مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مسلمانان همه کشورها منتظرند تا ببینند زائران ایرانی چگونه رفتار می‌کنند بنابراین حجاج ما باید الگویی برای تمام آنها باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر ديروز در مراسم عمره‌گزاران که در ورزشگاه حیدریان قم برگزار شد، روایتی از حضرت محمد(ص) را مورد توجه قرار دارد و اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند توجه انسان‌ها سبب می‌شود به همان تناسب خداوند اعمال بندگانش را قبول کند.

وی افزود: سفر نورانی حج عمره دارای مراحل گوناگونی است؛ در هر مرحله باید با شناخت و معرفت ورود پیدا کرد که شامل اقدامات قبل، حین سفر و پس از آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اعزام به عمره هم‌زمان با ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) توفیق بزرگی برای زوار است، عنوان داشت: چنین توفیقی کمتر برای زائران بیت‌الله حاصل شده بود.

وی ادامه داد: تقرب به سوی خداوند و تلاش برای این منظور نخستین گامی است که پیش از اعزام به سفر حج باید انجام داد؛ شاید برخی افراد سفر عمره را تنها برای فخر فروختن به دیگران انجام دهند ولی باید بدانند که این نیت، رنگ خدایی کار را از بین می‌برد.

حسینی بوشهری با تاکید بر نیت خالص در سفر به خانه خدا خاطرنشان کرد: قصد تقرب به پروردگار تنها نیتی است که هر زائر باید داشته باشد زیرا عمره در راستای نزدیک‌تر شدن به خداوند است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه زائران بیت‌الله مهمانان خداوند هستند، گفت: مهمانی و میزبانی دارای آدابی است و زائران باید این مسائل را رعایت و به گونه‌ای رفتار کنند که رضایت صاحبخانه را در این سفر جلب کنند.

وی اضافه کرد: زائران خانه خدا باید برای زیارت کعبه و سایر اماکن مقدسه خود را پاک و پاکیزه کنند و برای این امر توبه و استغفار بسیار مفید خواهد بود؛ در روایات آمده است کسی که قصد سفر حج و عمره دارد باید استغفار کند و از گناهان پشیمان باشد تا وقتی که به رسول‌الله(ص) و ائمه بقیع(ع) سلام می‌کند پاسخش را هم دریافت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت زدودن دل‌ها از کینه‌ها پیش از رفتن به سفر خانه خدا، بیان داشت: باید مالمان را از حرام جدا کنیم و آنگاه قصد زیارت داشته باشیم.

حسینی بوشهری بهره‌گیری از توفیق زیارت کعبه و بارگاه نورانی رسول‌الله(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: حجاج نباید وقت خود را در بازارها سپری کنند بلکه باید از این فرصت استفاده کرده و بهره معنوی ببرند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه زائران شیعه نباید حساسیت مأموران سعودی را برانگیزند، عنوان داشت: رعایت همه مسائل سبب می‌شود سفر پرخیر و برکتی نصیب حجاج شود.

وی ادامه داد: بهتر است حجاج پس از بازگشت از این سفر معنوی از برکاتی که نصیبشان شده، سخن بگویند تا دیگران هم تشویق شده و به این سفر بروند./س


برچسب ها: قم ، حجاج ، ایرانی ، الگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.