نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با شفاف سازی در خصوص توافق نامه ژنو گفت : محدود سازی غنی سازی بر خلاف حاکمیت ملی ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران، امروز چهارشنبه) در نطق میان درستور خود در صحن علنی بهارستان با شفاف سازی در خصوص توافق نامه ژنو اظهار کرد : محدود سازی غنی‌سازی هسته‌ای به زیر 5 درصد برخلاف حاکمیت ملی و معاهده NPT است.

وی توافق ژنو را مانع پیشرفت هسته‌ای ایران دانست و تصریح کرد: با قطع کامل غنی‌سازی هسته‌ای و تبدیل بخشی از آن به سوخت مصرفی راکتور تهران، عملا راه رفته علمی بی‌اثر خواهد شد و آن را بازخواهیم گشت و دستمان را در مقابل غربیان دراز خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در بهارستان با اشاره به تاسیسات هسته‌ای موجود در سایت نطنز، آنها را سطح پایین دانست و خاطرنشان کرد : تاسیسات هسته‌ای نطنز با 9 هزار سانتریفیوژ و با ظرفیت قابل بهره برداری صنعتی 4 تن در سال همگی متعلق به نسل اول بوده و از فناوری نسل پایین استفاده می‌کنند.

طبیب‌زاده با اشاره به مفاد توافق ژنو یادآور شد: اگر یکی از سانتریفیوژهای نسل اول از کارافتاده شوند تنها با مشابه خود قابل جایگزینی هستند و این در حالیست که ایران مطابق توافق نامه حق ازدیاد آنها را ندارند.

وی افزود : هرچند که باتوجه به فناوری پایین و هزینه بالای جایگزینی آنها این اتفاق به نفع کشور نیز نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص سانتریفیوژهای نسل دوم نیز بیان کرد : نسل دوم این سانتریفیوژها با توانایی تولید چندبرابر در حال حاضر در مرحله آزمایشی به سر می‌برند و ایران مطابق توافق نامه ژنو حق ازدیاد آنها را ندارد بنابراین بر اساس نیاز ایران اسلامی و توافق طرفین که خلاف ماده چهارم NPT و حاکمیت ملی است و نظر به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر توسط روسیه تا 10 سال آینده و با توجه به توان مالی کشور و زمان مورد نیاز برای ساخت نیروگاه جدید عملا در سال‌های آینده نیروگاهی وجود نخواهد داشت و به دلیل عدم نیاز کشور به اورانیوم غنی شده 5 درصد آن نیز بدون استفاده خواهد ماند.

طبیب زاده در خصوص تاسیسات اراک نیز بیان کرد: تاسیسات اراک در حال حاضر در مرحله آزمایشی است که بر اساس توافق صورت گرفته در ژنو امکان تکمیل آن وجود نخواهد داشت و در صورت تکمیل نیز در همان مرحله تحقیقاتی باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به امتیاز گرفته شده ایران در توافق هسته‌ای اظهار کرد: در زمینه‌های مختلف همچون بازگشت 4 میلیارد دلار از یکصد میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در غرب و اجازه فروش 1میلیون بشکه نفت و امتیازات دیگری مانند صنایع پتروشیمی و مجوز خرید قطعات هسته‌ای همگی در حقیقت به نفع طرف غربی خواهد بود.

نماینده مردم تهران ادامه داد : حقیقت این است که غربیان با لبخند و تغییر لحن خود باعث عقب نشینی کامل ایران شده‌اند.

طبیب‌زاده در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه اظهار کرد: چه تضمینی وجود دارد که در آینده تحریم‌های حقوق بشری افزایش نیابند و جایگزین سایر تحریم‌ها نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد : صدور بخشنامه حقوق بشری نتیجه لبخندهای شما (ظریف وزیر امور خارجه) و دولت تدبیر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، توافق ، ژنو ، مجلس ، محدود ، سازی ، غنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار