رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به کشتار خبرنگاران و تیم های پزشکی در جنگ هایی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، گفت: اسلام با اين ديدگاه بي‌رحمانه كه معتقد است هرکسی که در جنگ و هر چه در جنگ است باید نابود شود، مخالف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمين مبلغي امروز در نشست مربوط به حقوق بشر دوستانه در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) با اشاره به اينكه در اسلام تيم پزشكي، امدادي و پرستاران مقاتل نيستند، گفت: پيامبر (ص) هنگامي كه غنيمت جنگي را تقسيم مي كرد بعد از اتمام جنگ، به پرستاران غنايم نمي داد چون مقاتل نبودند و عنوان مقاتل بر هر کس اطلاق نمی شود.

وی افزود: اصولا منطق دقیق فقهی این است که حدود و مرزهای موضوعات را پاس داريم و اساسا عدم پذیرش قياس در امامیه هم از همين خاستگاه بروز یافته است كه حكم يك موضوع را به موضوع ديگر سرايت ندهيم.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: با فعال کردن یکی از چهار عنصر استنباطی "قیاس اولویت"، "قواعد فقهي"، "نظريه فقهي" و "تحقيق در حدود موضوع" از شرع به دست می آید که تعرض به تيم هاي امدادي و پزشكي در جنگ كه به کمک آسیب دیدگان و مجروحان می شتابند، ممنوع است.

مبلغی با اشاره به اينكه نگاه اسلام به جنگ حداقلي و به سلم حداكثري است، گفت: نه تنها در این زمینه (یعنی تعرض به تیم های پزشکی) که در زمینه های بسیاری می توان از چهار عنصر استنباطی فوق، استفاده روشي برای دستیابی به احکام بسیاری از موضوعات جديد به عمل آورد.

وي با بیان افتراق ها و اشتراک های سه واژه موضوع، مناط و علت در ادبیات اصولی گفت: بر اساس برخي نصوص اسلامي، كسي كه ازجنگ مي‌گريزد نبايد آن را كشت و اگر مناط اين نكشتن را خروج او از "دایره مواجهه جنگی" دانست به رغم آن که تا قبل از این در جنگ شرکت داشته است.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي افزود: این مناط در تيم پزشكي و خبرنگار كه از اول در دایره جنگ نبوده است، به صورت قوی تری وجود دارد؛ بنابر این به طریق اولی حرمت جان او را باید نگاه داشت.

مبلغی با اشاره به قابلیت های تعبیه شده در قواعد فقهی جهت پوشش دهی به مسائل جديد به قاعده "احتیاط در دماء" و قاعده "وزر" اشاره کرد و با تطبیق این دو بر تعرض جنگی بر تیم های پزشکی و خبرنگاری، ممنوعیت این تعرض را نتیجه گرفت.

وی با اشاره به این که نظريه فقهي شاخه ای از فعالیت فقهی است و در صورت استقامت و اثبات، مي تواند ما را در راه يابي صحیح به نصوص، تفسير نصوص مددی قوي و جدي برساند، گفت: در صورت اثبات "نظریه سلم در اسلام" باید گفت اصل در اسلام سلم است که طبق آن در كمترين سطح، تنگ ترين دايره و به صورت حداقلي ترين وضعيت، بايد در ميان بشر قتل صورت گيرد.

وی افزود: اين نظريه، نصوص را چنان مقيد، كاناليزه و در مسير قتل حداقلي قرار مي دهد كه اجازه نمي‌دهد كسي كه خبرنگار، تيم امدادي و پزشكي را بی پروا بکشد./س


برچسب ها: قم ، اسلام ، کشتن ، جنگ ، مخالف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.