همایش تعامل درسیاست خارجی ایران وغرب در دانشگاه آزاداسلامی تبریز برگزارشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، استاد دانشگاه تهران دراین همایش گفت:یکی از علتهای پذیرش توافق توسط ایران ،احتمال حمله نظامی آمریکا بود ولی این کشور نیز به این جمع بندی رسیده بود که قدرت جنگ تمام عیار را ندارد وباید به دنبال راه حل دیپلماتیک باشد.

دکتر هادیان افزود:جنگ با ایران این احتمال را درپی داشت که ایران به دنبال سلاح هسته ای باشد واین ریسک وهزینه بالایی برای آمریکا دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:تحریمها هرچند درتصمیم گیری ها موثربودند ولی این گزینه نیز آمریکا را به هدف نمی رساند وبااینکه مردم ایران تحت فشار بود ولی آنها را مستأصل نکرده بود.

وی در ادامه گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران ،برای هردو طرف فرصتی را ایجاد کرد که گزینه دیپلماسی را انتخاب کنند وجامعه ایرانی،امروزه به دکتر ظریف اعتماد دارد و دولت نیز مسولیت پذیر است.

دکتر هادیان تأکید کرد:کنار گذاشتن جنگ، به چالش کشیده شدن وجه ابرقدرتی آمریکا،تزلزل یافتن بنیان تحریمها وبهبود روابط ،معادلات را درمنطقه عوض کرده است واین امنیت مطلوبی را برای کشور ایران به دنبال دارد.

وی افزود: علیرغم برخی مخالفت ها،مقامات کشور تصمیم به حل این مسئله هستند وایران به قول خود عمل خواهد کرد ولی آمریکا برای عمل به قول خود باید با کنگره مقابله نماید.

در ادامه دکتر حسین دهشیار استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:منابع مادی(هیدروکربن)،نظامی وارزشی عواملی هستند که آمریکا درسیاست خارجی با خاورمیانه درنظرداشت.

دکتر دهشیار افزود: امروزه دغدغه اصلی آمریکا نظام ارزشی در منطقه است وهدف اسلام گرایان نیزبقای ارزشی می باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا امروزه به دنبال ثبات در منطقه نیست چون کشورهای دوست آمریکا وخود آمریکا از نظر استراتژیکی توان بالایی دارند تنها مسئله این است ،حکومتهایی که از اشاعه ارزشی جلوگیری وباعث تسهیل این دغدغه شوند مورد حمایت وکمک آمریکا قرار می گیرند.

دکتر دهشیار تأکید کرد: آمریکا نه آن قدر قدرتمند است که ماتصور داریم ونه آن قدر ضعیف است که ماتصور می کردیم بلکه یک قدرت غیرمتعارف وغیرمعمول است ومی توان با آن تعامل کرد.

درابتدای این همایش دکتر یوسفی جویباری عضو هیأت علمی دانشگاه ازاداسلامی تبریز به طرح مسئله همایش پرداخت.

همایش تعامل درسیاست خارجی ایران وغرب به همت انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه آزاداسلامی تبریز وبامشارکت معاونت پژوهش وفناوری این دانشگاه ونهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی سالن شهریار برگزارشد./س

برچسب ها: برگزاری ، همایش ، تعامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.