یک تحلیلگر سیاسی گفت: هدف اصلی منشأ خارجی فتنه ی 88 براندازی اصل نظام و منشأ داخلی نیز شکستن اقتدار رهبری بود.



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،رضا سراج فتنه ی 88 را یکی از مهمترین وقایع و مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تبیین و جریان شناسی فتنه ی 88 و خلق حماسه ی 9 دیماه آن قدر مهم و در جریان انقلاب اسلامی تأثیر گذار بود که ما نباید موضوع را رها کرده و تنها در 9 دی ماه به آن بپردازیم
.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) افزود: در رأس فتنه سران خارجی بودند اما سهم سران داخلی نیز در فتنه زیاد بوده و کمترین کار آن ها عذرخواهی است و ما باید به دنبال تبیین عذرخواهی آنان باشیم.

سراج برای تبیین این جریان مهم تاریخی پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهار مرحله ی اصلی برشمرد و به تشریح آن ها پرداخت.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) گفت: تبیین منشأ خارجی که طراح اصلی این جریان بود بسیار مهم است. از آن جایی که ما به دنبال جذب، تبیین و روشنگری حداکثری هستیم، هر جه قدر بتوانیم تبیین بحث را بهتر انجام بدهیم در جذب حداکثری موفق تر خواهیم بود. اگر منشأ خارجی را نادیده گرفته و فتنه را از نقطه ی داخلی تببین کنیم پیچ هایی به وجود می آید که مخاطب را اقناع نمی کند.

رضا سراج با تأکید بر غالب بودن گفتمان اصولگرایی گفت: گفتمانی که در دسترس باشد و بتواند کارایی خود را اثبات کند می تواند گفتمان غالب باشد و گفتمان اصولگرایی که بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی ست ثمره ی حرکتی بود که بعد از رحلت امام خمینی (ره) توسط مقام معظم رهبری شروع شد و در هسته ی آن مواردی مانند عدالتخواهی، استکبار ستیزی، آرمان گرایی قرار بوده و تدیجاً کنار هسته ی مرکزی اسلام ناب قرار گرفت.

وی انتخابات سال 84 را ثمره ی کارآمدی گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: این گفتمان منجر به استقرار کامل اصولگرایان در حاکمیت شد که تقویت قدرت ملی و قدرت نرم عرصه ی داخلی را دربر داشته و هم چنین منشأ ظهور محوری ایران در جهان و منطقه شد.

کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی تصریح کرد: گفتمان اصولگرایی طی سال هایی که به سال 88 منتهی می شد، کاملاً در دسترس قرار گرفته و کارآمدی خود را نشان داده بود. و آمریکا نیز بعد از انتخابات سال 84 ایران و شکست طرح جدید خاورمیانه ای خود، از طریق نظرسنجی ها کاملاً به نتیجه رسیده بود که اگر روند اصول گرایان در ایران مقتدرانه ادامه یابد تأثیرات ملی و بین المللی آن بیش از گذشته خواهد بود.

وی گفت: تحلیل آمریکا از تداوم روند اصولگرایی در قبل از انتخابات 88 این گونه بود که اگر اصولگرایی در ایران ادامه یابد، اجماع جهانی علیه ایران شکسته خواهد شد و اجماعی که می خواست ایران را در منطقه و جهان منزوی کند می تواند منجر به انزوای آمریکا و رژیم صهیو نیستی در منطقه شود. و در این صورت علاوه بر این که به دلیل افزایش هزینه هایشان نمی توانستند تحریم ها را تشدید کنند، می دانستند که پس از انتخابات 88 افزون بر این که باید ایران هسته ای را بپذیرند قدرت ایران به خاطر قدرت نرم افزایش خواهد یافت.

کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی افزود: به دلیل پیش بینی های به عمل آمده، آمریکا و اسراییل و نظام سلطه از 2 سال قبل یعنی از سال 86، مشخص شدن مجلس هشتم و شکست اصلاح طلبان با عنوان یاران خاتمی چاره اندیشی کرده و پروژه ی مقابله با این روند را کلیپ زدند. چون در این زمان امکان جنگ نظامی برایشان مقدور نبود، تنها کاری که می توانستند انجام بدهند اجرای پروژه ی بی ثبات سازی ایران با استفاده ازانتخابات 88 بود و این پروژه با همه ی ظرفیتها توسط عوامل نفوذی، قدرت طلب، بی بصیرت رقم خورد و عوامل داخلی در پازل طراحی شده ی دشمن قرار گرفتند

سراج گفت: نقطه ی عزیمت سرکرده ی فتنه گران در زمان امام است. که موج اول حرکت او بعد از رحلت امام و تمرد در اقدامات رهبری به ویژه در موضوع تهاجم و شبیخون فرهنگی و مباحث اقتصادی است.

وی افزود: این فرد در تمرد به جایی رسید که در سال 84 با هدف مهار رهبری وارد صحنه ی انتخابات شد اما رهبری با این استدلال که بگذارید جوانترها بیایند ایشان را شرکت در انتخابات منع کردند. و به گفته ی یکی از نزدیکان این سرکرده جلوگیری از قدرتمند شدن سپاه، رابطه با آمریکا و محدود کردن رهبری از اهداف ایشان برای شرکت در انتخابات بود.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) اظهار کرد: در آستانه ی انتخابات 88 این جریان وارد فضای انتخابات شده و مسأله ی تقلب در انتخابات در نماز جمعه مطرح می شود. و با وجود این که رهبری در آغاز سال 88 بر درستی انتخابات شهادت می دهد، کمیته ی صیانت از انتخابات را مطرح می کند که رهبری راه کج می رود.

سراج گفت: جریان دوم فتنه بریده هایی از اصول، ارزش ها، انقلاب و مکتب امام بودند که شاخص آن ها در مجمع روحانیون بود. در بینشان افرادی هستند که نسبت به رهبری کینه ی عجیبی دارند و یکی از آن ها در مجلس خبرگان تلاش کرد که به رهبری رأی منفی بدهند.

وی جریان سوم فتنه را جریانی موسوم به اصلاحات دانست گفت: هدف سران فتنه بعد از انتخابات، وادار کردن رهبری به عقب نشینی، ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات و پیروزیی در آن بود. در این جریان بود که روزنامه صبح ایران نوشته بود دیگر نمی توان کشور را با مختصات رهبری اداره کرد.

کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی گفت: جریان چهارم جریانی ضد انقلابی بود و تمامی گروه های ضد انقلابی وارد صحنه ی فتنه گری شدند. 300 سایت برای این فتنه راه اندازی شده و نظام سلطه تعمیر شبکه های اجتماعی را عقب انداخت که بتوانند یک سونامی سیاسی اجتماعی را در ایران رقم بزند.

وی گفت: رهبر ایران این جریان را پیش بینی کرده بود در بهمن سال 87 در آذرباییجان گفتند: دشمن می خواهد با دست افرادی که انقلابی بوده و هنوز هم انقلابی هستند به انقلاب ضربه بزند که این هم تذکر و هم اتمام حجت بود.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) گفت: فتنه یک حرکت سازماندهی شده، هوشمند و کاملاً هدفمند بود و آغازی داشت که برای ادامه ی مسیر آن دائماً طراحی صورت می گرفت.

وی گفت: مرحله اول این فتنه از دوقطبی سازی تا اردوکشی بود، دو قطبی بر سر مسأله ی القای تقلب در انتخابات و ناسالم بودن آن بود.

سراج خطبه های نماز جمعه منتهی به سال 88 را نقطه ی آغازین فتنه دانست و گفت: اگر دو قطبی تقلب را ایجاد نمی کردند این فضا صورت نمی گرفت و این گناهی نابخشودنی ست. آن ها، دو قطبی صداقت و دروغ درست می کنند، نزدیک انتخابات نماد درست می کنند که دوقطبی بیشتر به چشم آید، اعلام پیروزی زودهنگام که مسأله ی تقلب جا بیفتد.

سراج گفت: گروه های ضد انقلاب طرح داشتند که مانع قرائت آن شوند . اطلاعات موثقی مبنی بر این که منافقین برنامه داشتند که بعد از انتخابات مقابل وزارت کشور به بهانه ی پیروزی وارد وزارت کشور شوند وجود دارد اما تدابیر لازم صورت گرفت و مقابله شد. وقتی انتخابات تمام شد برای تحمیل اراده ی خود به نظام، تجمعات خود را آغاز کردند که اتفاقاً هدفشان بعد از وزارت رفتن به سوی بیت رهبری بود. این مرحله را می توان تا 29 خرداد قلمداد کرد.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: مرحله ی دوم بعد از خطبه های نماز جماعت رهبری آغاز شد. ریزش عظیمی در جمعیتشان شکل گرفت و هم چنین در فراخوان 31 خرداد به جمعیتی 30 تا 40 هزار نفری تبدیل شده بودند. آن ها از این ریزش ترسیدند و برای طول موج دادن به فتنه و مشروعیت زدایی از اسلام سناریوی کشته سازی را پیاده کردند.

سراج با اشاره به ماجرای قتل ندا آقا سلطانی گفت: قتل ندا آقا سلطانی جزیی از سناریوی کشته سازیشان بود، مگر می شود در حادثه ای که یک نفر دارد جان می دهد دو نفر از دو زاویه مختلف بدون هیچ لرزش دستی و با آرامش تمام فیلمبرداری کنند.

کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی اذعان داشت: در مرحله ی سوم دیگر مسأله ی انتخابات اصل نبود بلکه خود نظام مطرح بود. فتنه به سمت اهداف بالاتری ارتقا یافت. فراخوان هایی که دارند، شرط و شروط هایی که در نماز جمعه گذاشتند، راه پیمایی های 13 آبان و روز قدس همگی تلاش هایی برای جلوگیری از استقرار دولت جدید بود.

وی بنا به گفته ی رهبری تلاش برای ایجاد جنگ داخلی را مرحله ی چهارم اعلام کرد و گفت: در این مرحله ی بسیار مهم است که ما متوجه حماسه ی عظیم 9 دی می شویم. بر اساس منابع اطلاعاتی نخست وزیر انگلیس در دیداری با یکی از شیوخ عرب گفت: تا این مقطع تاریخی یعنی 22 بهمن، کار جمهوری اسلامی تمام می شود.

سراج پروژه ی آن ها را در این مرحله در ماه محرم عنوان کرد و گفت: بدین منظور حرکت فتنه گران از 16 آذر تا 22 بهمن طراحی شده بود. 16 آذر قرار بود که سران فتنه به دانشگاه تهران حضور یابند و همزمان در دانشگاه شریف و امیرکبیر تجمعاتی صورت بگیرد. فتنه گران وارد تجمعات دانشجویی شوند و اتفاقی در این فضاهای دانشجویی رخ بدهد. بود. بر اساس منابع یکی از رسانه های خارجی قبل از محرم گفت: امسال عاشورا و تاسوعا در ایران اتفاقاتی رخ خواهد داد. اما مقام معظم رهبری مرحله ی چهارم بسیار خطرناک طراحی شده بود را کلاً قطع و ملت ماجرا را در 22 بهمن کلاً تمام کرد.

رییس دانشگاه پیامبر اعظم (ص) تصریح کرد: مرحله ی دیگری نیز طراحی شده بود اما به اجرا درنیامد. یکی از اصلی ترین سران فتنه می گوید: در چند ماه آینده تحریم ها اثربخشی خود را نشان خواهد داد و ایران در معرض تهدید نظامی قرار خواهد گرفت. رمزگشایی این مرحله را در 25 بهمن 89 مشاهده می کنیم.

کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی گفت: نکته ی اصلی در این مرحله، جایگاه و نقش رهبری و خواص در مواجهه با فتنه است و شناخت طرح و برنامه دشمن، آگاه سازی قبل از فتنه، دعوت به قانون و تمکین در برابر آن، دعوت به آرامش و جلوگیری از ریزش ها را از جمله تدابیر هوشمندانه رهبری در مقابله با این جریان تاریخی عنوان کرد.

وی گفت: خاصیت فتنه ریزش در جبهه حق و به وجود آمدن بحران در حقانیت است. ما باید کار تبیینی انجام بدهیم اما تعداد دفعات سخنرانی امام در مورد فتنه نشان می دهد که هنوز کار تبیینی لازم در مورد فتنه و عظمت مردم در 9 دی 88 صورت نگرفته است

برچسب ها: هدف ، اصلی ، فتنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.