مدیرعامل شرکت عامل آب منطقه‌ای قم از بهره‌برداری از سرریز سد کبار همزمان با دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حسن رضوی امروز با اشاره به مشکل عمده سد کوچری اظهار کرد: مشکل عمده این سد بحث اعتبار است که در این زمینه استاندار قم، نمایندگان و ریاست مجلس پیگیر هستند که از اعتبارات استانی مبلغی را دریافت کنند تا امسال سد آبگیری شود.


وی خاطرنشان کرد: بحث نخست این است که املاک روستای کوچری باید تملیک شده و سپس سد برای آبگیری آماده شود.

مدیرعامل شرکت عامل آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به خوبی در حال انجام پروژه سد کوچری است گفت: امیدواریم با تامین اعتبارات با همین جدیت کار این پروژه انجام شود ولی اگر اعتبار اختصاص داده نشود، به طور طبیعی خللی در روند آن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرحله به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا سد آماده آبگیری شود و سال آینده برای تکمیل کارهای جانبی مانند سرریز، شیرآلات و اقدامات دیگر به اعتبارات بیشتری نیاز است.

رضوی با اشاره به رینگ جنوبی و شمالی گفت: قسمت فولادی این رینگ به پایان رسیده و اکنون نصب شیرآلات آن در حال انجام است و سعی می‌کنیم تا پایان سال آن را به پایان برسانیم.

وی عنوان داشت: حدود 40 هزار مترمکعب مخزن در کوه دو برادران در حال احداث است که می‌تواند برای سال آینده آماده بهره‌برداری شود که پس از آبگیری، آب آنها به سمت شهر هدایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت عامل آب منطقه‌ای قم یادآور شد: اگر این اعتبارات تزریق شود، در زمینه ذخیره و توزیع آب برای سال آینده وضع بهتر می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد در سال 93 باید تجربه سال 92 را تکرار کنیم و به سبک سال جاری مدیریت آب انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مخازن موجود در کوه دو برادران برای ذخیره شبانه‌روزی آب است و این مخازن بر مدیریت یکنواخت آب تاثیر دارد و برای اینکه در تابستان با کمبود آب مواجه نشویم باید ذخیره مطمئنی مانند سد کوچری داشته باشیم تا به صورت سالیانه آب در آن ذخیره شود.

رضوی از بهره‌برداری از پروژه سرریز سد کبار در دهه فجر خبر داد و افزود: این سرریز با استفاده از مصالح سنگ و سیمان احداث شده و حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان برای احداث آن هزینه شده است.

وی یادآور شد: این سرریز از تخریب بدنه سد کبار جلوگیری می‌کند و زمانی که سد پر می‌شود، هدایت جریان آب را به پایین دست رودخانه انجام می‌دهد./س
برچسب ها: قم ، سد ، کبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.