يكي از مراجع تقليد شیعیان با بیان اینکه مجلس عزاداری بدون وعظ و سخنراني و تبيين معارف اهل بيت(ع) تشكيل نشود، خواستار انتخاب اشعار مناسب و سبك‌هاي با محتوا توسط مداحان اهل بيت(ع) شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آيت‌الله سيد محمدعلي علوي‌گرگاني در پیامی به همایش تجليل از پيرغلامان اهل بيت(ع) که عصر جمعه در مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) برگزار شد، گفت: اينك كه پنجمين همايش تجليل از پيرغلامان به همت والاي مجمع حضرت محسن(ع) اولين شهيد ولايت منقعد شد، بر خود لازم مي‌دانم از حسن انتخاب شما عزيزان در شعار اين همايش كه همان «اني احب الصلاه» است تشكر نمايم. چرا كه حقيقت شهادت امام حسين(ع) نماز همراه با ولايت بوده است.

در ادامه اين پيام آمده است: اوج اهميت نماز آنجايي نمايان مي‌شود كه امام حسين(ع) در بحبوحه جهاد و جنگ به ياد نماز افتاده و آماده انجام فريضه نماز مي‌گردند و حاضر مي‌شوند كه چند تن از ياران خوب خود را براي اقامه نماز فدا نموده و به شهادت برسند.

آيت‌الله علوي‌گرگاني در اين پيام يادآور شد: و اما آنچه كه بايد به شما عزيزان اعم از مداحان و سخنرانان به عنوان متوليان مجالس اهل بيت(ع) به خصوص حضرت سيد الشهدا(ع) توصيه نمايم چند نكته است: اولا مجالس را از نظر معرفتي پربارتر نمايند بيشتر از اشعار حماسي و معرفتي استفاده كنيد، از سبك‌هاي سبك و سخيف جدا بپرهيزيد، مستمعين را طوري ترغيب نماييد كه هيچگاه راضي نباشند مجلس بدون جلسه وعظ و سخراني و تبيين معارف اهل بيت(ع) تشكيل شود.

اين پيام ادامه يافته است: اگر اين كار رايج شود بدانيد دشمن به هدف خود رسيده است اگر مجالس فقط مجالس عزاداري و سينه زني بدون تبيين معارف باشد، كم كم جوانان را از معرفيت تهي كرده و به مرور همان مجالس عزاداري را هم از شما خواهند گرفت.

آيت‌الله علوي‌گرگاني در ادامه اين پيام آورده است: ثانيا در مدايح و و مراثي و سخنراني ها از كلماتي استفاده كنيد كه از آن سو استفاده نشود. ثالثا توصيه مي‌شود كه مداحان و سخنرانان هميشه خود را به سلاح تقوا و اخلاص مجهز كنند چرا كه اگر تقوا و اخلاص در سخنان و اشعار و مداحي‌ها باشد بهتر در دل مي نشينيد و موثر خواهد بود و ابلاغ رسالت به نحو بهتري انجام مي پذيرد.

اين مرجع تقليد در پايان پيام آورده است: در پايان براي تجليل از پيرغلامان و نوغلامان و سخنرانان و مداحان همان كلامي را عرض مي‌كنم كه امام صادق(ع) فرمودند: اي اباهارون به گونه‌اي بخوان كه در مجالس خود مي‌خوانيد يعني با صوت حزين بخوانيد، چون هر كسي يك شعر براي امام حسين(ع) بخواند و گريه نمايد و بگرياند بهشت بر او واجب مي‌شود./س


برچسب ها: قم ، مجالس ، عزا ، تبیین ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.