فرمان امام خمینی برای تشکیل نهضت سوادآموزی، کشتار وحشیانه مردم قزوین توسط رژیم طاغوت، کشف اکسیژن، سالگرد اختراع سینما و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۷ دی ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۵ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز سوادآموزی
سوادآموزی در ایران، از سال 1315 شمسی، با تشکیلات سازمان تعلیمات اکابر آغاز شد. در آن زمان، این بخش از وظیفه سوادآموزی، از ادارات مربوط به وزارت معارف به شمار می رفت، ولی پس از مدتی، چون توفیق چشم گیری نداشت، منحل شد. سرانجام بعد از انقلاب به رهبری امام خمینی رحمه الله نهضت سوادآموزی پایه گذاری شد و فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب ما گشود.

 این نهضت در ابتدا در قالب نهادی مستقل کار خود را آغاز نمود و سپس در سال 1361، به آموزش و پرورش پیوست. همکاری این نهاد انقلابی با آموزش و پرورش، به صورت کار مشترک آغاز و سبب شد که تلاش وسیع تری در مجموع کشور شروع و خوش بختانه دستاوردهای بزرگی نصیب ملت شایسته و انقلابی ایران شود.

شهادت روحانی مجاهد، آیت اللَّه "حسین غفاری" در زندان رژیم پهلوی (1353 ش)
آیت‌اللَّه شیخ حسین غفاری در سال 1295 ش در آذرشهر تبریز متولد گردید. این روحانی والامقام که در کمال سادگی و قناعت زندگی می‌کرد، به خاطر ظلم و ستم رژیم وابسته پهلوی، با انتشار مجله و تألیف کتب متعدد، به مبارزه با رژیم شاه پرداختپ. آیت‌اللَّه غفاری در جریان نهضت مقدس امام خمینی (ره) بارها به زندان افتاد و شکنجه‌های سختی را متحمل شد. به طور کلی حبس‌های ایشان از سال 1340 آغاز و تا پایان عمر به مدت سیزده سال ادامه یافت. آیت اللَّه غفاری در طول سال‌های سیاه زندان در برابر انواع شکنجه‌های روحی و جسمی مقاومت می‌نمود و وقتی در زندان، نظر ایشان را درباره امام خمینی (ره) سوال کردند گفت: من فکر می‌کنم تنها کسی که می‌تواند ایران را نجات دهد، آیت اللَّه خمینی است. در نهایت، رژیم که از به زانو درآوردن این اسوه پایداری ناامید شده بود تصمیم به شهادت ایشان گرفت. سرانجام این مجاهد سخت‌کوش و روحانی مبارز، پس از تحمل شکنجه‌های وحشتناک عوامل مزدور پهلوی، در هفتم دی ماه 1353 ش 58 سالگی به شهادت رسید و در قم به خاک سپرده شد.

فرمان امام خمینی برای تشکیل نهضت سوادآموزی (1358 ش)
در هفتم دی ماه 1358، حضرت امام، فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بی‌سوادی در کشور و تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند. در این فرمان، به همه مردم ایران، توصیه شده بود که در این نهضت مردمی شرکت کنند و در باسواد کردن افراد بی‌سواد، بکوشند. براساس آخرین گزارش‌های منتشره، میزان با سوادی در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و ایران اسلامی از چهارچوب کشورهای بی‌سواد جهان خارج و در ردیفِ کشورهای باسواد قرار گرفته است. در سال 1355 تنها 47 درصد جمعیت شش سال به بالا با سواد بوده‌اند که این رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی، هشتاد درصد می‌باشد.

رحلت آیت اللَّه "سید محمدباقر موسوی همدانی" مترجم تفسیر شریف المیزان (1379 ش)
آیت‌اللَّه سید محمدباقر موسوی همدانی در سال 1304 ش (1344 ق) در همدان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در بیجار پشت سر گذاشت. وی در 16 سالگی به قصد تحصیل علوم دینی راهی قم و تهران شد و از استادان آن بهره گرفت. با ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم، آیت‌اللَّه موسوی به درس ایشان حاضر شد و همزمان از درس اصول امام خمینی و درس تفسیر علامه طباطبایی بهره جست. پس از مدتی به درخواست و تشویق علامه طباطبایی، آیت‌اللَّه موسوی همدانی برای اولین باره ترجمه دقیق و کاملی از تفسیر شریف المیزان را به فارسی به انجام رساند و در چهل جلد منتشر نمود. از دیگر تالیفات این فقیه بزرگوار، ترجمه تحریر الوسیله در 3 جلد، پاسخ به پرسش‌ها در 2 جلد و حاشیه بر جواهر در 22 جلد می‌باشند. آیت‌اللَّه موسوی همدانی سرانجام در هفتم دی 1379 ش برابر با اول شوال 1421 ق در 75 سالگی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

کشتار وحشیانه مردم قزوین توسط رژیم طاغوت (1357 ش)
اوجگیری نهضت اسلامی و انجام تظاهرات سراسری در تمامی شهرهای ایران به ویژه در چند ماهه آخر حاکمیت رژیم شاهنشانی باعث شد تا در بسیاری از شهرها، این راهپیمایی‌ها، با دخالت مأموران حکومت نظامی و کشتار مردم بی‌گناه، به خاک و خون کشیده شود. در قزوین نیز این وضعیت ادامه داشت و مردم خشمگین، علاوه بر راهپیمایی، به تشییع جنازه شهدا می‌پرداختند و در طی آن، مراتب انزجار خود را از جنایات رژیم پهلوی اعلام می‌کردند.

در این میان در روز هفتم دی ماه 1357، مأموران انتظامی به سوی مردم شلیک کردند و در حدود بیست نفر را به شهادت رساندند. از این رو، تشییع جنازه شهدای حوادث هفتم دی، در فردای آن روز باحضور هزاران نفر از مردم معترضِ قزوین انجام گرفت که این مراسم نیز با هجوم مأموران به خاک و خون کشیده شد. قتل عام مردم در شهرهای مختلف کشور در نهایت باعث اتحاد بیشتر آحاد ملت برای سرنگونی رژیم پوسیده شاهنشاهی گردید و در کمتر از یک ماه و نیم بعد، بهار آزادی را برای ایران به ارمغان آورد.

در خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز بمبی منفجر شد و در نتیجه سه دانشجو کشته و عده ای مجروح شدند (1350 ش)

در ساعت 14/30، تظاهراتی در تهران از سوی حدود صد نفر در خیابان مختاری برپا گردید. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار «ما آزادی مردم را می خواهیم ـ ما خون خودمان را فدای مردم خواهیم کرد» با دخالت مأموران متفرق و حدود سه نفر دستگیر شدند. (1356 ش)

درگذشت "سیف الدوله حمدانی" فرمانروای حَلَب (356 ق)
در چنین روزی در سال 356 ه ق سیف الدوله حمدانی یکی از بر جسته ترین امیران دولت حمدانی در گذشت. وی یکی از بر پا دارندگان نهضت تمدنی و فرهنگی عرب در عصر حمدانیان بودند.

حملهٔ سپاهیان چنگیزخان مغول برای تصرف همدان (619 ق)

مرگ "کوندامین" ریاضی دان شهیر فرانسوی (1774 م)
کوندامین، ریاضی‌دان، سیاح و مهندس معروف فرانسوی در سوم مه 1701 م در پاریس به دنیا آمد. وی گرچه تحصیلات مرتبی نداشت ولی به سبب علاقه فراوانی که به جفرافیا و ریاضیات پیدا کرد، به مطالعه درباره این علوم پرداخت و دانشمند مشهوری شد. کوندامین در سال 1735 م به همراه دانشمندان آکادمی علوم فرانسه، درصدد شناختن شکل حقیقی کره زمین برآمد. این تلاش به کشف برآمدگی خط استوا و فرو رفتگی دو قطب شمال و جنوب انجامید. هم‌چنین کوندامین در رأس یک گروه علمی، برای اندازه‌گیری یک قوس نصف النهار کره زمین و با هدف تلاش برای شناخت شکل زمین به کشور پرو در امریکای جنوبی که در نزدیکی خط استوا بود، رفت و طی ده سال این عمل را به انجام رساند. کوندامین سرانجام در 28 دسامبر 1774 م در 73 سالگی درگذشت.

کشف اکسیژن توسط "ژوزف پریسْتْلی" شیمی‌دان انگلیسی (1774 م)
ژوزف پریسْتْلی، شیمی‌دان معروف انگلیسی طی آزمایش‌های خود موفق شد تا در 28 دسامبر 1774 م، گاز اکسیژن را کشف کند. اکسیژن گازی بی‌رنگ، بی بو و نامرئی است که نزدیک به نیمی از اتم‌های جهان را شامل می‌شود. پریستلی، از گرما دادن اکسید جیوه قرمز به وجود اکسیژن پی برد، اما به اهمیت آن واقف نشد و بعدها دانشمندان دیگر آن را اکسیژن نامیدند. اکسیژن نقش مهمی در حیات آدمی ایفا می‌کند چرا که به هنگام تنفسْ، به درون بدن می‌رود و با غذا ترکیب می‌شود. حاصل این عمل، تولید انرژی است که در راه زنده ماندن و کار کردن مصرف می‌گردد. اکسیژن موجود در هوا باعث می‌شود اشیاء هنگام گرم شدن بسوزند؛ حتی بدن انسان از سوختن خفیف اکسیژن نیرو می‌گیرد و توان کار پیدا می‌کند. هیچ شی‌ء بدون وجود اکسیژن آتش نمی‌گیرد و با شعله‌ور شدن شی‌ء، گازهای حاصل از آن، با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شوند که در نتیجه، نور و روشنایی به وجود می‌آید.

به نمایش درآمدن اولین فیلم جهان در پاریس و سالگرد ایجاد سینما (1895 م)
اختراع سینما مربوط به اواخر قرن نوزدهم بود. اولین نمونه فیلم یا تصاویر متحرک به وسیله ادیسون مبتکر معروف امریکایی ساخته شد و او در سال 1888 م این اختراع خود را در امریکا ثبت کرد. در این زمان یک مخترع فرانسوی به نام لویی لومْیِر این فکر را دنبال کرد و در سال 1895 م چند صحنه از وقایع روزمره و نمایش‌های کوتاه کمدی را فیلم برداری نمود. او در روز 28 دسامبر آن سال این فیلم را در یک سالن کوچک زیرزمینی در پاریس به معرض نمایش گذاشت.

این نمایش با استقبال فراوانی روبرو شد و طی چند سال، نخستین سالن‌های سینما در پاریس و لندن و نیویورک شروع به کار کردند. ولی فیلم‌هایی که طی این سال‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شد، ترکیبی از نمایش‌های کوتاه و صحنه‌های زندگی روزمره یا مناظر طبیعی به صورت صامت و بی‌صدا بود و سینما در سال‌های قرن بیستم رونق بیشتری یافت. در سال‌های بعد، دستگاه‌های پیشرفته برای ضبط و نمایش آثار سینمایی ساخته شد و به تدریج سینماهای متعددی با استانداردهای نوین، در تمامی کشورها دایر گردید.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1065: کلیسای وست مینستر West Minster Abbey در لندن گشایش یافت.
1482: پیمان صلح آترشت Atrecht به جنگ هشتاد ساله پایان داد و وضعیت هلند در قبال اسپانیا را روشن ساخت.
1828: یک زمین لرزه شدید در منطقه «اچیکو» ژاپن باعث مرگ بیش از 30 هزار تن و ویرانی فراوان شد.
1849: خشکشویی لباس با استفاده از ترپنتین Turpentine اختراع شد.
1904: درج خبر پیش بینی وضع هوا در روزنامه های آمریکا و اروپا آغاز گردید.
1923: الکساندر گوستاو ایفل سازنده برج ایفل پاریس در 91 سالگی درگذشت. در سایت 29 دسامبر (فردا) این تاریخ ژورنالیستی آنلاین در زمینه این برج شرح کافی داده شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار