
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، آیتا... سید احمد علمالهدی در در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مفهوم مقدس حوزه و دانشگاه نیازمند یک تحلیل دقیق و جامع بوده اما آنچه مهم است این بوده که قبل از بیان مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه به سابقه این جریان بپردازیم، اظهار کرد: سابقه این جریان در یک روز از روزهای سال 57 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که امام راحل در پاریس بودند به وقوع پیوست که در مراسمی در دانشگاه تهران به یک مناسبت انقلابی عدهای از علمای حوزه علمیه و دانشگاهیان در چمنهای دانشگاه با طرحی که شهید مفتح ریخته بود تجمع کرده و شعار میدادند دانشجو، طلبه پیوندتان مبارک.
وی با اشاره به اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه به وسیله امام راحل(ره) نامگذاری شد، تصریح کرد: این خصوصیتی که امام(ره) خود برای نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه مباشرت کردند نیازمند دید عمیق بوده که باید به عمق فلسفه و تحلیل دقیق آن توجه کنیم که امام(ره) چه واقعیتی را در نظر گرفتند، در این نامگذاری، شاید جبران خسارت عظیم در گذشته و یا تحقق جریان عظیمی را در آینده در این وحدت حوزه و دانشگاه قائل شدند، پیوند روحانی و دانشجو در آستانه پیروزی انقلاب به عنوان یک واقعیت برای پیشبرد انقلاب بود و شاید برای همان روز موضوعیت داشت.
آیتا... علمالهدی با اشاره به آمیختگی جریان دانشگاهی و روحانی در عصر امروز گفت: امروز جریان دانشگاهی و روحانی به صورت یک جریان نخبه آمیخته شده و شاید عنوان پیوند دانشجو و روحانی خیلی معنا نداشته باشد، ما باید به عمق این تحلیل و نامگذاری امام راحل توجه کنیم، نهادهایی نظیر دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه مفید تمامی آنها نمونه بارز آمیختگی دانشگاه و حوزه علمیه است، در واقع میتوان گفت تلفیق میان حوزه و دانشگاه بهوجود آمده اما باید به این مسئله بپردازیم که در عمق این نامگذاری چه مفهوم و چه واقعیتی نهفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام(ره) به منظور تحول و انقلاب در عرصه علم و آموزش مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، ادامه داد: باید به این مسئله توجه کنیم که از ابتدا در جامعه دینی ما، دین خواستگاه تمام علوم به ویژه علومتجربی بود، در تمام دورانها مدارس علمیه تنها کانون آموزش فقه و اصول نبوده بلکه مهد آموزش و پرورش در همه رشتههای تخصصی، مادی و تجربی بوده است، میتوان این جمعبندی را داشت که نخبگان رشد یافته و پرورش یافته در طول تاریخ در بستر حوزههای علمیه و حوزههای دینی شکل گرفته بودند.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین خسارتی که در پیکره علم و دانش در جامعه اسلامی پیداش سکولاریسم در عرصه آموزش بود، ابراز کرد: تعلیم سکولار بزرگترین آفتی بود که زیر پای جوامع علوم اسلامی را خالی کرد و در کشور ما از دوران صفویه این مسئله آغاز شد و در دوران قاجار و پهلوی به اوج خود رسید که علتش پیدایش مدرنیته و رنسانس علمی در غرب و کشورهای اروپایی بود.
امام جمعه مشهد ادامه داد: امام راحل در پیروزی انقلاب با اعلام روز وحدت حوزه و دانشگاه جدای از مسئله تلفیق این 2 بخش به مسئلهای عمیقتر پرداخته و آن سقوط آموزش سکولار بوده است، یعنی نقطه کمال وحدت حوزه و دانشگاه این است که خاستگاه تمام علوم تجربی و عقلانی، دینآموزی و آموزش دین باشد و در واقع متفکر دینی فناور پرورش دهیم.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: مسلم است در برکت دانش دینی آن فناوری که در خط عبودیت پروردگار رشد و توسعه پیدا کند به نتایج مثبت رسید و امروز میبینیم که در جوامع سکولار علوم و فناوری به یک اشکالی رسیدهاند و آن مرز پیدا کردن دانشهای مادی و پژوهشهای مادی است.
وی تاکید کرد: رشد و توسعه تا زمانی که متوجه سود و منفعت مادی باشد نتایجی در بر نخواهد داشت و اگر زیربنای علم، بندگی و عبودیت خدا شد دیگر برای پژوهشها مرزی مادی مطرح نمیشود و توسعه و کمال بیمرز است./س