ساخت مساجد چند طبقه‌ای مفهومی در معماری سنتی، ایرانی و اسلامی کشورمان ندارد و هویت شهرها در حال نابودی است.

مهدی معمارزاده، کارشناس مسئول بافت‌های تاریخی، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: ساخت‌وساز در شهرها بدون در نظر گرفتن قواعد کلی معماری ایرانی و اسلامی انجام می‌شود این موضوع باعث شده تا از هویت معماری اصیل کشورمان فاصله بگیریم.
 
وی افزود: متأسفانه امروزه مالکان به بهانه استفاده بیشتر از فضاهای موجود به تخریب بناهای واجد ارزش معماری می‌پردازند همین موضوع باعث شد موجی از تخریب در سطح شهر تهران و حتیط همه شهرها رخ دهد.
 
معمارزاده تصریح کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 91 مصوبه‌ای را تصویب و بر این اساس تمامی استان‌ها موظف شدند بناهای تاریخی که قبل از سال 40 ساخته شده مانند سابق بسازند.
 
کارشناس مسئول بافت‌های تاریخی اظهار داشت: بیشتر بناهای تاریخی که امروز شاهد تخریب آه هستیم به دلیل سود دهی و استفاده بهینه از زمین بوده که این موضوع متأسفانه به مساجد نیزسرایت کرده است.
 
وی ادامه داد: شهرداری و میراث فرهنگی باید برای حفظ هویت‌های ملی و مذهبی بناها و بافت‌های تاریخی تلاش کنند متأسفانه کمبودهایی در ضوابط و قوانین میراث فرهنگی وجود دارد که شهرداری از این موضوع کمال استفاده را در طرح تفضیلی جدید می‌برد.
 
معمارزاده تصریح کرد: بافت‌های تاریخی به سمت نابودی پیش می‌روند باید طرح‌های جامع درباره این بافت‌ها به ویژه بازار، ؟سنگلج وعودلاجان داشت.
 
این کارشناس بافت‌های تاریخی بیان کرد: در چند سال اخیر چندین مسجد در تهران تخریب شدند یکی از آنها "مسجد سلمان" بود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده بود و به دست استاد "لرزاده" ساخته شده بود.
 
وی افزود: این مسجد تاریخی جدید یکی از ارزشمندترین مساجد قرآن بود که متأسفانه به طور کامل تخریب و به جای آن مسجد چهار طبقه ساختند.
 
معمارزاده تصریح کرد: ساختن مساجد چهار و پنج طبقه‌ای مفهومی در معماری سنتی‌مان ندارد اصالت سه هزار ساله معماری ایرانی باید در شهرسازی رعایت شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مساجد ، معماری ، ایرانی ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار