عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات خوزستان نسبت به بروز بحران کیفی آب در حوضه خوزستان و شور و لم یزرع شدن زمینهای کشاورزی استان به عنوان پیامدهای منفی طرح انتقال آب بهشت آباد هشدار داد.

  به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکترˈ حیدرعلی کشکولیˈ شنبه در همایشˈ انتقال آب کارون و چالش های آن ˈ که درواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دراهواز برگزارشد ، افزود: طرح انتقال آب کارون فکرکنم براساس تصورتوسعه بی رویه کشاورزی در کویر و نواحی مرکزی پایه ریزی شده است . باید عرض کنم که طبیعت در گذشته آب مورد نیاز این مناطق را از طریق قنات ها دراختیارمردم این مناطق می گذاشت ومردم آنجا نیز به فرهنگ قناعت وصرفه جویی درمصرف آب خو گرفته بودند،حال اجرای طرح انتقال آب ازسرشاخه های کارون ( بهشت آباد ) با این اهداف عنوان شده چیزی مثل پدیده بکار و بفروش جهرم در پیش ازانقلاب را دنبال دارد که با توسعه بی رویه باغات مرکبات این منطقه و چالش آبیاری آنها بروز کرد.

وی ادامه داد: طرح این مباحث وانتقال آب کارون به نواحی مرکزی جز اسراف و تبذیر نیست ،توسعه بی رویه کشاورزی یا صنعتی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست ،توسعه کشت پسته در جایی که آب ندارد نیاز کشور نیست .

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بحث انتقال آب برای مصارف این چنینی باید آخرین گزینه باشد وپیش از آن باید برای بالابردن راندمان مصرف آب تلاش کرد،رقمی که برای استان اصفهان حدود 30درصد است.

وی با هشدار نسبت به تغییر شاخص های کیفی آب کارون در صورت اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه ها گفت: هم اکنون بر اساس یک برآورد کلی سالانه حدود 250میلیارد تومان برای خرید و نگهداری دستگاههای تصفیه آب خانگی برای مردم هزینه بر می دارد ، تازه افت کیفی آب در سالهای اخیر موجب شده عده ای برای مصارف استحمام نیز ناچار باشند با نصب یک دستگاه تصفیه در ورودی انشعاب آب ساختمان ، آب را تصفیه کنند که قیمت هردستگاه حدود پنج میلیون تومان است.

دکتر کشکولی گفت: دراین میان باید از وزارت نیرو پرسید مگر این وزارتخانه موظف نیست آب با کیفیت خوب واستاندارد را دراختیار مردم بگذارد پس چرا درخوزستان وضع مردم این است؟! چه کسی این هزینه ها را برای مردم خوزستان جبران می کند ؟! مگر کار این وزارتخانه فقط درقبال استانهای خاص وظیفه دارد ومشکلات آب برای بقیه استانها وظیفه آنها نیست؟!

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: غیر از این جنبه موضوع،تحقیقات وفعالیتهای پژوهشی ما نشان داده که درسالهای اخیر راندمان کشت درزمینهای استان کاهش یافته ،این موضوع هر سال تشدید می شود و درصورت ادامه این روند زمین های کشاورزی استان خوزستان از بین می روند،بیمه محصولات کشاورزی براساس شرایط عادی انجام می شود وموارد وکاهش محصول این چنینی را پوشش نمی دهد.

وی با بیان اینکه انتقال آب برای شرب استانهای دیگر منطقی است گفت: ولی برای مصارف صنعتی و کشاورزی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست،ما با ترویج فرهنگ زیاده خواهی برای مردمی که زمانی به قناعت پیشگی معروف بودند مخالفیم و از نمایندگان استان در مجلس می خواهیم با رایزنی و توجیه علمی مقامات مسوول از بروز این فاجعه زیست محیطی و بحران اجتماعی دراستان پیشگیری کنند.

همایش انتقال آب کارون و چالشهای آن به همت دانشجویان گروه علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در اهواز برگزار شدکه با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد./س
برچسب ها: بحران ، اب ، بهشت اباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.