یک نماینده مجلس نسبت به اقدام غیر دیپلماتیک هیئت اروپایی در سفر به ایران گفت: چرا سفیر یونان پس از خروج هیئت اروپایی از سوی وزارت امور خارجه احضار شده است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ "حمید رسایی" نماینده مردم تهران در مجلس، در تذکر آئین‌نامه‌ای در صحن علنی امروز یکشنبه (یکم دی ماه) مجلس، با اشاره به سفر هیئت پارلمانی اروپایی به مجلس، گفت: در هفته گذشته که مجلس جلسه علنی نداشت، اتفاق بزرگی در کشور به وقوع پیوست که می‌خواهم درباره آن تذکر دهم.  
 
وی افزود: تذکرم بر اساس بند ۱۱ ماده ۲۴ است که امیدوارم با شفاف‌سازی شما از حیثیت مجلس دفاع شود.  
 
نماینده مردم تهران تصریح کرد: پس از اینکه هیئت پارلمانی اروپایی به ایران آمدند، ملاقات‌هایی را انجام دادند که خلاف عرف سیاسی بود.  
 
وی تاکید کرد: سگ زرد برادر شغال است. اتحادیه اروپا برای ما با آمریکا فرقی ندارد چرا که آن‌ها به دنبال لطمه‌‌زنی به منافع مردم ایران هستند، هرچند که ما سعی می‌کنیم با همه روابط دیپلماتیک دوجانبه داشته باشیم.  
 
رسایی گفت: هیئت پارلمانی به ایران آمد، علی‌رغم اینکه پیش از این تاکید شده بود که جمهوری اسلامی ایران هیچ پیشرفتی را نمی‌پذیرد، ولی با این وجود نمایندگان اتحادیه اروپا با دوتن از فتنه گران دیدار کردند.  
 
رسایی ادامه داد: ملاقات فتنه‌گران با هیئت پارلمانی نشان دهنده آن است که این‌ها وطن فروشند، چرا که اگر اینگونه نبود آن‌ها در یک سفارتخانه خارجی با کسانی دیدار نمی‌کردند که ملت و کشور ما را تحریم کرده‌اند، ملاقات کنند.  
 
این نماینده مجلس اظهار کرد: از مدت‌ها پیش این هیئت پارلمانی قصد سفر به ایران را داشتند و مدام این موضوع را عنوان می‌کردند که در سفر به ایران ملاقات‌هایی این چنینی را ترتیب خواهند داد، براساس پیگیری‌هایی که همکاران ما کردند و از نهادهایی مانند وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات در این باره سوال شد، به این نتیجه رسیدیم که تذکرات لازم در یک هفته قبل از سفر این هیئت پارلمانی داده شده بود، چرا وزارت اطلاعات با این وجود تمهیدی برای آن نداشته است، معاون وزیر اطلاعات براساس پیگیری‌ها یک روز پس از ملاقات از این موضوع با خبر شده است.  
 
وی ادامه داد: وزیر اطلاعات چند روز پیش گفت که نسبت به این دیدار باخبر شده است، چرا سفیر یونان چند روز با تاخیر احضار شده است؟ این هیئت پس از بازگشت به کشور خود بازهم به توهین‌های خود ادامه داده‌اند، ولی سفیر یونان پس از خروج این هیئت احضار شده است.  
رسایی گفت: سوال دیگر من این است چرا پس از اینکه این هیئت چنین ملاقاتی را انجام داد، ملاقات‌های دیگر آن‌ها لغو نشد، با همه آنکه بنده نسبت به مواضع قاطعانه رئیس مجلس در سیاست خارجی عزتمندانه است، ولی این هیئت پس از ملاقات خود با فتنه‌گران با رئیس مجلس نیز دیدار کردند، چرا چنین اقدامی صورت گرفته است، چرا برنامه‌ریزان چنین ملاقاتی را لغو نکردند؟  
 
وی همچنین با اشاره به ملاقات این هیئت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ما انتقادات درون خانوادگی نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی را داریم، ولی این باعث نمی‌شود که بی‌احترامی‌های خارجی‌ها را نسبت به شخصیت‌های کشورمان بپذیریم، رئیس این هیئت پارلمانی اروپایی در هنگام ورود ‌آیت‌الله هاشمی از جای خود بر نمی‌خیزد و ما این رفتار را برخلاف ادب دیپلماتیک می‌دانیم.
 
این نماینده مردم تهران ادامه داد: از همه بد‌تر این است که این هیئت پس از بازگشت به کشور خود بیان کرده که مهم‌ترین دیدارش دیدار با فتنه‌گران بوده است، چرا وزارت خارجه در اینجا عزتمندانه رفتار نکرده است و مجلس نیز در این باره سوال دارد، خواهش ما این است که رئیس مجلس در این باره به صراحت توضیح دهد. 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۳۵ ۰۱ دی ۱۳۹۲
اصلا چه کسی دستور داد این فتنه گران را به سفارت یونان منتقل کنند که با انها ملاقات کنند هیچ نفعی از امدن این هیئت برای ما نبود فقط خودمون رو ضایع کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۱ دی ۱۳۹۲
هیچگاه غربی ها قابل اعتماد نبودنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۲
علی رغم اختلاف نظر بسیار با آقای رسایی بنده این موضع و گفته ها را به طور قطع تایید و تاکید می کنم...
آخرین اخبار