مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رعایت اصول فنّی، تاریخ کشت مناسب و همچنین شرایط مناسب اقلیمی را باید از عمل موفقیت در کشت جو قلمداد نماییم.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: ميزان واردات جو بستگي به شرايط جوي، ميزان بارندگي و وضعيت مراتع در كشور دارد.

وی ضمن معرفی رقم جوی مورد استفاده زارعان استان یادآور شد: رقم "آبیدر" جو توسط زارعان برای کشت انتخاب شده است.

سلیمانی از عوامل تاثیرگذار در کاهش انگیزه کشاورزان گفت و اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی دیمی و آبی، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و میزان برداشت آب توسط حق آبه بران از قنوات، چاه‌ها و رودخانه ها و خشکسالی‌ها، تغییرات آب و هوایی و نرخ‌گذاری‌ها بر محصول و کودهای شمیمایی و حیوانی همه از عواملی هستند که ماندگاری کاشت را کاهش داده است و خود سبب کاهش انگیزه زارعان برای کشت محصول گندم و جو پاییزه شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به افزایش قیمت خرید تضمینی جو تاکید کرد: از جمله ابزار تشویقی دولت و تمهیدات بخش زراعت در سال جاری اعلام نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان برای هر کیلوگرم محصول گندم و جو بود که این رقم در شهریور ماه ۱۳۹۲ اعلام شد و با نهادینه شدن می تواند افزایش انگیزه را برای تحویل گندم و جو به سیلوها در پی داشته باشد.

سلیمانی افزود: كشاورزي از مهم ترين بخش‌هاي اقتصادي كشور است و از آنجا كه کشاورزی را به طور مستقيم با تغذيه انسان‌ها در ارتباط مي‌ دانند در سطح كلان اهداف متعددي از جمله تامين امنيت غذايي، دستيابي به خوداتكايي و ‌حداكثرسازي سودآوري اجتماعي را دنبال مي‌نمايد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان تولید 150 هزار تن جو در سال آینده در آذربایجان شرقی دور از انتظار نمی دانند./س

برچسب ها: موفقیّت ، تولید ، جو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.