رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ارزش صادراتی دو و شش دهم درصد کل صادرات کشور امسال متعلق به محموله های صادراتی این استان است

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، زاوشی در کمیته پایش توسعه صادرات استان مرکزی افزود: بر اساس گزارش گمرکات کشور در هشت ماهه امسال 682 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 519 میلیون دلار از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شده که 67 درصد آن در حوزه صنعت، سه درصد معدن، چهار درصد کشاورزی و 26 درصد محصولات پتروشیمی بوده است.
وی گفت : سهم وزنی صادرات استان مرکزی از کل صادرات کشور در سال جاری یک و سه دهم درصد بوده است.
زاوشی افزود : صادرات استان مرکزی در مدت مشابه پارسال 658 هزار تن به ارزش 553 میلیون دلار بوده که در سال جاری از نظر وزنی سه و نیم درصد افزایش و از نظر ارزش شش و دو دهم درصد کاهش داشته است.
وی گفت : 133میلیون دلار از صادرات انجام شده امسال در استان مرکزی مربوط به صنایع و محصولات شیمیایی بوده که نسبت به رقم صادرات 217 میلیون دلاری مدت مشابه پارسال 39 درصد کاهش دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود : یکی از اولویتهای صادراتی با توجه به مزیتهای برتر استانی، تکیه بر افزایش سهم محصولات فراوری شده معدنی و صنایع تبدیلی کشاورزی است.
زاوشی گفت : 85 درصد از صادرات کشور متعلق به 10 استان کشور است که سال گذشته استان مرکزی رتبه نهم کشوری را داشته و امسال در جایگاه هفتم قرار دارد.
وی افزود : عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی را هیدروکربورهای حلقوی، پلی اتیلن، شمش آلومینیم، الیاف سمپاتیک، مبدلهای حرارتی ، کاشی و سرامیک و سیما بوده که به 40 کشور جهان صادر شده و ترکیه با 35درصد، افغانستان 24 درصد و عراق با 17 درصد بیشترین صادرات استان را پذیرا بوده اند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت : در سال جاری همچنین 41 هزار تن انواع کالا به ارزش 108 میلیون دلار به استان مرکزی وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 47 درصد کاهش دارد.
زاوشی گفت: 37درصد واردات استان امسال از امارات، 18 درصد از چین و هشت درصد از ترکیه و مابقی از سایر کشورها بوده است./س
برچسب ها: صادرات ، کشور ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.