کاتوزيان با اشاره به اينکه در مناطقی از ایران، پتانسیل وجود منابع شیل های گازی و نفتی(ماسه نفتی و گازی) وجود دارد گفت: احتمال وجود منابع شیل های گازی در استان لرستان جدی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حميدرضا کاتوزيان رئيس پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبري با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت یکی از بازوهای اصلی وزارت نفت به شمار می رود و تاکنون خدمات گسترده پژوهشی ارایه کرده است گفت: برای تبدیل یافته های پژوهشگاه به فناوری و صنعت، تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان را در برنامه کاری خود قرار داده و در روزهای گذشته مجوزهای آن را نیز اخذ کرده ایم.

کاتوزيان تصريح کرد: در خصوص رویکرد نوین پژوهشگاه صنعت نفت با برشماری فعالیت ها و دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه صنعت نفت برای تبدیل علم به فناوری، محور فعالیت ها را بر تقاضامحوری در حوزه نفت قرار داده است.

وي تصريح کرد: با توجه به رويکرد دولت تدبير و اميد تخصص علم و کارشناسي محور حرکت علم در نظر گرفته شده است ما بر مبناي تلاش براي تبديل علم به فناوري پوششهاي اساسي را سامان دهيم محور حرکت مبتني بر تقاضا در بخش نفت و گاز و صنايع بالادستي و پايين دستي است.
 
کاتوزيان تاکيد کرد: اینطور نیست که پژوهش را برای پژوهش انجام دهیم بلکه تلاشمان ساماندهی نیازهایی است که در این بخش وجود دارد، البته از بودجه هایی که در اختیار ما قرار می گیرد مازادی خواهیم داشت که آنرا روی تحقیق و تفحص در علوم پایه هزینه می کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه تبدیل پژوهش به فناوری و فناوری به صنعت مورد توجه است، گفت: برای تبدیل یافته های پژوهشگاه به فناوری و صنعت، تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان را در برنامه داریم که در 10 روز گذشته مجوزهای آن را گرفته ایم.

کاتوزیان با اشاره به تغییر ساختار این پژوهشگاه در آینده گفت: مطالعاتی درباره ساختار پژوهشگاه انجام شده و برای پیاده سازی نظامات نوین و تسریع در انجام کارها، اصلاح ساختار پژوهشگاه در برنامه کاری پژوهشگاه قرار دارد.

رئيس پژوهشگاه نفت گفت: از بودجه هاي تخصيص يافته براي اجراي طرحها نيز مازاد داريم و اين منابع را علوم پايه استفاده مي کنيم. در ارتباط با فعاليت هاي بين المللي همکاري خوبي با کشورهاي خارجي داشتيم  و با توجه به حرکت هاي جديد سياست دولت در حد بضاعت پژوهشگاه فعاليت ها را توسعه داده و مقدمات اين کار را فراهم کرده است.

کاتوزيان يادآور شد: با مراکز علمي و پژوهشگاهي ارتباط گسترده اي وجود دارد و در اين زمينه توافقنامه هايي نيز به امضا رسيده است.
 
وي تصريح کرد:تجاري سازي فناوري علم و تبديل شدن اين فناوري به صنعت تشکيل شرکتهاي اقماري و دانش بنيان در دستور کار است.

کاتوزیان از امضای قرارداد با حوزه اکتشاف شرکت ملی نفت برای بررسی امکان تولید نفت و گاز از منابع غیرمتعارف خبر داد و گفت: شل های نفتی و گازی منابع جدید هیدروکربوری هستند که در 20 سال اخیر مورد توجه قرار گرفته اند.
 
وی افزود: کشور امریکا که اکنون نیز از واردکنندگان نفت است با شناخت این منابع، در سالهای آینده نه تنها نیاز خود را تأمین می کند بلکه به صادرکننده نفت و گاز در جهان تبدیل خواهد شد.
 
کاتوزيان درخصوص برنامه های این پژوهشگاه در حوزه مقابله با آلاینده ها نیز اظهار داشت: برای بهبود سوخت و اصلاح عملکرد موتورهای وسایل نقلیه نیز اقداماتی انجام شده است.
 
وي از جمله طرح های پژوهشگاه برای مقابله با آلودگی هوا را طرح استفاده از نانو امیلاسیون ها عنوان کرد که براساس آن ضمن افزایش قدرت سوخت، آلودگی کمتری نیز تولید می شود.
 
رییس پژوهشگاه صنعت نفت در بخش دیگری از این نشست خبری با هشدار نسبت به روند مصرف انرژی در کشور گفت: میزان مصرف گاز در ایران معادل مصرف گاز مصرفی در صنایع اتحادیه اروپا است که با ادامه روند فعلی ، ایران به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و واردکنندگان گاز دنیا تبدیل خواهد شد.
 
به گفته وی بزرگترین طرح بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، طرح مروارید خلیج فارس است که بر اساس آن، بخش گسترده ای از حاشیه خلیج فارس مورد مطالعه زمین شناختی قرار می گیرد. این طرح تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت دارد.

رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برداشت از شل گس ها و شل های نفتی دو موضوع مطرح است، یکی بحث قیمت است که با افزایش قیمت نفت این مسئله حل شده و دیگری بحث زیست محیطی برداشت نفت و گاز از این منابع است که این مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
 
کاتوزیان در خصوص امضای قرارداد با بخش اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: دو هفته پیش قراردادی امضا شد تا وجود شل های گازی و شل های نفتی در منطقه لرستان بررسی شود تا موقعیت دقیق وجود این منابع و راههای مناسب برداشت از آنها شناسایی شود.
 
وی ادامه داد: ‌البته طبق بررسی های صورت گرفته مناطق دیگری هم با پتانسیل وجود منابع شل گس و شل های نفتی وجود دارند اما احتمال وجود منابع شل گس در لرستان جدی است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: منابع ، شل گس ، پژوهشگاه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار