خواهد بود.

وزارت نفت تصمیم گرفته به منظور اینکه فعالیت دانشگاه‌ها زیر سایه فعالیت پژوهشگاه قرار نگیرد، پژوهشگاه صنعت نفت را از این کنسرسیوم خارج كند.

صنعت گاز كشور از اخبار داغ جاي نماند.

غریبی با بیان اینکه امکان صادرات گاز به عراق (بغداد) از اوايل سال آینده فراهم می شود، گفت: صادرات گاز به بصره نیز در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

پالايشگاه امام خميني (ره) شازند روزانه 16 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 به شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي کشور تحويل مي دهد.

در راستاي ارائه گزارش از عملكرد پزوژه هاي پارس جنوبي مسئولان شرکت نفت وگاز پارس با برگزاری تور بازدید از برخی فازهای پارس جنوبی برای خبرنگاران سعی کردند تا آخرین وضعیت روند احداث فازها را به نمایش بگذارند. به طوری که مجریان فازهای 12 و 15 و 16 پارس جنوبی با حضور در جمع خبرنگاران از وضعیت احداث این فازها توضیح دادند.

مجری فاز 12 پارس جنوبی گفت: عملیات انتقالرگاز فاز 12 پارس جنوبی تا آخر هفته جاری از دریا به پالایشگاه خشکی منتقل خواهد شد و در بهمن ماه امسال برای مصرف وارد شبکه سراسری می شود که با راه اندازی کامل فاز 12سالانه 10 تا 11 میلیارد دلار سرمایه نصیب کشور می شود.

شریف آبادی با اشاره به شیرین سازی گاز فازهای 6 و 7 و 8 گفت: هم اکنون روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز از یک ترین (ردیف) فاز 15 به شبکه تزریق می‌شود که با راه اندازی هر 3 ردیف شیرین سازی گاز در فاز 15 می توان گفت روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق خواهد شد.

مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته با سرویس قرار گرفتن بخش دوم پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی طی دو ماه آینده تولید این فاز تا پیش از پایان سال به ٢٥ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

در راستای اجرای اصل 44 قرار است چوب حراج به شرکت‌های بزرگ نفتی زده شود به طوری که پس از اعلام واگذاری شرکت ملی حفاری در قالب هلدینگ حال قرعه به نام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خورده است.
.

همچنین باید گفت از سوی دیگر قرار است بزرگترین شرکت حفاری ایران نیز با هدف خودگردان سازی واگذار شود. در این راستا واگذاری این شرکت پس از تقسیم آن به بخش های کوچک تر انجام می شود. به همین دلیل باید با این شرایط شاهد موج جدید واگذاری ها ی شرکت های دولتی باشیم.

خصوصی سازی شرکت ملی حفاری یک شبه کار درست و منطقی نیست باید مدلی برای واگذاری ارائه شود تا بصورت هلدینگ واگذاری صورت گیرد.

جوادی گفت: قبل از اينكه سهام ملي حفاري واگذار شود بايد ساختار آن اصلاح شود زيرا اين شركت بيش از حد بزرگ شده و اگر ساختار آن متناسب و بر مبناي دانش تخصصي شكل نگيرد با واگذاري ممكن است به شركت آسيب جدي بزند.

ابوترابی گفت: تحریم می تواند همانند دفاع مقدس رشد و بالندگی و افزایش قدرت نظام را به همراه داشته و کشور را از مصیبت نفت به موهبت نفت سوق دهد.

هم اكنون ايران با داشتن بيشن از 2040 باب جايگاه CNG، پس از پاكستان، چين و آرژانتين، مقام چهارم دنيا را از نظر شمار جايگاه‌هاي CNG به خود اختصاص داده است كه با احداث جايگاه‌هاي جديد رتبه كشور ارتقاء پيدا خواهد كرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس قیمت منطقی را بین 92 تا 95 دلار اعلام کرد و گفت: تعیین درآمد 100 دلاری به ازای هربشکه نفت با توجه به شرایط فعلی واقع‌بینانه نیست.

سامي وند گفت:با آغاز فصل زمستان و با هدف برداشت حداکثری گاز از مخزن سراجه، فلز دوم فاز اول مجتمع پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز طبیعی شهید فهمیده سراجه قم صبح ديروز روشن شد که با راه اندازي اين بخش ظرفيت فرآورشي مجتمع پالايشگاهي افزايش مي يابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، پتروشیمی ، گاز ، حفاری ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار