پشت پرده خروج عتيقه از ايران؛

گمرک بدون مجوز اجازه ورود و خروج کالا را نمي دهد

در هشت ماهه نخست سال،12 تن اشيا هنري ،اشيا کلکسيون يا عتيقه به ارزش 47 هزارو 392 دلار از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران طبق آمار گمرک، در هشت ماهه نخست امسال،12 تن اشيا هنري ، اشيا کلکسيون يا عتيقه به ارزش 47 هزارو 392 دلار از کشور صادر شده است.

بر اساس اين گزارش اين ميزان صادرات از نظر وزني 22.26 درصد و از نظر ارزشي 86.03 درصد کاهش را در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نشان مي دهد.

بر اساس اين گزارش در مدت ياد شده 13 تن اشيا هنري ، اشيا کلکسيون يا عتيقه به ارزش69 هزار و 623 دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزني 74.13درصد و از نظر ارزشي 62.43 درصد کاهش را نشان مي دهد.

اين در حالي است که چندي پيش پايگاه خبري کميسيون اروپا اعلام کرده است که در 9 ماه نخست سال جاري ميلادي،343 هزار يورو شي عتيقه با قدمت بالاي 100 سال از ايران به اتحاديه اروپا انتقال داده شده و آمار مربوط به آن در مبادي گمرکي ثبت شده است.

همچنين معاون ميراث فرهنگي کشور بيان داشته که خروج اشياي عتيقه از کشور خلاف قانون است و در اين زمينه سازمان گمرک بايد پاسخگو باشد.

در اين زمينه محمد رضا نادري معاون فني و امور گمرکي گمرک در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت:هنگامي که ادعايي مطرح مي شود بايد سند ارائه شود.در گمرک براي کالاهاي وارداتي و صادراتي بايد اظهار نامه ارائه شود و در آن مشخصات و نوع کالا ذکر شودکه اين اظهار نامه سند ترخيص مي شود.

وي افزود :در قانون تعريف شده است که اشيا عتيقه يا ميراث فرهنگي به تشخيص سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي مي تواند از گمرک خارج شود در غير اين صورت اگر مجوز ميراث فرهنگي نباشد خروج آن ممنوع است.

بنابراين اگر اين کالا به گمرک اظهار شده باشد و جنبه ميراث فرهنگي داشته باشد گمرک قطعا نظر سازمان ميراث فرهنگي را جويا مي شود.

نادري در ادامه گفت:همانطور که براي ورود کالا به کشور گمرک بدون نظرسازمان استاندارد اجازه ورود آن به کشور را نمي دهد براي خروج هر شي عتيقه گمرک بدون مجوز سازمان ميراث فرهنگي اجازه خروج آن را صادر نمي کند.در کل اين سازمان هاي مربوطه هستند که مجوز ورود و خروج کالا را صادر مي کنند و گمرک در اين امر دخالتي ندارد.

معاون فني و امور گمرکي تصريح کرد:همچنين رقم 343 هزار يورو براي عتيقه رقم زيادي نيست وارزش اقلام عتيقه مانند فرش و يا آثار هنرمندان بيشتر از اين است.

وي در ادامه گفت :اگرسند ترخيص ارائه شود و مشخص شودنهاد هاي نظارتي گمرک به آن رسيدگي خواهند کرد.
 

انتهاي پيام/
 
 

برچسب ها: عتیقه ، واردات ، خروج ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار