سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و افغانستان از روز شنبه مذاکراتی را در مورد وضع نیروهایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند، آغاز کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ " آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو در بیانیه ای گفت : «مطابق با آنچه میان ناتو و افغانستان توافق شد، تصمیم گرفتیم مذاکراتی را در مورد وضع نیروهای ناتو در افغانستان پس از سال 2014 آغاز کنیم اما این را نیز باید یادآور شد که نیروهای ناتو بدون امضای توافق نامه امنیتی میان دولت های افغانستان و آمریکا، در این کشور نمی مانند.»
وی در ادامه افزود «توافق در مورد وضع نیروها، مبنای اصلی چارچوب حقوقی لازم برای اجرای ماموریتی است که ناتو پس از سال 2014 برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان آن را بر عهده خواهد گرفت.»
 ناتو امیدوار است در فوریه 2014 در مورد مسائل حاشیه ای این ماموریت موسوم به «رزولوت ساپورت Resolute Support» تصمیماتی اتخاذ کند. فعلا این گونه تخمین زده می شود که تعداد نیروهای لازم برای اجرای این ماموریت حدود 8 تا 12 هزار نفر باشد.
ناتو همچنین پیش بینی می کند همراه با کشورهای متحدش همچون ژاپن، بخشی از هزینه های نیروهای امنیتی افغانستان را تامین کند. این هزینه ها حدود سالی چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار برآورد می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار